Nemecký autoklub ADAC štyri roky testoval elektromobil VW ID.3, počas ktorých s ním najazdil viac než 160 000 kilometrov. Po tomto nájazde sa v ADAC rozhodli zájsť s ním do technologického centra v Landsbergu am Lech, aby zistili, koľko percent čistej kapacity ubudlo z vysokonapäťovej batérie.
Testovaný bol model VW ID.3 Pro S s využiteľnou kapacitou batérie 77 kWh vo výbave Tour za cenníkovú cenu 48 550 €. Do prevádzky bol elektromobil u ADAC uvedený dňa 7. mája 2021. Volkswagen štandardne na všetky svoje plne elektrické vozidlá poskytuje záruku, že po 8 rokoch prevádzky alebo po prejdení 160 000 km bude mať batéria aspoň 70 % svojej pôvodnej čistej kapacity. Test v technologickom centre preukázal, že batéria má stále čistú kapacitu 91 %. „Výsledok ukazuje pôsobivú kvalitu našich modelov ID. aj po najazdení mnohých kilometrov,“ zdôrazňuje Martin Sander, člen predstavenstva spoločnosti Volkswagen zodpovedný za predaj, marketing a popredajné služby. „Vysoká kapacita batérie viac ako 90 percent po 160 000 kilometroch potvrdzuje, že naše modely ID. sú veľmi atraktívne aj ako ojazdené vozidlá a naďalej spĺňajú požiadavky našich zákazníkov.“
40 % nabíjaní na rýchlonabíjacích staniciach
Testeri ADAC batériu rozhodne nešetrili. Aby čo najrýchlejšie dosiahli hranicu 160 000 kilometrov, pri viac ako 40 % nabíjacích cyklov sa vozidlo nabíjalo pomocou rýchlonabíjacích staníc. Okrem toho, na rozdiel od odporúčaní, bolo vozidlo ponechané na nabíjacej stanici na 100-percentné nabitie aj medzi testovacími jazdami, niekedy aj počas niekoľkých dní. ADAC tiež odporúča, aby zákazníci elektromobilov vždy inštalovali dostupné aktualizácie softvéru. Počas dlhodobého testu dostala ID.3 niekoľko aktualizácií softvéru, vrátane plánovača trasy pre elektrické vozidlá, ktorý plánuje nabíjacie zastávky na dlhšej trase tak, aby sa cieľ dosiahol čo najrýchlejšie. Okrem úrovne nabitia systém zohľadňuje aj aktuálnu dopravnú situáciu a predpovede. Okrem rôznych opráv a chýb zahŕňali aktualizácie aj zvýšenie nabíjacieho výkonu až na 170 kW. Aktualizácie mali pozitívny vplyv taktiež na spotrebu a dojazd. Nový softvér výrazne zlepšil spotrebu energie najmä na krátke vzdialenosti a pri zimných teplotách od 0 do 5 °C.
ADAC pozitívne hodnotil aj skutočnosť, že napriek vyššiemu počtu najazdených kilometrov boli karoséria a podvozok v dobrom stave. Nápravy, zavesenie kolies a riadenie si dobre poradili s hmotnosťou vozidla a nevykazovali žiadne významné problémy.

Ako klesala využiteľná kapacita batérie vozidla v priebehu 4 rokov (merané pomocou testu Aviloo)
najazdených kilometrov | SoH v percentách | najazdených kilometrov | SoH v percentách |
---|---|---|---|
21 749 |
96 |
87 020 |
94 |
46 029 |
96 |
102 505 |
93 |
59 166 |
96 |
128 500 |
92 |
69 549 |
95 |
145 810 |
91 |
84 264 |
94 |
169 651 |
91 |
Jazdených elektromobilov sa netreba báť
ADAC konštatuje, že VW ID.3 je aj napriek tomuto vysokému počtu najazdených kilometrov stále vhodný na dlhé cesty. Podľa WLTP by mal byť dojazd VW ID.3 525 kilometrov. ADAC píše, že na diaľnici je reálne dosiahnuť dojazd 400 km. Pri teplotách pod bodom mrazu treba očakávať dojazd 300 až 320 kilometrov. Poznamenáva však tiež to, že keď je batéria studená, rýchle nabíjanie pri nabíjacom výkone okolo 80 kW trvá výrazne dlhšie ako v lete. ADAC preto vyzýva Volkswagen, aby vytvoril aktualizáciu pre staršie modely ID, ktoré zvýšia nabíjací výkon počas chladných podmienok.
Merania spotreby na testovacej stolici podľa cyklu ADAC Ecotest spočiatku ukazovali 20 kWh, ale pri 172 000 kilometroch to stále bolo 18,3 kWh na 100 kilometrov vrátane strát pri nabíjaní. Dôvodom nižšej spotreby je podľa ADAC nová verzia softvéru, ktorá efektívnejšie riadi teplotu batérie ako v pôvodnej verzii. Vypočítaná spotreba za celé testovacie obdobie bola 23 kWh na 100 kilometrov vrátane strát pri nabíjaní. Priemerná spotreba v každodennom používaní je vyššia ako na testovacej stolici, ale môže za to aj vyšší podiel jazdy na diaľnici, ako bolo plánované pre cyklus na testovacej stolici.
Zhoršil sa po štyroch rokoch používania a 9-percentnej degradácii batérie celkový dojazd? ADAC konštatuje, že len minimálne. Zatiaľ čo ID.3 mal na začiatku dlhodobého testu dojazd 438 kilometrov, pri súčasných 172 000 najazdených kilometroch to bolo 425 kilometrov. Prečo sa dojazd v priebehu času nezhoršil výraznejšie napriek degradácii batérie? Dôvod podľa ADAC spočíva v tom, že aktualizácia softvéru optimalizovala účinnosť.
Celú správu ADAC si môžete prečítať TU.