Európska komisia schválila Slovensku financovanie projektov v hodnote viac ako 135 miliónov eur z Nástroja na prepojenie Európy (CEF). Získané zdroje prispejú k modernizácii tratí aj vlakov, k zvýšeniu bezpečnosti a efektívnosti železničnej dopravy na Slovensku.
„Dnes podpisujeme zmluvy s Európskou komisiou v hodnote 135 miliónov eur, vďaka ktorým zmodernizujeme železničné trate a zvýšime bezpečnosť železničnej dopravy. Európske zdroje nám dlhodobo pomáhajú zlepšovať kvalitu a spoľahlivosť železníc a vďaka našej pripravenosti a kvalite projektov bolo Slovensko v tomto kole výziev CEF medzi najúspešnejšími krajinami EÚ. Investície do moderných technológií, ako je systém ETCS, sú základom pre bezpečnejšie a spoľahlivejšie cestovanie,“ uviedla Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR.

Slovensko získalo 8 percent zo zdrojov, ktoré boli v rámci tejto výzvy z CEF k dispozícii pre všetkých 27 európskych krajín. O podpore pre tieto projekty v Bruseli rokoval minister dopravy Jozef Ráž aj na osobnom stretnutí s eurokomisárom pre udržateľnú dopravu a turizmus Apostolosom Tsitsikostasom. „Nástroj na prepájanie Európy (Connecting Europe Facility) prináša na Slovensku konkrétne výsledky: 96,7 milióna eur na modernizáciu trate Žilina – Košice, 27,3 milióna eur na modernizáciu úseku Košice – Čierna nad Tisou a 11 miliónov eur na zvýšenie bezpečnosti železničnej dopravy. Tieto investície nie sú len o infraštruktúre, posilňujú aj cezhraničnú mobilitu, zlepšujú interoperabilitu a upevňujú strategickú úlohu Slovenska v európskej dopravnej sieti. Prispievajú tak k bezpečnejšej, prepojenejšej a konkurencieschopnejšej Európskej únii,“ povedal Tsitsikostas.
Z prostriedkov CEF bude rezort dopravy financovať modernizáciu úseku železničnej trate Spišská Nová Ves – Spišské Tomášovce vo výške viac ako 96 miliónov eur, ktorá je súčasťou hlavnej trate Bratislava – Košice. Za 27 miliónov eur sa pripraví a zmodernizuje aj trať Košice – Čierna nad Tisou. V rámci tohto projektu sa zrekonštruuje i trakčná meniareň v Ruskove a výhybňa v Barci.
Investície aj do zabezpečovacích systémov ETCS
Po viac ako 5 miliónov eur získajú na inštaláciu moderného zabezpečovacieho systému ETCS do svojich vlakov ZSSK a ZSSK Cargo. Systém ETCS automaticky kontroluje rýchlosť a pohyb vlakov, aby zabránil nebezpečným situáciám. Ak je na trati prekážka, dokáže sám spomaliť alebo úplne zastaviť vlak, čím prispieva k vyššej bezpečnosti železničnej prevádzky. Ide o jednotný európsky štandard, ktorý sa postupne zavádza vo všetkých členských krajinách na zvýšenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy naprieč Európou.
„Zavádzanie systému ERTMS/ETCS do nákladných lokomotív je kľúčové pre zvýšenie bezpečnosti a plynulosti medzinárodnej železničnej dopravy. Vďaka podpore Európskej komisie môžeme modernizovať 23 našich lokomotív a pripraviť ich na plnú prevádzku v rámci európskej siete TEN-T. Táto modernizácia nám umožní zjednodušiť cezhraničnú prepravu, znížiť prevádzkové náklady a zvýšiť spoľahlivosť nákladnej dopravy. Je to ďalší krok k tomu, aby slovenská nákladná železničná doprava bola konkurencieschopná, ekologická a v plnom súlade s európskymi štandardmi,“ vyhlásil Miroslav Hopta, člen predstavenstva Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo).






































