Technologický startup NorcSi z Nemecka úspešne dokončil ďalšie kolo financovania v hodnote 10,7 milióna eur. Investície použije na vybudovanie výrobnej linky na anódy vyrobené z čistého kremíka. To môže zásadne predĺžiť dojazd plne elektrických vozidiel a urobiť ich cenovo dostupnejšími.
Startup NorcSi sa považuje za „prvého hráča na svete, ktorý prešiel z predsériovej výroby jednotlivých anód na automatizovanú výrobu čistých kremíkových anód pomocou priemyselného procesu roll-to-roll“. Zriadenie a prevádzka takejto výrobnej linky by preto bolo významným krokom vpred nielen pre samotnú spoločnosť, ale aj pre európsky priemysel s batériami. 10,7 milióna eur poskytli spoločnosti traja investori: Millennium Venture Capital, IBG-Risikkapitalfonds IV a European Battery Research Institute. Informuje o tom portál electrive.com.
Prečo anóda z čistého kremíka by znamenala zásadný posun vo výrobe batérií? Pretože vďaka svojej atómovej štruktúre dokáže kremík absorbovať až desaťkrát viac lítiových iónov ako grafit. Na jeho ťažbu ma v súčasnosti monopol najmä Čína a práve ten sa bežné používa v batériách elektromobilov. Kremíková anóda by poskytla vyššiu hustotu energie a teda väčší dojazd elektromobilov s rovnakou veľkosťou batérie. Napríklad ak by takáto technológia bola uplatnená v modeli Hyundai IONIQ 5, mohol by mať batériu s kapacitou 145 kWh, dojazd okolo 1000 km a cena batérie by pravdepodobne bola nižšia ako tomu je v súčasnosti.
Okrem toho sa batérie s kremíkovými anódami dajú nabíjať rýchlejšie a vďaka globálnej dostupnosti kremíka by sa cena batérií mohla znížiť. Keďže na rovnakú kapacitu batérie je potrebných menej surovín, zvyšuje sa aj efektívnosť využívania zdrojov. Batéria s kremíkovou anódou by sa dokázala nabíjať rýchlosťou 6C, čo znamená, že z 20 na 80 % by sa bola schopná nabiť už za 6 minút.

Prečo sa ešte nevyrábajú batérie s kremíkovou anódou?
Problémom je trvanlivosť. Kremík sa počas nabíjania výrazne rozťahuje a počas vybíjania opäť zmršťuje. Táto zmena objemu zhoršuje mechanickú stabilitu anódy. Avšak spoločnosť NorcSi hlási, že si nechala patentovať technológiu, ktorá dokáže stabilizovať spomínanú zmenu objemu počas nabíjania a vybíjania „v nákladovo efektívnom výrobnom procese“. Závod, ktorý je momentálne vo výstavbe, so šírkou valca 400 milimetrov bude vyrábať anódy pre počiatočné vysokovýkonné aplikácie a skúšobné testy v autobatériách. Buduje sa v novej prístavbe Inovačného centra v areáli Weinberg v Halle a jeho uvedenie do prevádzky je naplánované na jar 2026.
Kremík ponúka aj strategické výhody. Na rozdiel od grafitu je ho veľa a je oveľa ľahšie dostupný. Táto nezávislosť by mohla posilniť európsku priemyselnú suverenitu, keďže Európa sa snaží dobehnúť Čínu v sektore výroby batérií.