Ku koncu prvého polroka bolo na Slovensku dostupných už 2 818 verejných nabíjacích bodov, ktoré umožňujú vodičom nabíjať elektromobily celkovo na 1 117 lokalitách. Záujem o elektrifikovanú dopravu v posledných mesiacoch intenzívne rastie a spoľahlivá infraštruktúra je jednou z nevyhnutných podmienok jej ďalšieho rozvoja. Dostupnosť verejného nabíjania je však vzhľadom na počet elektromobilov na slovenských cestách už dnes jednou z najlepších v Európe.
„Tradičnú dilemu, či majú byť najskôr nabíjačky alebo elektromobily na cestách, máme nateraz na Slovensku vyriešenú,“ hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský a dodáva: „Verejné nabíjacie body, ktoré sú už dnes nainštalované, by bez problémov dokázali obslúžiť štvor- až päťnásobok súčasného počtu elektromobilov na slovenských cestách.“
Ďalším impulzom pre rozvoj elektromobility bude výstavba ultrarýchlych nabíjacích parkov popri diaľniciach, ktorá výrazne pomôže komfortu elektromobilistov pri dlhších cestách. Výsledky tendra, v ktorom sa operátori uchádzali o koncesie na prevádzku nabíjačiek v rámci koridorov TEN-T, by mali byť vyhlásené už v najbližších týždňoch. Projekt zahŕňa výstavbu 35 nabíjacích parkov s celkovo 251 nabíjacími bodmi, z ktorých 32 bude špeciálne určených aj pre nákladnú dopravu. Do prevádzky by mali byť uvedené do polovice budúceho roka.
Podľa údajov SEVA je z celkového počtu 2 818 bodov 1 691 AC (do 22 kW), 605 DC (50 kW), 442 DC (150+ kW) a 80 DC (350+ kW).

Inštalovaný výkon verejných staníc dosiahol spolu 162 MW
Výstavba verejných nabíjacích staníc je technologickou aj organizačnou výzvou pre každého prevádzkovateľa a štát by dokázal celý proces výrazne zjednodušiť a zrýchliť – keby chcel. „SEVA dlhodobo upozorňuje napríklad na problematické stavebné konanie pri výstavbe nabíjačiek. Proces povoľovania je zbytočne zdĺhavý, komplikovaný a usmernenia často protichodné, pretože predpisy sú roztrieštené medzi zákonom o energetike, stavebným zákonom, vyhláškou hasičov a ďalšími predpismi,“ vysvetľuje Križanský. SEVA preto podporuje aj závery nedávnej správy NKÚ, podľa ktorej Slovensku chýba centrálna koordinácia a líder pre elektromobilitu, schopný efektívne zladiť záujmy rezortov hospodárstva, životného prostredia, dopravy či digitalizácie.
„Hlavnou príčinou stagnácie je ale nedostatok ambícií a dôslednosti pri tvorbe verejných politík. Často sa stretávame s nedôverou voči elektromobilite alebo jednoducho s nezáujmom. Elektromobilita a súvisiace technológie sa pritom vyvíjajú rýchlejšie, ako sú mnohé ministerstvá schopné reagovať, čo negatívne ovplyvňuje kvalitu legislatívneho aj regulačného rámca. Ak sa to nezmení, budeme naďalej strácať investície, pracovné príležitosti a premárnime ako krajina šancu stať sa významnou súčasťou novej éry mobility,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský.