V plne elektrickom aute sa v letnej kolóne na diaľnici neupečiete. Nie každá slnečná clona funguje rovnako. Nebojte sa chladiť i na viac ako rozdielových 5 stupňov oproti vonkajšej teplote. Viacero mýtov súvisiacich s klimatizáciou vyvracajú odborníci z AAA Auto.
Jedno pravidlo však určite mýtom nie je: nikdy nenechávajte v lete v aute sedieť svoje deti či zvieratá. Smrtiacich päťdesiat stupňov v ňom bude už za dvadsať minút.
Rovnako ako nafťák – 50 hodín
Na diaľnicu v letných páľavách určite nevychádzajte bez dostatku paliva či energie v batérii. Ak toto pravidlo dodržíte, nemáte sa čoho báť ani v prípade, že idete v elektromobile. „Stále totiž prevláda iracionálny strach z elektromobilov a veľká neznalosť ich technológií. V skutočnosti je auto na batérie rovnako dobré ako konvenčné,” hovorí Petr Vaněček, generálny riaditeľ spoločnosti AURES Holdings, ktorá prevádzkuje siete AAA AUTO a Mototechna. Jeho výhodou navyše je, že v kolóne nedymíte iným pod nos a spotreba energie zodpovedá len odberu klimatizácie a nie zbytočnému voľnobehu spaľovacieho motora.
Klimatizačná jednotka je súčasťou systému HVAC, skratka znamená vykurovanie, vetranie a klimatizáciu. Po ochladení interiéru z prehriateho stavu sa jeho výkon v bežnej letnej prevádzke pohybuje medzi 0,5 až 2 kW, v závislosti od vonkajšej teploty a požadovaného komfortu v kabíne. „Náš najpredávanejší elektromobil Tesla 3 sme testovali pri vonkajšej teplote 35 °C a nastavení interiéru na 20 °C – takýto vysoký rozdiel však v skutočnosti nikomu neodporúčam. Výsledky ukázali, že priemerný výkon systému HVAC zostal po stabilizácii teploty na úrovni 1,4 kW. S trakčnou batériou 78,8 kWh – ktorá zohľadňuje využiteľnú kapacitu a miernu degradáciu – to znamená, že Tesla 3 dokáže v premávke chladiť interiér približne 50 hodín. To je zhruba rovnaký čas ako moderné naftové auto s plnou nádržou,“ vysvetľuje Vaněček.
Päť stupňov nemusí byť mantra
Zdravotníci odporúčajú, aby rozdiel medzi exteriérom a klimatizovaným priestorom neprekračoval 5 stupňov Celzia. Ak je ale vonku 35 °C, neznamená to, že v aute máte chladiť len na 30 stupňov. Pokojne si na dlhšej ceste znížte teplotu aj na 23 či 24 °C. Ale pred koncom trasy ju už začnite v aute zvyšovať. Skutočnou hrozbou je totiž teplotný šok, ktorému sa vystavujete pri prechode z klimatizovaného vozidla do vonkajšieho rozpáleného sveta. A práve preto sa odporúča mať rozdiel maximálne spomínaných 5 stupňov.

Keď sme už pri rozdieloch v teplotách, tie nemusíte dosahovať len pomocou klimatizácie, ale aj tienením. Ak nemáte možnosť parkovať v tieni, veľmi dobré riešenie sú reflexné clony, ktoré odrážajú slnečné svetlo. No nie je jedno, akú použijete. „Čísla hovoria jasne – najúčinnejšie sú tie nainštalované na vonkajšej strane čelného skla. Podľa meraní dokážu znížiť teplotu v aute až o osem stupňov. Interiérové len o štyri, ale aj to sa počíta,” hovorí Petr Vaněček s tým, že inovácie sa v tomto smere sa objavujú každý rok. Aktuálne sa masovo rozširuje tzv. dáždniková clona či v južanských krajinách už bežná, no u nás stále menej častá nasúvacia textilná clona na zadné okná auta. „Veľkou výhodou je, že okrem zatienenia slnečného žiarenia je možné pri jej používaní stiahnuť okno a vetrať,“ približuje Vaňeček.
Nejde pritom len o teplotu vzduchu, ale aj povrchov v aute. Predovšetkým tie kovové sa dokážu rozpáliť na teplotu, ktorá pri dotyku dokáže popáliť, preto je dobré cez ne aspoň prehodiť kus tkaniny. Veľkým pomocníkom sú tmavé fólie na oknách, za nimi bude povrch zadných sedadiel alebo detských sedačiek až o desať stupňov chladnejší.
Príprava sa oplatí
Až 95 percent áut predaných v sieťach AAA Auto a Mototechna má klimatizáciu, chýba už len vo veľmi lacných alebo starých vozidlách. Že ňou auto disponuje však neznamená, že bude po celý jeho život bezchybne fungovať. „Vyžaduje si pravidelný odborný servis. Kontroluje sa tesnosť systému, mení chladiaca kvapalina a celý okruh sa dezinfikuje, čím sa odstraňujú nežiaduce baktérie,” vysvetľuje Petr Vaněček.
K dlhej životnosti klimatizácie prispieva aj jej správne používanie. Hneď na štarte automobil poriadne vyvetrajte, aby ste dostali horúci vzduch von – stačí urobiť prievan a prejsť niekoľko desiatok metrov. Najskôr zapnite klimatizáciu na najnižšiu možnú teplotu, aby sa vnútro ochladilo. Len dávajte pozor, aby ste nevyfúkali ľadový vzduch priamo na seba, ideálne je nasmerovať vetranie na okná. Akonáhle je v aute príjemnejšie, nastavte stabilnú teplotu. Na krátkych cestách v meste s častým nastupovaním a vystupovaním je miesto intenzívneho chladenia lepšie jazdiť s otvorenými oknami.