Domov SPRÁVY Elektromobilita Nový elektromobil za 10 tisíc eur. Cenový boj sa vyostruje, Brusel má...

Nový elektromobil za 10 tisíc eur. Cenový boj sa vyostruje, Brusel má problém

nový elektromobil BYD
Zdroj: BYD

Prečo sú elektromobily v Číne oveľa lacnejšie ako v EÚ? Túto otázku si už položil nejeden motorista, ktorý si cenový rozdiel stihol všimnúť. V Číne sa nový elektromobil predáva aj za doslova niekoľko tisíc eur, kým v Európe je cena minimálne dvojnásobná. Čo je za tým?

V mnohých prípadoch stojí nový elektromobil v Číne len okolo 7 000 až 9 000 eur, píše portál Der Standard. Dôvodom je tvrdý cenový súboj medzi veľkými čínskymi automobilkami. Nechýbajú výrazné zľavy a akcie.

Napríklad čínsky trhový líder BYD so sídlom v miliónovom meste Shenzhen ponúka až do konca júna zľavy do výšky 34 % na 22 modelov elektromobilov a hybridov. Ak sa k tomu pripočítajú ďalší výrobcovia ako Geely, Nio či Leapmotor, priemerné zľavy na nové elektromobily v Číne sa podľa spravodajskej agentúry Bloomberg pohybujú na úrovni okolo 15 až 16 %. Zatiaľ pritom nič nenasvedčuje tomu, že by ceny mali čoskoro rásť.

Zľavy sa odpočítavajú od základnej ceny, ktorá často nepresahuje hranicu 10 000 eur. Za tým všetkým stoja obrovské výrobné kapacity čínskych firiem, zatiaľ čo chuť nakupovať elektromobily u domácich čínskych zákazníkov mierne klesá. Preto sa teraz vyhrocuje boj o podiely na trhu.

Napríklad model BYD Dolphin Surf, ktorý v Číne stojí menej ako 10 000 eur, sa v Európe predával v uvádzacej akcii za takmer 20 000 eur, čiže stále viac než dvojnásobok ceny. Podľa odborníkov je rozdiel medzi cenou v našich končinách a Číne pri modeloch BYD približne 45 %. Prečo je cenovka rovnakej modelovej rady tak odlišná?

nový elektromobil BYD
Zdroj: BYD

Clo a dane predražujú autá

“Trhové podmienky sa ťažko porovnávajú,” vysvetľuje Matthias Kunsch, expert na automobilový trh z poradenskej spoločnosti Deloitte. Zásadnú úlohu tu zohrávajú clá a dane.

Na každý automobil dovezený do Európy sa vzťahuje desaťpercentné clo, ktoré sa ešte znásobuje prirážkami v podobe tzv. sankčných ciel. Európska únia ich uvalila na čínske elektromobily kvôli údajným nespravodlivým štátnym subvenciám čínskych automobiliek.

Napríklad v prípade BYD tak clo predstavuje viac než 30 %, u štátneho výrobcu SAIC dokonca 40 %. K tomu sa pridáva napríklad na Slovensku DPH vo výške 23% DPH, zatiaľ čo v Číne elektromobily kompletne oslobodili od daní.

Vysoké clá a dane výrazne zvyšujú cenu elektromobilov v Európe. Brusel čelí problematickej dileme – buď postupne umožní rýchlejší prílev cenovo dostupných elektromobilov z Číny a vytvorí tlak na inovácie a rýchlejší prechod na elektropohon, alebo sa bude snažiť čínskych výrobcov utlmiť v záujme chrániť európske automobilky.

Domáca výroba vs. Európa

Dovoz elektromobilu z Číny do Európy trvá približne dva mesiace. Autá prepravujú na veľkých lodiach z čínskeho prístavu do holandského Rotterdamu. Ako sa tieto logistické náklady premietajú do ceny?

Odborníci uvádzajú, že presnú odpoveď nepoznajú, no tieto náklady by sa dali eliminovať, ak by sa autá vyrábali priamo v Európe. Práve to pritom BYD plánuje, napríklad v rámci fabriky v Maďarsku.

Okrem nákladov na dopravu musíme do ceny auta v Európe započítať aj investície do vybudovania siete predajcov, servisu a marketingu. Aj tieto položky zvyšujú cenu elektromobilov.

Zdroj: BYD

Existujú konštrukčné rozdiely

Je elektromobil rovnakého modelu v Číne a Európe totožný? Nie je tomu tak. Napríklad BYD Dolphin Surf je v Európe o 30 centimetrov dlhší ako čínsky variant. Jeho celková dĺžka dosahuje okolo štyroch metrov.

Dôvodom sú prísnejšie bezpečnostné normy EÚ. Týkajú sa napríklad deformovateľných zón a nárazníkov. Homologácia, teda schválenie auta úradmi, stojí podľa odhadov až okolo 100 miliónov eur na jeden model.

Okrem toho sa líšia aj požiadavky zákazníkov naprieč krajinami. Pre Európu používajú automobilky nezriedka iné batérie a často kvalitnejšie materiály (napríklad pravú kožu v interiéri namiesto umelej). To všetko sa následne premieta do vyššej ceny.

Ziskovosť sa nedá porovnávať

Napríklad v rámci trhu s malými autami bývajú marže často vo všeobecnosti skôr nižšie, no Číňania v Európe podľa expertov nechcú predať žiadne auto pod výrobné náklady. Ich cieľom je (neprekvapivo) zisk.

V Číne je však kvôli tvrdej konkurencii momentálne mimoriadne ťažké predávať vozidlá aspoň s malým ziskom. Odborníci preto varujú pred možnou krízou v čínskom automobilovom priemysle.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMnoho turistov ich prehliada. TOP 5 málo známych krás Liptova