Nový plán značky Volkswagen znie mimoriadne ambiciózne. Už do dvoch rokov chce, aby v centrách európskych miest jazdili autonómne minibusy založené na modeli ID Buzz. Stane sa VW skutočne konkurentom verejnej dopravy?
Ako informuje portál Autoweek, na čele Volkswagen Autonomous Mobility (VAM) stojí Christian Senger, ktorého pred niekoľkými rokmi vyhodili z predstavenstva Volkswagenu po debakli s nefunkčným softvérom v úplne prvých elektrických modeloch radu ID. VAM je však s dcérskou spoločnosťou Moia pripravený začať s prevádzkou autonómnych vozidiel založených na modeli VW ID Buzz v centrách európskych miest relatívne rýchlo (do 2 rokov) a vo veľkom meradle.
Spoločnosť Moia ponúka už od roku 2019 jazdy na vyžiadanie s ľudským vodičom v Hamburgu a Hannoveri. Služby spolujazdy na požiadanie založené na aplikácii už využilo viac ako 7,5 milióna cestujúcich. Vďaka včasným investíciám do spolujazdy s vodičom je spoločnosť Volkswagen na celom svete v ideálnej pozícii na ďalší rozvoj pokročilých služieb mobility, čo vytvára optimálnu testovaciu základňu pre autonómne riadenie.

Pritom ešte pred niekoľkými rokmi sa zdalo, že autonómne vozidlá sú odsúdené na zánik. Autonómne taxíky od spoločností Waymo a Cruise v USA často uviazli v premávke, blokovali záchranné zložky, trúbili alebo hromadne kolabovali pri preťažení 5G siete. Vozidlá nemali dôveru verejnosti a odborníci sa obávali schopnosti vozidiel zvládnuť určité náročnejšie situácie ako napríklad rozpoznávanie detí. Lenže potom vstúpila do hry umelá inteligencia a tá sa v tomto smere ukázala ako prelomová. Spoločnosť Waymo vytrvala a dnes si hneď v niekoľkých amerických mestách môžete privolať taxík bez vodiča.
Európa zaostáva?
Zdalo sa, že vo vývoji autonómnych vozidiel je Európa pozadu, ale Volkswagen tajne pracoval na plne autonómnom vozidle ID Buzz. VAM má k vývoji autonómnych vozidiel odlišný prístup. Vozidlá nie sú dodatočne vybavené kamerami a radarmi, ale VW zabezpečuje, aby všetky tieto komponenty a systémy boli do vozidla integrované už z výroby. Elektrický ID Buzz od spoločnosti Moia schádza z výrobnej linky Volkswagenu ako plne autonómne vozidlo s lidarom. Ten je dôležitý najmä v nepriaznivých poveternostných podmienkach, pretože laserom navádzaný radar tak vidí všetko vo svojom okolí bez ohľadu na počasie. Senzory na vozidlách sú tiež vybavené čistiacimi zariadeniami, ktoré v prípade potreby dokážu vyčistiť povrchy tlakom vzduchu a vody. Na palube sa nachádza celkovo 9 lidarov, 13 kamier, 5 radarov a 27 senzorov, ktoré monitorujú všetko okolo vozidla v rozsahu 360 stupňov.

Vozidlo je vybavené štyrmi miestami na sedenie a vďaka jasne žltým bezpečnostným pásom dokáže vozidlo ľahko identifikovať, či sú všetci cestujúci pripútaní. Keď sa vozidlá podarí vyladiť natoľko, že vodiči už nebudú musieť dohliadať na jazdu, cena za privolanie autonómneho vozidla by mohla klesnúť natoľko, že by to vážne ohrozovalo verejnú dopravu aj taxislužby s vodičmi. Takisto by malo byť možné si objednať vozidlo len seba.
Volkswagen vidí na trhu s autonómnymi taxíkmi ohromný potenciál potenciál. Očakáva, že tržby v Európe a USA do roku 2035 dosiahnu 350 až 450 miliárd eur. Takisto verí, že autonómne taxíky nie sú atraktívne len pre centrá miest, ale aj pre predmestia a vidiecke oblasti. Práve tie sa v mnohých európskych štátoch stávajú čoraz izolovanejšími, pretože tradičná autobusová doprava z nich mizne kvôli nízkemu dopytu.

Uvidíme, ako sa VAM podarí napredovať s vývojom, ale ak sa máte niekedy v Európe previesť s autonómnym vozidlom v skutočnej premávke, je veľmi pravdepodobné, že to prvýkrát bude vo VW ID Buzz.