Historický španielsky výrobca vozidiel do terénu, Santana Motors, je oživený čínskymi investíciami a odvážnym plánom uviesť na trh úplne nový terénny pick-up vyrobený v jeho bývalej továrni v Linares.
Informoval o tom magazín Professional Pickup. Štrnásť rokov po ukončení výroby sa Santana Motors pripravuje na uvedenie novej generácie terénnych vozidiel vďaka strategickému spojenectvu so spoločnosťami Zhengzhou Nissan – spoločným podnikom spoločností Nissan a Dongfeng – a Anhui Coronet Tech, rastúcou čínskou automobilovou firmou špecializujúcou sa na úžitkové a vojenské vozidlá. Výroba sa obnoví koncom tohto roka v starom závode spoločnosti v Linares v Andalúzii, ktorý je nečinný, odkedy Santana zatvorila svoje brány v roku 2011 po rokoch finančných problémov. Oživená značka Santana sa zameria na robustné vozidlá 4×4 zamerané priamo na off-roadových nadšencov, počnúc novým picku-pom, od ktorého sa očakáva, že bude súperiť s modelmi ako Isuzu D-Max alebo dokonca Ineos Grenadier Quartermaster.

Nafta a PHEV
Aj keď sú všetky podrobnosti stále pod pokrievkou, nový pick-up Santana ponúkne možnosti naftového aj plug-in hybridného pohonu. Je pravdepodobné, že variant PHEV bude založený na Nissane Frontier Pro-4X, ktorý bude kombinovať 1,5-litrový benzínový motor s jedným elektromotorom. Výkon by mal dosahovať viac ako 400 koní a krútiaci moment 800 Nm, pričom dojazd na elektrický pohon by mal byť 135 kilometrov. Upútavka a sprievodné oznámenia potvrdzujú, že Santana má v úmysle uviesť na trh celý modelový rad neskôr v tomto roku, pričom všetky modely sú navrhnuté tak, aby stelesňovali tradičné hodnoty spoločnosti, ktorými boli odolnosť, spoľahlivosť a výkon v každom teréne, a zároveň zahŕňali moderné štandardy udržateľnosti.
Oživenie pôvodnej továrne
Návrat prinesie vítanú podporu regiónu Linares vzdialeného približne 260 kilometrov južne od Madridu, s počiatočnou investíciou, ktorá vytvorí až 200 pracovných miest, z toho 150 vo výrobe a 50 v administratívnych pozíciách. Edu Blanco, generálny riaditeľ spoločnosti Santana Motors, pri podpise dohody povedal: “Táto aliancia predstavuje významný míľnik pre spoločnosť Santana Motors a predstavuje rozhodujúci krok smerom k budúcnosti. Sme hrdí na to, že môžeme spojiť sily so spoločnosťami Zhengzhou Nissan a Anhui Coronet a posilniť našu víziu výroby inovatívnych vozidiel, ktoré stelesňujú legendárnu tradíciu kvality a robustnosti, poháňajú rast automobilového priemyslu a hospodársky rozvoj v Linarese aj mimo neho.”
Továreň Santana v Linares bude slúžiť ako centrum pre inžinierstvo a konečnú montáž. Spoločnosť tvrdí, že projekt je vo vývoji už niekoľko rokov, pričom spoločné inžinierske tímy pracujú na vývoji a certifikácii novej platformy.

Koniec jednej éry
Pre fanúšikov značky vyvolá návrat Santana Motors veľa nostalgie. Spoločnosť bola založená v roku 1956 a v roku 1958 začala licenčne vyrábať vozidlá Land Rover. Nakoniec vyvinula svoje vlastné modely, predtým ako sa v osemdesiatych rokoch spojila so Suzuki na výrobe modelov vrátane Jimny a Vitara. Neskôr, v spolupráci s Iveco, postavila Massif a Campagnola – prepracované verzie svojho PS-10 zamerané na súperenie s Defenderom. Podnik sa však zrútil, keď sa Iveco v roku 2011 stiahlo, čo zanechalo Santanu so stratami 42 miliónov eur a konečným výrobným počtom len 769 vozidiel v tom roku.
Čo bude ďalej s automobilkou?
Očakáva sa, že oživená spoločnosť Santana Motors formálne predstaví svoj nový rad vozidiel v poslednom štvrťroku 2025. Podrobnosti o cenách, špecifikáciách a uvedení na trh budú odhalené včas. Zatiaľ znovuzrodenie mena Santana, reaktivácia továrne Linares a prísľub nového robustného pick-upu určite vzbudia záujem medzi nadšencami off-roadu, kupujúcimi úžitkových vozidiel a fanúšikmi jednej z najikonickejších španielskych automobilových značiek.