Prísne emisné predpisy systematicky eliminujú cenovo prijateľné športovo orientované benzínové autá z európskeho trhu. Doplatili na to aj modely Hyundai i20 N a i30 N. Šéf športovej divízie N spoločnosti Hyundai teraz v jednom rozhovore priznal, že z tohto kroku je rovnako sklamaný ako väčšina fanúšikov a predčasný zánik týchto modelov nazýva „katastrofou“.
V automobilovom svete, predovšetkým od čelných predstaviteľov automobiliek, sme zvyknutí skôr na konzervatívnejšie vyjadrenia, ale Joon Park bol v rozhovore pre Car Magazine mimoriadne úprimný. „Ukončenie výroby modelov Hyundai i20 a i30 N bolo pre mňa katastrofou,“ povedal. Predaj týchto automobilov bol v Európe ukončený vo februári. V niektorých regiónoch sveta, ako napríklad v Austrálii, tieto športové kompakty sú stále k dispozícii. Obe vozidlá v minulom roku dokonca prešli miernym faceliftom.

Joon Park otvorene priznal, že nie je človek, ktorý má naozaj rád elektromobily. Oveľa bližšie inklinuje k benzínovým autám „Vždy sa mi páčila ich vôňa, zvuk a všetky tie pretekárske autá.“ Na druhej strane, jeho kolega Tyrone Johnson, generálny riaditeľ Európskeho technického centra v Nemecku, to vidí inak: „Nerozumiem myšlienke, že výkonné autá umierajú. Ak chcete ísť rýchlo, nie je nič lepšie ako elektromobil. Nerozumiem tej nostalgii.“ Dodal ešte, že väčšina benzínových áut je v porovnaní s modelom IONIQ 5 N „kilometre pozadu“ a vyjadril sklamanie že „už nikto nechce manuálne prevodovky“.

Benzín nezavrhli
Tieto slová prichádzajú v čase, keď Hyundai predstavuje verejnosti na Festivale rýchlosti v Goodwoode nový prírastok v rodine N modelov – IONIQ 6 N. Do veľkej miery nasleduje recept modelu IONIQ 5 N – má dva elektromotory, pohon všetkých kolies, 650 koní, drtivé zrýchlenie a funkcie simulujúce zvuk benzínového vozidla i manuálnej prevodovky. IONIQ 5 N je mimoriadne univerzálne auto – môže slúžiť ako bežný (trochu výstrednejší) elektromobil na každodenné dochádzanie do práce, no zároveň si ho vodič dokáže prispôsobiť svojmu preferovanému jazdnému štýlu. Nestratí sa na okreskách ani na okruhu.
Hoci by sa mohlo zdať, že cenou okolo 75 000 € uletel, poskytuje výkon a schopnosti porovnateľné s dvojnásobne drahšími vozidlami. Po maskulínnom hatchbacku tu máme v podobe modelu IONIQ 6 N predsa len o niečo športovejšie tvarované vozidlo. Aj keď by sa mohlo zdať, že Hyundai N sa preorientoval na vývoj športových elektromobilov, ľudia z Hyundai ubezpečujú, že spaľovacie motory vo svojich autách nezavrhli. Vo vývoji by mal byť nový hybridný systém pozostávajúci z 1,6-litrového benzínového motora a istej miery elektrifikácie.

„Neobmedzujeme sa len na elektromobily,“ hovorí Park. „Ale toto je určitý trend po uvedení modelu IONIQ 5 N na trh, pretože bol obrovským posolstvom pre celý automobilový priemysel. A veľa ľudí si myslelo a myslí, že Hyundai N sa zameriava len na elektromobily. Nie je to pravda.“ Prechod Hyundai N späť na benzínový pohon však nebude jednoduchý. Značka nedokáže zarobiť na malom a rýchlom benzínovom aute toľko peňazí ako na väčšom a drahšom elektromobile. Park však verí, že v Hyundai nájdu riešenie. „Hyundai N musí byť dosiahnuteľný,“ povedal. Hyundai tak naďalej chce zostať prítomný aj v segmente cenovo prijateľných športových áut a konkurovať prakticky jedinému modelu, ktorý v tomto segmente ostal – Golfu GTI.