Na prvý pohľad znie slovné spojenie “výfuk elektrického vozidla” ako vtip. Prečo by auto s nulovými emisiami potrebovalo výfukovú rúru? General Motors si však myslí niečo iné. Podľa magazínu Autodrive podalo patent na výfukový systém pre elektromobily, ale tentokrát to nie je o hluku.
Tento výfuk sa nezaoberá zvukovými efektami. Jeho úlohou je zvládnuť desivú vyhliadku na tepelný únik – scenár, ktorého sa obáva každý inžinier elektromobilu, keď sa batéria prehrieva, vymkne sa spod kontroly a môže skončiť požiarom. Tepelný únik sa spustí, keď chybné alebo poškodené lítium-iónové články produkujú viac tepla, ako dokáže chladiaci systém zvládnuť. Výsledok? Kaskádové zlyhanie, únik horľavého plynu a potenciálny požiar. Odpoveď General Motors na to je prekvapivo jednoduchá: nechajte to ventilovať. Podľa patentu systém používa tlakovo aktivované ventily alebo uzávery, ktoré sa otvárajú, keď sa vozidlo začne prehrievať. Nahromadené plyny sú vedené cez prepážky, opatrne presmerované preč od ostatných článkov batérie a tlačené smerom k vyhradenému výfukovému otvoru. Odtiaľ sú vyháňané do atmosféry v snahe znížiť teplotu a zabrániť tomu, aby sa situácia zmenila na nebezpečnú.

Až reálne využitie ukáže. Alebo radšej nie
Je to “výfuk” len podľa názvu. Funkčne je to skôr ako poistný ventil na ohrievači vody – len namiesto pary uvoľňuje potenciálne horľavý kokteil vedľajšieho produktu batérie. Nefunguje počas normálnej jazdy. Napriek tomu ani takýto bezpečnostný systém nie je bez rizík. Vypúšťanie prchavých plynov do otvoreného priestoru, najmä po havárii, prináša svoje vlastné riziká. V takomto scenári by uniknuté kvapaliny, prasknuté nádrže alebo odkryté káble mohli ľahko nájsť najhorší možný chemický obsah pod autom. Stellantis v podobnom patente podanom začiatkom tohto roka zahrnul práčku na vyčistenie týchto emisií skôr, ako uniknú. Verzia General Motors, aspoň vo svojej súčasnej podobe, tento krok úplne preskakuje.
Záchrana pred neuhasiteľným požiarom
Toto nie je výfukový systém, ako ho poznáme, a určite to nie je taký, od ktorého General Motors očakáva, že sa stane predajným argumentom. Žiadne ozdobné koncovky výfuku, žiadna voliteľná titánová povrchová úprava, žiadne dunenie tlačidla v štýle AMG na prístrojovej doske. Je určený len pre najhoršie scenáre – druh udalostí, pri ktorých by ste radšej sledovali tlak ventilu ako plamene šľahajúce z vetracieho otvoru na streche garáže.