Čína berie trh s elektromobilmi útokom. Neskrýva záujem stať sa svetovým lídrom a opäť tak zvyšuje dotácie na elektromobily. Podmienkou je však zbaviť sa svojho vozidla so spaľovacím motorom.
Trh s elektrickým vozidlami posledné mesiace stagnuje, na čo väčšina automobiliek zareagovala. Svoje ambiciózne plány a prechod k plne elektrickému portfóliu odložili skoro všetci veľkí európski hráči. Čína však neplánuje spomaliť, práve naopak, ešte pridáva. Dotácie na kúpu elektromobilu tak budú ešte štedrejšie.
Ako uvádza čínsky denník CnEVPost a CNBC, čínska komisia pre rozvoj a reformy a ministerstvo financií oznámili novú podporu pre kupujúcich takzvaných „nových energetických vozidiel“. To je v krajine označenie pre batériové elektrické vozidlá a plug-in hybridy. V nových pravidlách sa uvádza, že spotrebitelia „môžu pri výmene starých vozidiel za nové využívať dvojnásobnú výšku dotácií v porovnaní s tým, čo bolo oznámené predtým“, uviedol CnEVPost.
Dotácia na elektromobily a plug-in hybridy
Ak sa teda majiteľ zbaví svojho spaľováku, ktorý bol zaregistrovaný do 30. apríla 2018 vrátane, a namiesto neho si kúpi vozidlo na „novú energiu“ (NEV), teda elektromobil alebo plug-in hybrid, má nárok na dotáciu vo výške 20 000 jüanov (takmer 2 600 eur). Ak má staré vozidlo objem motora 2,0-litra alebo menej, dotácia sa zníži na 15 000 jüanov (cca 2 000 eur).
Nové pravidlá dotácií prichádzajú po tom, čo Čína v roku 2022 ukončila celoštátnu priamu dotáciu pre vozidlá NEV. V dôsledku menšieho dopytu však Čína v polovici roka 2023 zaviedla novú, menšiu dotáciu na NEV. Krajina začala oslobodzovať vozidlá NEV od dane z predaja do výšky 30 000 jüanov (3 845 eur). V kombinácii s úľavou za odovzdanie vozidla so spaľovacím motorom tak môže čínsky zákazník získať daňovú úľavu až do výšky takmer 6 500 eur.
Čína chce naďalej elektrifikovať
Napriek miernemu spomaleniu z posledných mesiacov toto rozhodnutie ukazuje, čo je Čína ochotná spraviť pre prechod na elektrifikované vozidlá. V máji tvorili tieto autá rekordný 47 % podiel na čínskom trhu. Čína v pretekoch elektrických vozidiel neustupuje a jej spotrebitelia z toho práve teraz profitujú. Ako a či vôbec na to ostatné trhy sveta zareagujú, môže určiť, ako sa bude v nasledujúcich rokoch vyvíjať automobilový sektor.