Posledné týždne nie sú pre Xioami práve tie najúspešnejšie. Po tragickej nehode, pri ktorej v elektromobile Xiaomi SU7 uhoreli tri študentky a ktorá mala výrazný vplyv na obmedzenie vývoja autonómnych technológií v celej Číne, musí spoločnosť čeliť hromadnej žalobe zo strany majiteľov vozidla SU7 Ultra.
Pozitívnemu imidžu vozidla nepridáva ani skutočnosť, že štandardná verzia Xiaomi SU7 skončila podľa CarNewsChina v rebríčku kvality automobilov segmentu veľkých elektrických sedanov v Číne za prvý štvrťrok 2025 na poslednom mieste. Vykazuje totiž vysoké riziko potenciálnych porúch a vysoký pomer reklamácií vo vzťahu predaju. Napriek týmto negatívnym správam je o elektromobil v Číne naďalej vysoký záujem. Tento rok Xiaomi predalo už viac ako 104 000 vozidiel.
Rebríček kvality automobilov v Číne zostavuje štátna platforma s názvom China Automobile Quality Network, ktorá zhromažďuje hlásenia a sťažnosti od čínskych majiteľov automobilov týkajúce sa porúch, rizík a nedostatkov vozidiel. Tieto hlásenia sa premieňajú na trestné body. Čím viac bodov, tým nižšia je kvalita vozidla. Podľa najnovšieho rebríčka skončil elektromobil Xiaomi SU7 v segmente veľkých elektrických sedanov na poslednom mieste s 239 trestnými bodmi. To je o 56 bodov viac ako priemerný výkon v tomto segmente. V rebríčku sa objavilo 29 automobilov od čínskych značiek. Ako ten najspoľahlivejší sa javí sedan GAC Hyptec GT so 149 bodmi. Zaujímavosťou je, že na druhom mieste s počtom 152 bodov skončil Voyah Passion, ktorý sa v plug-in hybridnej podobe predáva aj na Slovensku. V spodnej časti zoznamu skončili vozidlá, ktoré Európanom tiež nie sú úplne neznáme, ako Zeekr 001 (185 bodov), Lotus Emeya (185 bodov), BYD Han (194 bodov) a Denza Z9 GT (214 bodov).

Funkčná kapota nie je až tak funkčná
Xiaomi však musí riešiť aj ďalší problém a právne oddelenie spoločnosti bude mať plné ruky práce. Stovky majiteľov variantu SU7 Ultra požadujú vrátanie peňazí potom, čo na povrch vyplávali skutočnosti, že príplatková kapota vyrobená z uhlíkových vlákien s dvojitými vzduchovými kanálmi má skôr dekoratívny charakter ako funkčný. A to je problém, pretože mnohí majitelia v dobrej viere, že príplatok za v prepočte 5 800 dolárov zlepší chladenie výkonovej elektroniky a bŕzd, túto príplatkovú položku pri konfigurácii vozidla zvolili.
Začiatkom mesiaca však recenzenti vozidla vykonali testy, podľa ktorých vzduchové potrubia nevytvárali prakticky žiadny prúd vzduchu. Hodvábny papier umiestnený v blízkosti vetracích otvorov nevykazoval žiadny pohyb, keď bol ventilátor nasmerovaný na tento kryt. Ďalšie skúmanie odhalilo, že kapota účinne nechladila brzdový systém ani neposkytovala prítlak, ktorý spotrebitelia očakávali na základe marketingových materiálov.
Po prevalení sa tejto kauzy sa Xiaomi ospravedlnilo a spoločnosť uznala, že ich komunikácia týkajúca sa funkčnosti kapoty bola nejasná. Spoločnosť ďalej uviedla, že kapota z uhlíkových vlákien bola primárne navrhnutá tak, aby replikovala vzhľad prototypu vozidla a zároveň poskytovala iba čiastočné vedenie prúdenia vzduchu a pomocné chladenie prednej časti vozidla. Ďalej uviedla, že poškodeným zákazníkom prevedie na osobné účty 20 000 vernostných bodov, čo je hodnota okolo 275 dolárov. Mnohí zákazníci toto riešenie odmietli, spojili sa a viac ako 300 z nich žiada úplné vrátenie peňazí. Spor tak zrejme skončí na súde.