Šéf nemeckej spoločnosti Mahle, ktorá patrí medzi najväčších svetových výrobcov komponentov pre spaľovacie motory, sa obáva dôsledkov, ktoré v odvetví európskeho automobilového priemyslu spôsobí zákaz predaja spaľovacích motorov od roku 2035.
„Potrebujeme technologickú otvorenosť. Potrebujeme schválenie spaľovacích motorov, ktoré budú v budúcnosti fungovať na udržateľné palivá,“ povedal Arnd Franz, šéf spoločnosti Mahle v rozhovore pre Automobilwoche. Od roku 2035 sa totiž v EÚ budú môcť predávať nové autá, ktoré neprodukujú žiadne emisie, čo v podstate znamená, že dostupné budú len elektromobily. Mnoho výrobcov i zákazníkov sa spolieha na udržateľné palivá, lenže výnimky pre spaľovacie motory poháňané palivom, ktoré netvorí žiadne emisie, doteraz neboli schválené. Takýmto palivom by v menšej miere mohli byť bio palivá, ale automobilky s spoliehajú skôr na syntetické palivá. Lenže prípustnosť ich používania je zatiaľ nejasná.
Arnd Franz argumentuje aj stratou odborných znalostí v oblasti spaľovacích motorov. Pracovné miesta vo výskume a vývoji v oblasti spaľovacích motorov by sa z Európy mohli presunúť do krajín, ktoré budú na vývoj trhu reagovať flexibilnejšie. Krajiny ako USA, Brazília alebo India by mohli kombinovať elektrifikáciu s spaľovacie motory, myslí si Franz. Ak sa trend postupného vyraďovania spaľovacích motorov v Európe zachovaná, podľa šéfa Mahle budú musieť v spoločnosti prijať rozhodnutia o znížení kapacity výroby v Európe, čo povedie k zatváraniu závodov.
Franz reagoval aj na špekulácie, podľa ktorých by investície do väčšieho zbrojenia v Európe mohli kompenzovať klesajúcu výrobu automobilov. Napríklad skupina Rheinmetall prejavila záujem o závod Volkswagenu v Osnabrücku. Franz však vysvetlil, že výrobné čísla vojenskej techniky sú absolútne zanedbateľné v porovnaní s tým, na čo je dodávateľ zvyknutý pri osobných a úžitkových vozidlách. „Ide o milióny verzus desiatky.“ Politikom v Bruseli a Berlíne už oznámil hroziace dôsledky postupného vyraďovania spaľovacích motorov.
Spoločnosť MAHLE, ktorá má vyše 72 000 zamestnancov vo viac než 30 krajinách sveta, je globálny technologický koncern so sídlom v Stuttgarte. Špecializuje sa na vývoj a výrobu komponentov a systémov pre automobilový priemysel. Je jedným z najväčších dodávateľov pre automobilky na svete. Okrem mnohého iného sa venuje vývoju a výrobe piestov, valcov, ventilových rozvodov, ložísk, tesnení, elektromotorov, batériovým systémom, klimatizácií, či vzduchovým, olejovým a palivovým filtrom. Na Slovensku prevádzkuje tri závody (Dolný Kubín, Námestovo, Senica) a zamestnáva tu približne 1 400 ľudí.