Nový Renault Clio, ktorý by mal na trh prísť na budúci rok, bude mať celkom nový dizajn. Mal by si tak udržať status jedného z najpredávanejších vozidiel v segmente B.
Oživenie dvoch „legendárnych ikon“ – elektrického Renaultu 5 a 4 – dalo francúzskej značke príležitosť modernizovať dizajn svojich „budúcich ikon“, povedal pre Auto Express riaditeľ dizajnu Renault Group Laurens van den Acker. A Clio, uvedené na trh pred 35 rokmi, sa chystá uviesť svoju šiestu generáciu. „Našim zámerom je vyrábať dizajnové ikony – o tom sa však rozhodne až o 30 rokov,“ povedal Gilles Vidal, šéf dizajnu značky Renault. „S Cliom novej generácie dokážeme vytvoriť veľmi moderne vyzerajúce, zmyselné autá,“ dodal van den Acker.
„Môžeme posunúť zmyselnosť a urobiť tieto autá veľmi žiadanými moderným spôsobom.” Tento dvojitý prístup k portfóliu produktov – legendárne ikony a ikony budúcnosti – podporuje všetky aspekty plánovania produktov výrobcu, od dizajnu cez platformu vozidla až po pohonné jednotky.

Načo ďalší elektromobil
Zákazníci modelov R4 a R5 si môžu vybrať iba elektrický pohon, ale Clio 2026 zostane pri benzínovom/hybridnom pohone. „Táto stratégia nám umožňuje mať dvojitú ponuku, ktorá je pre zákazníkov veľmi jasná, a tieto dva modely sa nekanibalizujú,“ povedal šéf dizajnu skupiny. „Nedávalo by zmysel elektrické Clio, keď máme aj R5. Chceme byť opatrní, aby sme nevytvorili vozidlá, ktoré sa navzájom prekrývajú,“ dodal van den Acker. Zamaskované prototypy nového Clia zachytené pri testovaní ilustrujú jeho názor. Clio Mk6 má dlhší predný previs ako R5, čo značí uloženie spaľovacieho motora pod prednou kapotou.

Maximálne 17-palcové
Napriek tomu tieto dve autá zdieľajú približne 70 percent komponentov podvozku, hoci majú odlišné kódové označenia: CMF-B pre platformu Clio, AmpR Small pre R5. Elektrická platforma pojme aj väčšie kolesá: základná pneumatika R5 má 18 palcov; aktuálne Clio má maximálnu veľkosť 17 palcov. Je to preto, že elektromotor je užší ako spaľovací motor, čím vzniká väčší priestor na otáčanie kolies. Je nepravdepodobné, že by nové Clio vtlačilo 18-palcové ráfiky bez toho, aby to ovplyvnilo jeho agilitu v meste alebo jazdný komfort s veľmi tenkou gumou. Kolesá však budú ľahké a aerodynamické.

Pozor na pokuty za emisie
Zvažovanie zostáv pohonných jednotiek je v súčasnosti pre automobilky veľmi chúlostivá rovnica, pričom hrozba pokút visí nad značkami, ktoré predávajú príliš málo elektrických vozidiel alebo prekračujú svoje ciele týkajúce sa emisií CO2 predjom príliš veľkého počtu spaľovacích motorov. „Ako každá automobilka sa snažíme zistiť, aká je správna kombinácia pohonných jednotiek, aby sme splnili predpisy. Ale zákazník má vždy pravdu,“ pokračoval van den Acker a poukázal na spory medzi kupujúcimi, ktorí hľadajú malé autá za dobrú cenu a na inflačné tlaky na náklady spojené s pridávaním technológií na splnenie sprísňujúcich sa emisných nariadení. Emisná norma Euro 7, ktorá má sprísniť pravidlá o tom, čo môžu vozidlá vypúšťať, vrátane prachu z bŕzd a pneumatík, má začať platiť od novembra 2026.

Máme sa na čo tešiť
Clio bolo minulý rok druhým najpredávanejším malým hatchbackom v Európe. V rebríčku predajov pred ním bola iba jeho príbuzná Dacia Sandero. Jedna vec je istá, že šiesta generácia Clia bude verná svojmu športovému dedičstvu. Zvlnená línia strechy klesá smerom k zadnej časti vozidla, čo vyvrcholí spojlerom a ostrými hranami, ktoré znižujú odpor vzduchu a zlepšujú hospodárnosť. Nový dizajn zahŕňa zakrivené podbehy kolies, predstavené na koncepte Embléme z roku 2024. Odsadené svetlomety s klesajúcimi diódami LED tiež čerpajú inšpiráciu z predvádzacieho vozidla. Ambíciou je vytvárať autá, ktoré vyčnievajú z davu svojou príťažlivosťou a kreativitou.

Zmena bude aj v interiéri
Nové Clio bude mať najnovší infotainment značky Renault poháňaný Google a hlasovým ovládaním, prístupom k aplikáciám vrátane máp technologického giganta a vysoko prispôsobiteľnou dotykovou obrazovkou. Renault pracuje na postupnej zmene v grafických animáciách a haptických prepínačoch, ale ešte sa uvidí, či ich spustí na niektorom zo svojich lacnejších áut.