Premyslené reinkarnácie historických vozidiel sú v kurze. Niektoré automobilky si to zľahčujú a požičajú si len slávne meno (napr. Ford Puma alebo Capri), no iné na to idú dômyselnejšie a vytvoria moderné retro, ktoré skutočne dokáže spojiť historický odkaz s modernou víziou (Renault 5). Ktorým smerom by sa mohla vydať Škoda, ukazuje dizajnový projekt novodobého Favoritu.
Bol by to návrat ako hrom. Elektrické mestské vozidlo inšpirované modelom Favorit. Ako by vyzeralo v štýle súčasného firemného dizajnového jazyka Modern Solid? To si môžeme pozrieť na fotografiách, ktoré vytvorili dizajnéri mladoboleslavskej automobilky.

Hlavné slovo mal pri návrhu moderného Favoritu dizajnér Ljudmil Slavov. “Úlohu vyvinúť moderné auto schopné konkurovať západným vozidlám v šibeničnom termíne splnili konštruktéri na čele s pánom Hrdličkou na výbornú. Kvalitu Favoritu si všimol aj koncern Volkswagen a zvyšok príbehu už poznáme,” opisuje rodák z Bulharska, ktorý už 25 rokov žije v Česku, čím ho Favorit zaujal. Práca na návrhu v duchu Modern Solid ho doslova pohltila. Na projekte strávil asi 120 hodín svojho voľného času.
S pokorou pristúpil aj k pôvodnej predlohe, ktoré dalo podobu legendárne dizajnérske štúdio Bertone. „Z dnešného pohľadu to vidím tak, že Favorit vlastne už svojim spôsobom Modern Solid bol. Bolo to technicky aj tvarovo vcelku jednoduché auto pre širokú verejnosť,” opisuje Ljudmil, ako pôvodné vozidlo vníma. Práve tento prístup sa premietol do ním skicovanej modernej podoby.

Z hatchbacku nafúknutejší crossover
Aj jeho Favorit pre 21. storočie je tvarovo čisté a celkovo jednoduché vozidlo. Ljudmil iba pôvodnú myšlienku trochu rozvinul do podoby crossoveru, čo je v súčasne dobe bežné. Napríklad aj Citroen C3 sa z čistokrvného hatchbacku zmenil na crossover. Má pre to dva dôvody: „Išlo mi o to, myšlienku pôvodného modelu aktualizovať do dnešnej doby, keď sú rôzne SUV veľmi obľúbené au zákazníkov značky Škoda boduje napríklad model Kamiq. Tiež som si povedal, že môj Favorit bude elektromobil, a vyššia stavba uľahčuje umiestnenie batérií do podlahy,” vysvetľuje.

Preniesť tvary pôvodného Favoritu do podoby Modern Solid nebolo úplne jednoduché. Aj keď totiž Ljudmilove skice obsahujú typické prvky originálu, novodobý Favorit rozhodne nepôsobí žiadnym retro dojmom. Svojbytnou maskou síce priamo nezapadá do súčasného poňatia tvárí vozidiel Škoda, ale filozofiu jazyka Modern Solid vystihuje presne. V určitej fáze potom do projektu prizval svojho kolegu Davida Stingla, s ktorým posunuli koncept do ďalšej fázy.
Skrytá funkcia svetlometov
Zachovaná zostala čistota tvarov a David s Ljudmilom si dali záležať na tom, aby auto pôsobilo milo. „Je to priateľské auto pre každodenný život, kompaktné, ale dostatočne praktické.“ chváli Ljudmil predlohu. David Stingl pridal návrhu rad originálnych detailov, ktoré ho od predchádzajúcich fáz projektu odlišujú a zároveň prinášajú zaujímavé funkčné riešenia. Najvýraznejším prvkom štúdie sú svetlomety, ktoré dôvtipne odkazujú na tie pôvodné. Slavov strávil veľa času premýšľaním o tom, ako tento prvok modernizovať.

Výsledkom je riešenie s veľmi úzkymi LED svetlami vpredu aj vzadu, čo je dnes moderné. Na svetlomety nadväzujú čiastočne priesvitné kryty, ktoré svojim objemom zodpovedajú svietidlám pôvodného vozidla. „Skrz kryty môže svetlo vytvárať rôzne vzory, ktorých podobu by si majiteľ mohol nastaviť,“ opisuje Ljudmil svoju predstavu. Podľa Davida by mohol byť kryt svetlometu sklopný: „Prvok, ktorý je vidieť primárne, slúži na denné svietenie. Keď je potrebný klasický reflektor, kryt pred ním sa sklopí,“ vysvetľuje. Všimnite si tiež podsvietený háčik v logu Škoda na prove aj zadnej časti vozidla.