Muži zákona si posvietili na emisie vozidiel, pričom po prvýkrát išlo o dopravné kontroly rovno v rámci Vysokých Tatier. Policajti pritom kontrolovali najmä vopred stanovené kategórie vozidiel: menšie nákladné autá a dodávky.
Polícia podľa všetkého konala aj v reakcii na ochranárov, ktorí upozorňujú na potrebu dohliadať na vplyv emisií z dopravy vo vzťahu ku prírode. Ako presne prebiehali dopravné kontroly zamerané na emisie? Bližšie detaily vysvetlil portál noviny.sk.
Policajti zabrali odstavné plochy v blízkosti Štrbského plesa, nechýbala potrebná výbava: váhy pre kontrolu hmotnosti a prístroj na meranie emisných hodnôt. Akcia sa uskutočnila v kooperácii so Správou Tatranského národného parku.
Technický stav vozidiel sa často výrazne líši
“Sme v národnom parku, kde je chránené vtáčie územie, územie európskeho významu a momentálne beží plná turistická sezóna. Sú tu tisíce návštevníkov a preto nechceme, aby tu jazdilo kadejaké auto v rôznom technickom stave a poškodzovalo naše životné prostredie,” ozrejmil Ivan Šoltýs, námestník správy Tanap-u (Tatranského národného parku).
Polícia sa rozhodla sprísniť kontroly emisií vo Vysokých Tatrách nad rámec overenia platnosti emisnej kontroly a vysvetlila aj príčiny. “Počas užívania vozidla mohlo dôjsť k zmene, či už úprave katalyzátora, výfukového potrubia, poprípade môžu byť zistené nejaké poruchy motora, a tým pádom vozidlo nespĺňa emisné normy a musí byť vylúčené z cestnej premávky,” skonštatoval Tomáš Vrábel, riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu Okresného riaditeľstva PZ v Poprade.
Hmotnosť áut ako bezpečnostný faktor
Navyše, Slovensko aj naďalej čelí vo všeobecnosti problému hmotnostne preťažených áut. Poškodzujú tým nielen vozovku, ale súčasne hrozia aj iné riziká.
Policajti preto kontrolujú aj hmotnosť vozidiel, či neprekračuje stanovenú maximálnu hodnotu. V takom prípade hrozia vodičom pokuty.
“Vozidlo sa môže dostať, či už do smerovej nestability, môže dôjsť k poruche na náprave a môže dôjsť k poruche na pneumatikách vozidla. Na základe toho môže vzniknúť dopravné nehody, pri ktorých často bývajú fatálne následky,” opísal Vrábel.