Domov SPRÁVY News Priemerné emisie CO2 áut predaných v Európe v roku 2024 vzrástli

Priemerné emisie CO2 áut predaných v Európe v roku 2024 vzrástli

Dopravná zápcha s kolónou vozidiel na diaľnici, ilustračná fotografia (foto: E. Stríž)
Dopravná zápcha s kolónou vozidiel na diaľnici, ilustračná fotografia (foto: E. Stríž)

Po stabilnom a výraznom znižovaní od roku 2020 do roku 2023 sa priemerné emisie oxidu uhličitého (CO2) z nových automobilov registrovaných v Európe v roku 2024 mierne zvýšili. Vyplýva to z nových predbežných údajov, ktoré zverejnila Európska environmentálna agentúra (EEA). 

Priemerné emisie CO2 nových dodávok sa v roku 2024 zvýšili výraznejšie. Priemerné emisie z nových automobilov aj z nových dodávok boli síce nižšie ako ciele pre celý vozový park na rok 2024, ale stále výrazne vyššie ako nové ciele, ktoré platia od roku 2025. Situácia je však podobná ako v roku 2019, keď sa tiež pozoroval nárast emisií v poslednom kalendárnom roku pred začiatkom uplatňovania prísnejších cieľov.

Údaje zverejnené Európskou environmentálnou agentúrou vychádzajú z informácií poskytnutých európskymi krajinami vrátane podrobností o všetkých novo registrovaných autách a dodávkach. Predbežné údaje ukazujú, že v roku 2024 bolo v členských krajinách EÚ, Nórsku a na Islande zaregistrovaných 10,7 milióna nových automobilov. To je rovnaké číslo ako v roku 2023. Približne 22 % týchto novo zaregistrovaných automobilov bolo buď plne elektrických alebo aspoň plug-in hybridných. Podiel batériových elektrických vozidiel (BEV) klesol v porovnaní s rokom 2023 približne o 1 percentuálny bod. Podiel elektromobilov na vozovom parku bol najvyšší v Nórsku (92 %). Nasledovalo Švédsko (62 %) a Dánsko (56 %).

V roku 2024 bolo v krajinách EÚ, Nórsku a na Islande zaregistrovaných celkovo 1,3 milióna nových dodávok, čo je o 9 % viac ako v roku 2023. Podiel elektrických dodávok vo vozovom parku – takmer všetky z nich boli plne elektrické – sa znížil z 8,3 % v roku 2023 na 6,4 % v roku 2024. To je hlavná príčina pozorovaného nárastu priemerných emisií na 185,4 gramu CO2, čo je o 4,5 gramu viac v porovnaní s rokom 2023. Viac ako polovica plne elektrických dodávok bola zaregistrovaná v troch krajinách: Francúzsku, Nemecku a Holandsku. Najvyšší podiel elektrických dodávok vo vozovom parku bol zistený v Nórsku (30 %), Švédsku (21 %) a Dánsku (18 %).

Emisie CO2 z nových automobilov
Rok 2024 Rok 2023
Celkový počet registrácií 10,7 milióna 10,7 milióna
Priemerné emisie CO2 106,8 g 106,4 g
Podiel elektrických áut 14,5 % 15,5 %
Podiel PHEV 7,2 % 8,1 %
Priemerná hmotnosť 1559 kg 1543 kg

 

Emisie CO2 z nových ľahkých úžitkových vozidiel
Rok 2024 Rok 2023
Celkový počet registrácií 1,3 milióna 1,2 milióna
Priemerné emisie CO2 185,4 g 180,8 g
Podiel elektrických áut 6,4 % 8,3 %
Podiel PHEV 0,1 % 0,1 %

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJEurópska environmentálna agentúra
Predchádzajúci článokVolkswagen zvažuje uvedenie nového MPV
Nasledujúci článokHyundai IONIQ 5 N je na trhu 1,5 roka. O koľko klesli ceny?
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.