Domov SPRÁVY Elektromobilita Masívnejšia podpora EV. Ukázali záchranný balík európskeho automotive

Masívnejšia podpora EV. Ukázali záchranný balík európskeho automotive

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Európska komisia dnes predstavila Automotive Action Plan (ďalej len ako AAP), teda balík strategických opatrení, ktoré majú pomôcť európskemu automobilovému priemyslu obstáť v globálnej konkurencii a zvládnuť revolúciu v doprave.

Plán zahŕňa podporu výroby batérií a budovania nabíjacej infraštruktúry, zrýchlenie zavádzania autonómnych vozidiel, reguláciu firemných flotíl a ochranu európskeho trhu pred neférovou konkurenciou. Slovensko, ak si chce udržať postavenie automobilovej veľmoci, musí byť aktívnym hráčom v implementácii tohto plánu, pretože od jeho úspechu závisí budúcnosť nášho priemyslu aj celej ekonomiky​.

Automobilový sektor je kľúčovým motorom nielen slovenskej ekonomiky, ale celkovo európskej prosperity. „Na HDP Európskej únie sa podieľa sumou približne 1 bilión eur a zabezpečuje priamu a nepriamu zamestnanosť pre 13 miliónov Európanov. Okrem toho predstavuje významnú časť súkromných investícií do výskumu a vývoja,“ hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský. AAP je súčasťou iniciatívy Clean Industrial Deal, zameranej na podporu konkurencieschopnosti, odolnosti a dekarbonizácie európskeho priemyslu, s dôrazom na energeticky náročné odvetvia a čisté technológie.

Zmena emisných pravidiel

Z predloženého Akčného plánu najviac rezonujú zmeny v emisných pravidlách a hlavne miliardových pokutách, ktoré automobilkám hrozili už na konci tohto roka. „Na maximálnych flotilových emisných cieľoch každej automobilky s postupným znižovaním každých päť rokov sa nič nemení. Stále platí, že v roku 2025 má každá automobilka tieto emisie znížiť o ďalších 15 % a takto postupne smerovať k nulovým emisiám v roku 2035. Komisia však vyriešila enormný tlak výrobcov tak trochu šalamúnsky – emisné limity ostali v platnosti v pôvodnej výške, avšak ich plnenie sa nebude vyhodnocovať po ukončení roka, ale kumulatívne v trojročnom cykle 2025-27,” komentuje Križanský.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Automobilky tak získajú väčšiu flexibilitu, keď budú môcť prípadne nesplnené limity za tento rok dohnať vyšším predajom nízkoemisných vozidiel v nasledujúcich dvoch rokoch. Predpokladá sa preto, že elektrifikácia dopravy v Európe sa mierne spomalí. „Pozeráme sa na túto úpravu pragmaticky a hodnotíme to s pochopením dnešnej situácie v ekonomike aj politike. Je to lepšia alternatíva, ako keby by sa emisné ciele od základov prehodnocovali,” vysvetľuje Križanský.

Podpora nákupu elektromobilov a sociálny lízing

Výrobcovia budú mať viac času predstaviť cenovo dostupné modely. S predajom viacerých menších a stredných elektrických modelov už začali a ďalšie prídu na trh v tomto a nasledujúcom roku. „Podobne ako pri clách na čínske elektromobily, aj v tomto prípade Komisia kupuje európskemu automobilovému sektoru dodatočný čas, avšak nie je ho veľa – najviac tie dva až tri roky. Je to obdobie, počas ktorého musí celé odvetvie naozaj zabrať, inovovať, zefektívňovať výrobu, dodávateľské a logistické reťazce, myslieť a aj konať vo veľkom,” dopĺňa Križanský.

Predmetom AAP sú aj ďalšie významné opatrenia. Spomenúť môžeme napríklad podporu nákupu elektromobilov, rozvoj modelu sociálneho lízingu (lízing niektorých elektromobilov za 60 – 100 € mesačne za presne stanovených podmienok), oslobodenie elektromobilov od cestných poplatkov alebo ukončenie daňového zvýhodnenia firemných vozidiel poháňaných benzínom alebo naftou. Horúcimi témami sú tiež používanie protidumpingových opatrení a nástrojov na ochranu pred zahraničnými dotáciami. Do konca roka 2025 môžeme tiež očakávať, že Komisia navrhne legislatívu zameranú na dekarbonizáciu firemných vozových parkov. Je preto veľmi pravdepodobné, že veľké spoločnosti s flotilami nad 100 vozidiel by od roku 2030 mohli nakupovať len bezemisné vozidlá.

AAP sa tiež zaväzuje k masívnejšej podpore softvérovo definovaných vozidiel a autonómneho riadenia pomocou umelej inteligencie.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS SLOVENSKÁ ASOCIÁCIA PRE ELEKTROMOBILITU
Predchádzajúci článokBiedronka spôsobila ošiaľ: Ľudia si berú dovolenky, dopravu riadi polícia
Nasledujúci článokŽiadne turbo ani batérie. Na trh uvádzajú lacné autá s triviálnym pohonom
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.