Domov SPRÁVY Elektromobilita Nový plugin od Audi má vysoký výkon, ale chýba mu jedna vec

Nový plugin od Audi má vysoký výkon, ale chýba mu jedna vec

Audi Q5
Foto: Audi

Audi Q5 SUV e-hybrid quattro aj Q5 Sportback e-hybrid quattro sú plug-in hybridné SUV, ktoré na cesty prinášajú dynamiku, priestor a všestrannosť s vyspelým hybridným pohonným systémom s dlhým dojazdom na elektrinu, avšak bez rýchleho jednosmerného nabíjania. 

Hybridný systém nových modelov je navrhnutý pre efektivitu, flexibilitu a maximálny zákaznícky komfort, pričom automaticky volí optimálnu prevádzkovú stratégiu. Elektrický pohon zabezpečuje trvalo budený synchrónny motor s výkonom 105 kW. Elektromotor je integrovaný do krytu sedemstupňovej prevodovky S tronic. Variant s výkonom 220 kW dosahuje najvyšší krútiaci moment 450 Nm a verzia s výkonom 270 kW má až 500 Nm. Lepší výkon a zároveň nižšia spotreba boli dosiahnuté aj vďaka použitiu nového impulzného meniča, ktorý je teraz menší, ľahší a účinnejší, čím sa znižuje spotreba elektrickej energie. Preto je aj spotreba v hybridnom režime nižšia.

Foto: Audi

Výkonný a efektívny pohon

Srdcom nových plug-in hybridov radu Q5 je väčšia vysokonapäťová batéria umiestnená v zadnej časti vozidla. Audi medzigeneračne zvýšilo jej kapacitu o 45 % na 25,9 kWh (využiteľných 20,7 kWh). Batéria má rozmery 517 × 880 × 302 milimetrov. Zlepšila sa aj účinnosť rekuperačného brzdenia. Každý prizmatický článok teraz ukladá približne o 46 percent viac energie ako články používané predtým. Maximálny možný nabíjací výkon striedavým prúdom sa zvýšil z dvojfázových 7,4 kW na trojfázový 11 kW v závislosti od príslušnej infraštruktúry. S týmto zvýšením sa doba nabíjania batérie z 0 na 100 percent skrátila na 2,5 hodiny. Nabíjací kábel je súčasťou štandardnej výbavy.

Vo verzii s výkonom 270 kW dokážu vozidlá vybavené dvojlitrovým benzínovým motorom TFSI s výkonom 185 kW zrýchliť z 0 na 100 km/h už za 5,1 sekundy. Slabšej verzii to trvá 6,2 sekundy. Obe dokážu vyvinúť maximálnu rýchlosť 250 km/h.

Foto: Audi

Menší kufor

Plne nastaviteľná lavica zadných sedadiel je súčasťou štandardnej výbavy plug-in hybridných modelov radu Audi Q5. Dá sa pozdĺžne posúvať a jej uhol nakláňať, čím sa podľa potreby zvyšuje objem kufra alebo pohodlie pre cestujúcich vzadu. Zadná lavica zároveň pohodlne usadí tri osoby. SUV má objem kufra 438 litrov, Sportback ponúka 433 litrov úložného priestoru. Po sklopení zadných sedadiel sa prepravný objem zvýši až na 1 358 litrov v SUV a 1 300 litrov vo verzii Sportback. Medzi ďalšie praktické funkcie patrí väčší úložný priestor pod stredovou lakťovou opierkou v porovnaní s predchádzajúcim modelom a množstvo menších úložných priestorov na slnečné okuliare, kľúče a iné predmety každodennej potreby.

V základe sa ďalej nachádza chladená indukčná nabíjacia podložka s nabíjacím výkonom 15 W, ako aj dva porty USB-C vpredu a dva vzadu. USB porty v prednej časti, ktoré sú k dispozícii ako voliteľná výbava, podporujú nabíjacie kapacity až 60 wattov, zadné porty dokonca podporujú nabíjacie kapacity až 100 wattov, čo je napríklad vhodné aj pre notebooky.

