Domov SPRÁVY Elektromobilita Európske firmy v kríze. VW a Stellantis zastavia výrobu, Bosch prepúšťa

Európske firmy v kríze. VW a Stellantis zastavia výrobu, Bosch prepúšťa

výrobný závod Stellantis
Foto: Stellantis

Európsky automobilový priemysel čelí vážnym otrasom. Prechod na elektromobilitu sa zdá byť pomalší a komplikovanejší než predpokladali výrobcovia aj dodávatelia, čoho výsledkom sú dočasné odstávky výroby, hromadné prepúšťania a rastúca neistota zamestnancov, informuje automobile-propre.

Volkswagen obmedzuje výrobu elektromobilov

Ako píše insideevs, Volkswagen Group oznámil, že v októbri dočasne zastaví viaceré výrobné linky určené pre elektrické modely. Najväčší zásah pocíti závod v Zwickau, ktorý bol prestavaný na plne elektrickú fabriku. Od 6. októbra sa tam preruší produkcia modelu Audi Q4 e-tron. Dôvodom je slabší dopyt na európskom trhu a cenové komplikácie spôsobené clami v Spojených štátoch. Rovnaký závod montuje aj modely ID.3, ID.4, ID.5 a Seat Cupra Born.

Problémy sa dotkli aj fabriky v Emdene, kde vznikajú modely ID.4 a ID.7. Podľa zdrojov oboznámených so situáciou tam už došlo k obmedzeniu pracovných hodín a očakáva sa zastavenie liniek na niekoľko dní. Výroba ID.4 určeného pre americký trh prebieha v Tennessee, kde automobilka plánuje v októbri dočasne uvoľniť časť pracovníkov.

Napriek tomu že Volkswagen zosadil Teslu z pozície najpredávanejšej značky elektromobilov v Európe, predaje nie sú také vysoké ako očakávali manažéri. V auguste sa podarilo predať niečo vyše 16-tisíc vozidiel, čo predstavuje medziročný rast o 45 percent, no stále to nestačí na plné využitie výrobných kapacít.

Bosch zruší 13-tisíc pracovných miest

Ešte vážnejší signál prišiel podľa automobile-propre od spoločnosti Bosch, najväčšieho dodávateľa automobilových komponentov na svete. Firma oznámila, že do roku 2030 zruší až 13-tisíc pracovných miest, prevažne v Nemecku. Cieľom je znížiť ročné náklady o 2,5 miliardy eur.

Podľa personálneho riaditeľa Stefana Groscha je situácia vážna. „Elektromobilita a autonómna jazda postupujú príliš pomaly,“ uviedol. Zdôraznil, že automobilová divízia čelí prebytku kapacít a rastúcemu cenovému tlaku, pričom významnú časť konkurencie predstavujú čínske firmy. Bosch tiež kritizuje neistotu Európskej únie ohľadom zákazu spaľovacích motorov po roku 2035, ktorá komplikuje dlhodobé investičné rozhodnutia.

výrobný závod koncernu Stellantis
Foto: Stellantis

Redukcia pracovných miest predstavuje približne 10 percent zamestnancov firmy v Nemecku a nadväzuje na 9-tisíc prepustených pracovníkov oznámených už v roku 2024. Podobné kroky podnikli aj ďalší významní dodávatelia ako Continental, ZF či Schaeffler.

Stellantis zastavuje šesť európskych fabrík

Ďalším signálom krízy je rozhodnutie koncernu Stellantis. V októbri plánuje zastaviť výrobu v šiestich závodoch po celej Európe, aby zabránil nadmernému hromadeniu skladových zásob.

Najväčší zásah pocíti továreň v Poissy pri Paríži, kde približne 2-tisíc zamestnancov čakajú tri týždne na nútenom čiastočnom úväzku. Závod produkuje modely DS 3 a Opel Mokka aj v elektrických verziách, no odborári hovoria o znepokojujúcom signáli pre budúcnosť. Výroba Opel Mokka-e sa má totiž skončiť v roku 2028 bez nástupcu a príchod nového lacného SUV Frontera vyrábaného na Slovensku zvyšuje neistotu.

Foto: Stellantis

Výrobná prestávka sa dotkne aj ďalších závodov v Eisenachu v Nemecku, Zaragoze a Madride v Španielsku, Tychy v Poľsku a Pomigliane v Taliansku. Manažment Stellantisu tvrdí, že odstávky sa využijú aj na modernizáciu priestorov a školenia zamestnancov. V prípade Poissy sa navyše špekuluje, že časť pozemkov by mohol využiť futbalový klub PSG na výstavbu nového štadióna.

Spoločný menovateľ

Príbehy troch priemyselných gigantov ukazujú rovnaký trend. Volkswagen dočasne zastavuje výrobu, Bosch škrtá tisíce pracovných miest a Stellantis vypína celé závody. Spája ich fakt, že prechod na elektromobilitu je pomalší a neprináša očakávané výsledky.

Európa síce deklaruje ambíciu stať sa lídrom v elektrickej doprave, no automobilky aj dodávatelia musia prehodnocovať svoje plány. Rast je pomalší, zisky menšie a dôsledky pre zamestnancov a celé regióny čoraz viditeľnejšie.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!