Domov SPRÁVY News Jeden druh pohonu v Európe nepotrebujeme. Šéf VW v ňom nevidí zmysel

Jeden druh pohonu v Európe nepotrebujeme. Šéf VW v ňom nevidí zmysel

Volkswagen ID.Era
Foto: Volkswagen

Volkswagen na autosalóne v Šanghaji odhalil tri nové koncepčné vozidlá, ktoré predznamenávajú modelovú ofenzívu značky na najväčšom automobilovom trhu na svete. Jedným z konceptov bolo veľké SUV s názvom ID.Era, ktoré pod povrchom ukrývalo elektromotor s batériami, avšak na predĺženie dojazdu obsahovalo aj spaľovací generátor. 

Ide o známu kombináciu pohonov, kedy vozidlo jazdí primárne na elektrinu, ale v prípade potreby obsahuje aj spaľovací motor a veľkú nádrž na palivo, ktoré je možné veľmi rýchlo doplniť a predĺžiť dojazd vozidla o stovky kilometrov. Táto technológia je obľúbená predovšetkým v Číne a u čínskych výrobcov. V Európe sú dominantnejšie plug-in hybridy, alebo po novom tzv. super hybridy, čo sú, zjednodušene napísané, plug-in hybridy s väčšou batériou, rýchlym DC nabíjaním a elektrickým dojazdom aspoň 100 kilometrov. Kým spaľovací motor v prípade plug-in hybridov zvyčajne slúži aj na pohon kolies, elektromobily s predĺženým dojazdom nemajú mechanické spojenie motora s kolesami. Motor tu slúži len ako generátor energie na pohon elektromotora.

Aj preto elektromobily s predĺženým dojazdom dokážu bez nabíjania či doplnenia paliva prejsť aj 1 000 kilometrov. Sú tak vhodné do oblastí, kde nabíjacia infraštruktúra ešte nie je naplno rozvinutá či pre vodičov, ktorí nechcú byť obmedzovaní stresom z dojazdu. Tento argument použili aj predstavitelia Volkswagenu pri premiéru spomínaného konceptu, že technológia REEV by mohla poskytnúť optimálny medzistupeň pre mnohých spotrebiteľov, ktorý by mohol byť relevantný aj v Európe. Generálny riaditeľ Volkswagenu Thomas Schäfer však teraz pre Autocar uviedol, že tento typ vozidiel v Európe nie je potrebný.

VW ID.Era
Foto: Volkswagen

REEV len pre veľké vozidlá

Schäfer si myslí, že technológia predĺženia dojazdu prostredníctvom spaľovacieho motora je vhodná do veľkých automobilov a nemusí zohrávať úlohu v európskej stratégii automobilky. „Táto technológia nie je v skutočnosti nová. Znovu sa objavila a prudko sa rozšírila najmä v Číne, ale pravdepodobne je použiteľná aj v USA, prevažne vo väčších vozidlách,“ povedal. „Dáva to zmysel, ak máte nejaký druh regulácie CO2 a musíte ju dodržiavať, ale vo väčších autách.

Na papieri tak tieto vozidlá môžu vykazovať veľmi nízke, dokonca až nulové emisie, ale podobne ako v prípade plug-in hybridov veľmi záleží na to, ako vodiči vozidlo používajú a ako často nabíjajú batériu. Pretože pokiaľ jazdia výhradne na fosílne palivá, ekologický prínos takéhoto typu vozidla je diskutabilný. Z nášho pohľadu takýto typ technológie nie je ani príliš akusticky komfortný. Spaľovací motor má neprirodzený zvuk a jeho otáčky mnohokrát nekorešpondujú s aktuálnou dynamikou vozidla.

trojica koncepčných automobilov značky VW
Foto: Volkswagen

Nákladné riešenie

Schäfer navyše hovorí, že REEV technológia je drahá, pretože je potrebné kombinovať relatívne veľkú batériu s konvenčným spaľovacím motorom. „Z hľadiska jazdných vlastností a nákladov nemá zmysel mať zároveň elektromobily s predĺženým dojazdom aj plug-in hybridy.“ Portfólio plug-in hybridov má Volkswagen relatívne dobre vybudované. S týmto druhom pohonu je k dispozícii napríklad Golf, Passat, Tiguan aj Tayron. Ich dojazd na elektrický pohon dosahuje výrazne nad 100 km a batéria sa dokáže nabiť jednosmerným prúdom v priebehu 30 minút.

Hoci Schäfer nevylúčil, že vozidlo odvodené od konceptu VW ID.Era by sa niekedy mohlo objaviť na európskych cestách, je to zároveň dosť nepravdepodobné. „Trh s takýmito veľkými SUV je v Európe veľmi malý a je zameraný na prémiové vozidlá. Investovať do tohto v Európe je teda ťažké.” VW jednoducho tento typ vozidiel vyvíja pre trhy v Číne alebo v USA, kde je odlišná automobilová kultúra a po týchto vozidlách tam existuje väčší dopyt.

VW má v súčasnosti kvalitne vybudované portfólio elektromobilov aj plug-in hybridov, ktoré patria medzi špičku na európskom trhu. Je preto veľmi nepravdepodobné, že v blízkom období uvedie na európsky trh elektromobil s predĺženým dojazdom. Oveľa skôr by mal uviesť samonabíjateľný hybrid, čo je typ pohonu, aký používa napríklad Toyota alebo Renault. Dopyt po takýchto vozidlách v Európe rastie a v koncerne Volkswagen podľa našich informácií takýto typ motora intenzívne vyvíjajú.

Šanghaj 2025 NAŽIVO: Čínske autá sú o 10 rokov popredu, európske značky si NIK NEVŠÍMAL!

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAutocar
Predchádzajúci článokDe Tomaso P72 je krásnym analógovým športiakom s V8
Nasledujúci článokOsud Fabie spečatený. Čo sa stane s obľúbeným autom Slovákov?
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.