Vylepšená štandardná výbava vo výkonovom variante s výkonom 220 kW zahŕňa športový podvozok S a 3-zónovú automatickú komfortnú klimatizáciu. Tí, ktorí sa rozhodnú pre variant s výkonom 270 kW, dostanú štandardne LED svetlomety Plus a LED zadné svetlá Pro.

Foto: Audi

Auto myslí za vodiča

Pokiaľ ide o spotrebu optimalizovanú s účinnosťou, hybridný režim je v Audi Q5 najefektívnejší na krátke aj dlhé vzdialenosti. V závislosti od jazdnej situácie a potrieb výkonu vodiča sa v prevádzkovej stratégii rozhoduje o tom, či sa bude jazdiť v elektrickom alebo hybridnom režime, aby bola jazda čo najefektívnejšia. PHEV uprednostňuje elektrickú jazdu v mestských oblastiach. Pri vyšších rýchlostiach sa podiel hybridnej jazdy zvyšuje. Pri aktívnom navádzaní zohľadňuje prevádzková stratégia plánovanú trasu. Prevádzková stratégia potom automaticky vyberie najlepšiu možnú konfiguráciu energie pre požadovanú trasu. Na dosiahnutie najvyššej účinnosti vozidlo vypočíta, ktoré časti trasy sú vhodné na elektrickú jazdu. Napríklad elektrická jazda je vhodnejšia tam, kde je pravdepodobné, že rýchlosť bude nízka, napríklad v mestských oblastiach a dopravných zápchach. Keď je aktivovaný hybridný asistent a je zapnuté navádzanie na trase, nastavenia, ako je požadovaná úroveň nabitia, sa prepíšu, aby sa zabezpečila efektívna prevádzková stratégia.

Foto: Audi

Možnosť nastavenia nabitia batérie

Okrem automatického hybridného režimu je teraz možné prvýkrát individuálne nastaviť požadovanú úroveň nabitia pomocou digitálneho posúvača. Vodiči ho môžu použiť na presné definovanie, aká vysoká by mala byť úroveň nabitia vysokonapäťovej batérie. Úroveň nabitia je možné nastaviť aj pred cestou, aby bolo v cieli k dispozícii dostatok energie na elektrickú jazdu, ak si to želáte, alebo ak tam nie je možnosť nabíjania. Ak je cieľový stav nabitia nižší ako aktuálny SoC, batéria sa vybije až na cieľovú úroveň. V prípade, že sa cieľové a aktuálne hodnoty zhodujú, výkon bude pochádzať hlavne zo spaľovacieho motora – aby sa udržal aktuálny SoC.

Ak je cieľový SoC vyšší ako aktuálny SoC, vozidlo bude poháňané spaľovacím motorom – na dobitie batérie. Batéria sa nabíja s cieľom maximalizovať účinnosť a minimalizovať dopad na životné prostredie. To znamená, že spaľovací motor nabíja batériu iba pri rýchlosti nad 65 kilometrov za hodinu.  Vysokonapäťovú batériu je možné takto nabíjať až na úroveň 75 percent. Na zvýšenie nabitia batérie nad 75 percent je už potrebný externý zdroj nabíjania striedavým prúdom.

Audi Q5 SUV e-hybrid quattro s výkonom 220 kW je v Nemecku dostupné od 63 400 €. Cena Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro  začína na 65 900 eurách. Verzia SUV s výkonom 270 kW stojí od 71 800 €. Ceny modelu Q5 Sportback e-hybrid quattro s vyšším výkonom začínajú na 74 300 eurách. Automobily sa budú vyrábať mexickom San José Chiapa. Objednávky prijímajú v Audi už teraz. Prvé vozidlá sa na európske cesty dostanú v Q3 2025.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Audi
Predchádzajúci článokGolf GTI Edition 50 je najrýchlejším sériovým VW na Nordschleife
Nasledujúci článokŠtát sprísni sankcie za častý prehrešok vodičov, platiť budú všetci
Vo svete motorizmu sa pohybujem približne 20 rokov. Hlavnou náplňou je online priestor www.startstop.sk a printový magazín Stop. Okrem áut sa rád venujem mojim dvom deťom, rád sledujem hokej a futbal.