Nové talianske rýchlovlaky Frecciarossa majú premávať aj do susedného Rakúska. Talianske štátne železnice Ferrovie dello Stato Italiane (FS) predstavili svoj najnovší vysokorýchlostný vlak Frecciarossa 1000. Moderná jednotka, ktorá dokáže dosiahnuť rýchlosť 300 km/h, je pripravená premávať nielen v Taliansku, ale aj v rámci železničných sietí 7 ďalších krajín.
Slovensko by ste medzi nimi hľadali márne. Rýchlovlaky novej generácie začnú od 28. septembra 2025 postupne jazdiť okrem domáceho prostredia aj v Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku, Holandsku, Belgicku, Francúzsku a Španielsku. Taliani investovali do projektu vyše 1,3 miliardy eur, píše portál LOK Report. V prvej fáze im dodajú 36 vlakov, s opciou na kúpu ďalších desať.
Priemerné tempo dodávok má byť desať jednotiek ročne až do roku 2029. Vlak navrhli experti zo spoločnosti Hitachi Rail a vyrába sa v závodoch v talianskych mestách Pistoia a Neapol.
Dôraz na rýchlosť a komfort
Nové súpravy sú certifikované na maximálnu prevádzkovú rýchlosť 300 km/h, pričom technicky zvládnu až 360 km/h. Disponujú moderným trakčným systémom a elektromotormi, ktoré výrazne znižujú spotrebu energie. Vylepšení sa dočkali aj interiéry a palubné technológie, ktoré majú po novom zabezpečiť väčší komfort pre cestujúcich.
„Modernizácia vlakovej flotily s cieľom poskytovať čoraz modernejšie, inovatívnejšie a udržateľnejšie služby je jedným z kľúčových cieľov nášho strategického plánu pre roky 2025 až 2029,“ vyhlásil pri predstavení novej súpravy generálny riaditeľ FS Stefano Antonio Donnarumma.
Donnarumma zároveň vyzdvihol spoluprácu s rakúskymi spolkovými železnicami ÖBB, ktorá má byť ešte intenzívnejšia. Podľa jeho slov už dnes pracujú na projektoch, ktoré by umožnili zavedenie spojov z Talianska do Rakúska. FS aktuálne prevádzkuje napríklad linky do Paríža a plánuje aj vlakové spojenie cez známy Eurotunel do Londýna.
Sieť rýchlych vlakov naprieč Európou
„Našou ambíciou je vytvoriť širšiu európsku sieť vysokorýchlostných vlakov, ktorá spojí veľké mestá. Sami by sme to nezvládli, ale vďaka spolupráci s partnermi z iných krajín je tento cieľ reálny,“ zdôraznil Donnarumma.
V súčasnosti prepraví FS v zahraničí približne zhruba 230 miliónov cestujúcich ročne. V roku 2024 dosiahli medzinárodné tržby spoločnosti zhruba 3 miliardy eur. Ide o citeľnú časť z jej celkových príjmov na úrovni 16,5 miliardy eur. V priebehu nasledujúcich piatich rokov očakávajú Taliani nárast počtu zahraničných pasažierov až o 40 percent.
Určite budú medzi nimi aj Slováci, ktorých záujem môžu vzbudiť práve vlakové spojenia v susednom Rakúsku, ktoré má aj dobré železničné napojenie smerom ku nám. Po novom sa ešte vylepší, keďže v októbri otvoria železničnú trasu z Bratislavy do Viedne cez Marchegg. Vrátia sa na ňu regionálne expresy v hodinovom takte.