Ako krajina sa vydávame na cestu silnejúceho nástupu elektromobilov. Každodenne ich stretávame na cestách a rozhodne nejde len o zahraničné ŠPZ. Aj keď oneskorene, ale predsa len sa ukazuje, že aj domáci vodiči objavujú výhody elektromobilov. Podiel áut na elektrinu na celkových predajoch rastie. S tým súvisia nabíjačky pre elektromobily a ich rastúca potreba. Čoraz častejšie ich nájdete napríklad aj u predajcov áut.
Počas prvého kvartálu 2025 pribudlo na slovenské cesty 2 000 nových elektromobilov, uviedla Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Motoristi sa začínajú na elektrický pohon vozidiel pozerať optimistickejšie. Čoraz viac chápu, že typické mýty o príliš nízkom dojazde elektroáut či krátkej životnosti batérie sa vo väčšine prípadov nezakladajú na pravde. Vodiči si však nachádzajú cestu k elektromobilom sami, prakticky bez podpory štátu. Ten dodnes nespustil žiadny dotačný program, ako je to bežné v mnohých vyspelých krajinách EÚ. Aj to spôsobilo slabšiu nábehovú krivku elektomobilov na Slovensku, no trend sa začína obracať v ich prospech. Tempo však musíme zrýchliť aj z hľadiska inštalácie nových nabíjačiek, pretože dopyt po elektromobilite bude ďalej rásť.
Doposiaľ najväčší podiel
Keď sa zákazníci rozhodujú, či si kúpia auto na benzín alebo naftu, do úvahy už mnohí automaticky berú aj elektrický pohon. Na konci prvého štvrťroka dosiahlo Slovensko doposiaľ najvyšší podiel elektromobilov na celkových predajoch. V marci 2025 zaznamenali batériové elektromobily doteraz najväčší podiel 4,7 % zo všetkých nových registrácií.
Nehovoriac o tom, že sa darí aj hybridnej technológii – len samotné plug-in hybridy dosiahli v marci 2025 podiel na nových registráciách taktiež nad 4 %. Navyše, automobilky v tomto roku uvedú nové, lacnejšie elektrické modely s cenou 20 až 30-tisíc eur, ktoré budú dostupné širokej cieľovej skupine. To ešte viac posilní záujem o elektrický pohon.
Spolu s rastom predaja hybridných či elektrických vozidiel sa stáva čoraz väčšou nevyhnutnosťou aj zabezpečenie dostatočného počtu nabíjacích staníc. Niekoho to možno prekvapí, no stále obľúbenejším miestom pre umiestnenie nabíjačiek sú verejné priestory v bezprostrednom okolí showroomov s autami. Predajcovia automobilov na Slovensku objavujú výhody plynúce z vlastnej nabíjacej stanice, ktorá sa mení z doplnkovej služby doslova na nevyhnutnosť. V očiach mnohých Slovákov zvyšujú vlastné nabíjačky atraktivitu predajcu. Podvedome ich majú totiž spojené s technologickou vyspelosťou a ekologickou zodpovednosťou.
Posilnenie lojality aj zvýšenie predaja
„Nabíjacie stanice dokážu dealerstvám zvýšiť predaje. Navyše, posilňujú lojalitu ich zákazníkov a takisto vytvárajú konkurenčnú výhodu. Mať vlastné nabíjačky už nie je len trendové, ale čoraz viac ide o nevyhnutnosť,“ vysvetľuje Rastislav Žembery, vedúci produktového tímu e-mobility v ZSE Drive, teda jedného najvýznamnejších poskytovateľov nabíjacej infraštruktúry na Slovensku.
Práve na ZSE Drive sa obracajú dealerstvá áut s požiadavkami o vybudovanie vlastných nabíjacích staníc. Rovnako tomu bolo v prípade Hedin Automotive, ktorý je autorizovaným predajcom mnohých značiek áut ako napríklad Mercedes-Benz, Kia, Jeep, Honda či Hyundai. Firme, ktorá bola do konca minulého roka známa pod názvom Motor-Car Bratislava, sa vybudovanie nabíjačiek osvedčilo. „Naši zákazníci oceňujú túto službu a obľúbili si ju. V neposlednom rade pre nás vytvára tiež dodatočné príjmy, ktoré nám generuje nabíjacia stanica,“ popisuje Juraj Klepáč, obchodný riaditeľ skupiny Hedin Automotive.

Motoristi skúšajú počas nabíjania nové autá
Dealerstvá na Slovensku sú navyše čoraz kreatívnejšie, pokiaľ ide o interakciu so zákazníkmi priamo počas nabíjania. Displeje na nabíjacích staniciach im umožňujú komunikovať priamo so samotnými používateľmi elektrických vozidiel. Pri nabíjaní sa im dealerstvá prihovoria s ponukou či zaujímavou informáciou. Pripoja aj QR kód smerujúci na webovú stránku s bližšími informáciami.
Takýto prístup sa dealerstvám v praxi osvedčil. Majitelia elektromobilov trávia pri nabíjaní určitý čas – typicky od 15 až do 60 minút. Zatiaľ môžu navštíviť showroom. „Niektorí stihnú využiť aj možnosť predvádzacej jazdy niektorého z našich nových modelov. Showroom sa vďaka nabíjacím bodom zviditeľňuje v mapových aplikáciách a navigáciách,“ pochvaľuje si Juraj Klepáč.
Aké nabíjačky preferujú vodiči?
ZSE Drive poradí pri prípravách a rozhodovaní sa o nabíjacích bodoch. Zvážiť treba potenciál danej lokality, parkovacie limity, očakávania čo sa týka priemerného času nabíjania motoristov, ale takisto aj možnosti elektrickej siete.
Juraj Klepáč odporúča kombináciu rýchlejšieho DC a pomalšieho AC nabíjania. ZSE Drive spolupracuje s poprednými výrobcami technológií pre oba druhy nabíjania. Hedin Automotive sa napríklad osvedčila kombinácia nabíjacích bodov s nasledovným výkonom: 2-krát 22 kW, 1-krát 50 kW a 1-krát 150 kW pre rýchle nabíjanie.
Samotná inštalácia nabíjačiek pre elektromobily už následne prebieha rýchlo. Po stavebných papierovačkách zrealizuje dodávateľ osadenie stanice vrátane jej spustenia aj počas jedného dňa.
Nabíjanie s dôrazom na čistú elektrinu
Príklad Hedin Automotive zároveň dokladuje, aký dôležitý je zdroj elektrickej energie pri nabíjaní elektromobilov. Sú od neho totiž priame závislé výsledné celkové emisie spojené so šoférovaním elektrických áut. „Súčasťou nášho ekologického prístupu je, že vyvíjame maximálne úsilie, aby sa do nabíjačiek dostávala ekologicky čistá elektrina, vyrobená napríklad z fotovoltaických panelov, ktoré sú obnoviteľným zdrojom energie,“ hovorí Juraj Klepáč. Zákazníkom chcú ísť podľa jeho slov sami príkladom. Keďže ako predajca vozidiel rovno poskytujú tiež nabíjaciu infraštruktúru, posilňuje to dôveru motoristov v elektromobilitu a podporuje zákazníkov ku kúpe a používaniu elektromobilov.