Domov SPRÁVY News Trpké vytriezvenie. Šéf Fordu neveril vlastným očiam, čo dokážu čínske autá

Trpké vytriezvenie. Šéf Fordu neveril vlastným očiam, čo dokážu čínske autá

Foto: Ford

Čína začína čoraz viac dominovať automobilovému trhu. Západní výrobcovia tak majú nemalý problém a uvedomuje si to už aj samotný šéf Fordu.

V minulosti nebola Čína nikdy považovaná za automobilovú veľmoc. Vozidlá pochádzajúce z tejto krajiny boli často označované za nekvalitné, lacné či dizajnovo škaredé. To sa však zmenilo s príchodom elektrických vozidiel. Z Číny sa v priebehu pár rokov stal automobilový gigant a svojou ponukou doslova valcuje západnú konkurenciu. To, aký veľký pokrok spravili čínske značky a fakt, že už dávno sú najmä v otázke elektromobility pred európskymi či americkými automobilkami, potvrdzujú aj slová šéfa Fordu Jima Farleyho.

V nedávnom rozhovore s novinárom Walterom Isaacsonom sa totiž Farley rozrozprával o svojich cestách do Číny. V minulom roku ju podľa jeho slov navštívil šesť alebo sedemkrát, aby preskúmal konkurenciu. Výsledok? „Je to tá najpokorujúcejšia vec, akú som kedy videl,“ povedal šéf Fordu.

Foto: Ford

Technológia na inej úrovni

Jednou z hlavných vecí, ktoré Farleyho prekvapili, boli pokročilé technológie v čínskych vozidlách. „Majú oveľa lepšie technológie vo vozidlách,“ prezradil počas interview. Miestne značky vraj posunuli digitálny zážitok vo vozidle o niekoľko úrovní vyššie. V Amerike či dokonca aj v Európe sa pod digitálnou technológiou väčšinou rozumie infotainment, navigácia, inteligentný tempomat či parkovací asistent. Čína však doslova vytvára smartfóny na kolesách.

„Huawei a Xiaomi sú v každom aute,“ povedal Farley odkazujúc na dvoch čínskych technologických gigantov. „Nastúpite a nemusíte spárovať svoj telefón. Automaticky sa celý váš digitálny život zrkadlí v aute. Máte spoločníka s umelou inteligenciou, s ktorým sa môžete rozprávať… Všetky automatické platby sú už k dispozícii. Môžete si kúpiť lístky do kina. [Auto] má rozpoznávanie tváre, takže vie, kto sedí na ktorom sedadle a ktoré médiá máte radi.”

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vysoká kvalita a nižšie ceny

Tam to však zďaleka nekončí. „Okrem toho, ich náklady a kvalita ich vozidiel sú oveľa lepšie ako na Západe,” pokračoval Farley. “Sme v globálnej súťaži s Čínou a nejde len o elektrické vozidlá. A ak prehráme, nemáme vo Forde budúcnosť.” Pomerne skeptické slová od šéfa Fordu, no s veľkou dávkou pravdy. Kvalita čínskych vozidiel výrazným spôsobom vzrástla a svoje modely častokrát ponúkajú len za zlomok ceny európskej konkurencie. Čoraz viac spotrebiteľov tak začína dávať prednosť značkám z Číny. Pre európske, ale aj americké automobilky tak začínajú predstavovať prakticky existenčnú hrozbu.

Aký je teda plán Fordu odvrátiť tento čierny scenár? V prvom rade sa chcú učiť od Číny. Farley povedal, že na svoje cesty do krajiny berie celý svoj manažérsky tím, kde jazdia na čo najväčšom počte nových áut. „Potom vyberieme štyri alebo päť, ktoré sa nám páčia, naložíme ich do lietadla a odletíme s nimi do Detroitu. A potom s nimi jazdíme, rozoberieme ich a zase zložíme,” prezradil šéf Fordu. Okrem toho si myslí, že v Amerike by mali byť pokornejší, uznať kvality čínskych výrobcov a niečo sa od nich priučiť.

Ford’s CEO on the Essential Economy and Its Untapped Potential

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJThe Aspen Institute / Youtube
Predchádzajúci článokMalá 1,5 kg vŕtačka PARKSIDE utiahla 300-tonový Airbus