Fiat v priebehu svojej histórie zažil viacero vzostupov a pádov. Aktuálne prechádza veľkou modelovou obmenou, keďže viacero populárnych mien skončilo. Postupne ich nahrádza nová ofenzíva, pri ktorej začína byť cítiť zmena identity.
Asi nič to lepšie neilustruje ako model Grande Panda. Ikona, ktorá už okolo seba vytvorila podobný kult ako 500-vka, si za 45 rokov získala množstvo fanúšikov. Hlavne tým, že do kompaktnej karosérie dokázala vtesnať nielen výborný vnútorný priestor, ale taktiež napríklad pohon všetkých kolies. Nová Grande Panda však dáva dôraz na slovo Grande.

Poriadny nárast
Rozmerovo to už totiž nie je to auto, ktoré sa vopchá aj do úplne nemožných talianskych uličiek. Na dĺžku narástla Grande Panda o 31 cm, na šírku o 12 cm a výška stúpla o 2 cm. Rozmerovo je teda na úrovni koncernového bratranca Citroenu C3. Ale zatiaľ čo Francúz ponúkne 310-litrový kufor, Grande Panda sľubuje masívnych 412 litrov v prípade verzie so spaľovacím motorom.
Pod kapotou žiadne prekvapenia
Tu sme opäť na rovnakých motorizáciách, ako pri obdobných modeloch od Stellantisu. Na najdostupnejšiu 1,2 s výkonom 101 koní a so 6-stupňovým manuálom si ešte budeme musieť počkať. Ako prvé prichádzajú drahšie elektrifikované motorizácie. Hybrid pozostáva z dobre známeho 1,2-litrového trojvalca, ktorému asistuje elektromotor v prevodovke. Výkon preplňovaného trojvalca s objemom 1,2 litra je 100 koní, ale s pomocou elektromotora sa v špičke vyšplhá až na 136 koní. Sľubuje priaznivú spotrebu v mestskej premávke, kde pomáha hlavne čiastočná jazda na elektrinu, napriek malej kapacite batérie.

A samozrejme, nechýba plnohodnotný elektromobil. Tu sa opäť žiadne výrazné technické špecifiká nekonajú. Kombinuje 44 kWh batériu a výkon 113 k, automobilka tu uvádza dojazd do 320 kilometrov. Tu oceňujeme praktické riešenie palubnej nabíjačky v prednej maske. Zabudovaný kábel stačí iba vytiahnuť a po nabití sa sám zroluje späť. Netreba ním zaberať miesto v batožinovom priestore, ktorý tu má 361 litrov. Umožňuje však nabíjanie výkonom iba 7 kW, zatiaľ čo pri klasickom nabíjacom porte na bočnej strane máte k dispozícii 11 kW. V prípade rýchlonabíjania ponúkne 110 kW.
Mód prevodovky C
My sme mali možnosť krátkej jazdy s elektrickou Pandou a treba uviesť, že nás nič špeciálne nerušilo. Z auta je napriek hranatejšiemu dizajnu stále slušný výhľad. Podvozok si dokázal poradiť so 17″ diskami a nastavenie brzdového pedálu bolo prijateľné. To nás dostáva aj k rekuperácii, kde sa inžinieri pokúsili pripraviť niečo špeciálne. Vo väčšine elektrických áut prevodovka ponúka režim B, ktorý označuje zvýšenú rekuperáciu, často aj jednopedálovú jazdu. Tu je však písmeno C, ako Comfort, ktoré malo rekuperáciu do veľkej miery vypnúť a umožniť plachtenie. To sa, žiaľ, v realite neosvedčilo a ide skôr o prehodenie predvolených režimov, kde štandardne auto spomaľovalo mierne a potom intenzívnejšie. Teraz sa aktivuje s intenzívnym spomalením a vybrať si môžete miernejšie.

Bambus a krabice od mlieka v interiéri
Čo ale musíme pochváliť, je ergonómia interiéru. Máte tu síce veľký 10,25″ stredový displej, ale ten nie je pre ovládanie funkcií kľúčový. Môže za to aj fakt, že v základe máte miesto neho iba držiak na telefón. Tým pádom je tu samostatný panel klimatizácie. Rovno pod ním vypínanie základných asistentov, v prípade lepších výbav 2x USB C a bezdrôtová nabíjačka. Interiér využíva spracované obaly od mlieka a ďalších nápojov v tetrapakoch, ale na dotyk je cítiť, že jednoducho ide o lacnejšie auto. Úroveň materiálov tak nepatrí k najvyšším, ale dostali zaujímavý vzhľad, vďaka ktorému sa tu pocit lacnoty nedostavuje. Veselé farebné kombinácie patria k novej identite Fiatu, a špeciálne pre najvyššiu výbavu Grande Pandy máte bambusové vlákna na palubnej doske, kde sa nachádza druhá schránka pred spolujazdcom.

Dizajn pre všetkých s otáznikom
Z auta je cítiť, že koncern Stellantis má určitú hierarchiu a značky nemôžu proti sebe priamo útočiť. Alfa Romeo sa snaží pôsobiť prémiovo, Jeep útočí drsnou odolnosťou, Peugeot športovým zameraním a Citroen vyfúkol Fiatu stavbu super dostupných áut. Fiat si teda musel k tomu cieľu zobrať imidž štýlovky, čo je jasne vidieť na dizajne. Ten ponúka historické odkazy na celú značku, alebo aj Pandu samotnú. Zároveň však pre niektorých môže byť predsa len až príliš extravagantný.
Cenou stále pod 20-tisíc
Napriek tomu sa Fiatu podarilo ustriehnuť cenu, aby príliš neodskočila do prémiových hodnôt. Jej základ ešte klesne s príchodom čisto spaľovacej verzie. Aktuálny štartovací bod pre hybridnú motorizáciu je 18 490 €, pričom v plnej výbave poskočí na 21 490 €. Elektrická Grande Panda v najvyššej výbave je drahšia o 5-tisíc eur, čo zase nie je tak veľký skok, na aký sme zvyknutí. Tu je však mínusom slabší dojazd, ktorý má vyriešiť väčšia 54 kWh batéria, ktorá príde neskôr. Pri nej však okrem dojazdu porastie zrejme aj cenovka.

Nie je panda, ako Panda
Na záver treba dodať, že vo Fiate Grande Panda nehľadajte nástupcu doterajšej Pandy. Tá pre taliansky trh dokonca ostáva v predaji, pretože táto nová už predsa len narástla. Grande Panda je zameraním a priestorom náhradou za Grande Punto. Má ten šmrnc Fiatu, ktorý môže mnohým učarovať a hlavne ponúka veľmi dobrý vnútorný priestor. Avšak v prírode automobilového sveta je najväčším predátorom zákazník, tak uvidíme, či bude Grande Panda v dobrom premnožená, alebo naopak, ohrozený druh.