Domov SPRÁVY News Xsara Picasso: Koľko stálo umelecké meno na zadku rodinného Citroënu?

Xsara Picasso: Koľko stálo umelecké meno na zadku rodinného Citroënu?

Citroen Xsara Picasso
Foto: Citroen

Koho by v 90. rokoch napadlo, že meno jedného z najslávnejších maliarov 20. storočia skončí na kufri rodinného MPV? Citroën Xsara Picasso sa stal jedným z najznámejších automobilov svojej doby. Nie iba pre svoj inovatívny dizajn, ale aj pre svoje meno, ktoré vyvolávalo zvedavosť, kontroverziu a zároveň fascináciu.

Na prelome milénií Citroën hľadal spôsob, ako sa odlíšiť v rýchlo rastúcom segmente kompaktných MPV. Na základe modelu Xsara vyrábaného od roku 1997 vznikol nový automobil Xsara Picasso zameraný pre rodiny. Priestranný, zaoblený, s veľkým panoramatickým čelným oknom, ktorý mal odpútať pozornosť od vtedajšieho taktiež mimoriadne úspešného konkurenta – Renault Mégane Scénic. Automobilka chcela dať vozidlu názov, ktorý by podčiarkol jeho jedinečnosť, no zároveň by znelo známo a kultúrne hodnotne. Názov Picasso bol údajne návrhom reklamnej agentúry Citroënu Euro-RSCG, ktorá s automobilkou dlhodobo spolupracovala. Nápad sa automobilke pozdával, pretože išlo o asociáciu s moderným umením a francúzskym kultúrnym dedičstvom. Hoci Pablo Picasso bol pôvodom Španiel narodený v Malage, veľkú časť svojho produktívneho života prežil vo Francúzsku.

Licencia od Picassovej rodiny

Citroën nemohol použiť meno Picasso len tak. Práva na používanie jeho mena vlastnila rodina umelca, predovšetkým jeho syn Claude Picasso, ktorý spravoval dedičstvo. Automobilka s ním preto v roku 1998 uzavrela komerčnú licenciu, ktorá jej umožnila používať meno Picasso na svojich vozidlách. Podľa dobových správ Citroën zaplatil približne 20 miliónov frankov (čo v prepočte znamenalo okolo 3 milióny eur) za práva na jeho používanie. Okrem toho mala rodina dostať percentá z každého predaného vozidla s týmto názvom. Presné čísla síce nikdy neboli oficiálne zverejnené, no podľa odhadov francúzskych médií si rodina Picassovcov prišla v priebehu rokov na desiatky miliónov eur. Claude Picasso vtedy verejne vyhlásil, že jeho otec by proti používaniu svojho mena na automobile nenamietal, pretože obdivoval moderné technológie a pokrok. Zároveň si rodina stanovila jasné pravidlá – meno „Picasso“ môže byť použité len pre modely, ktoré budú „originálne, inovatívne a s dôrazom na dizajn.“

História modelu

Model Xsara Picasso bol verejnosti predstavený v roku 1998, ale predávať sa začal až o rok neskôr. Prakticky ihneď po uvedení na trh sa stal obchodne mimoriadne úspešným. Jeho oblý dizajn bol praktický, interiér priestranný a posuvné zadné sedadlá poskytovali flexibilitu. Vozidlo bolo orientované najmä na rodiny. V najlepších rokoch sa predávalo viac ako 180 000 kusov ročne. Vo výrobe vydržal až do roku 2010. Nahradený bol modelmi C4 Picasso a Grand C4 Picasso. Citroën ukončil používanie mena Picasso v roku 2018 a nahradil ho označením Spacetourer, ktoré používa dodnes.

Foto: Citroen

Použitie mena Picasso na masovo vyrábané auto rozdelilo verejnosť. Niektorí to považovali za vtipný marketingový ťah, iní za znesvätenie mena jedného z najväčších umelcov. No nemožno poprieť, že to fungovalo – značka si zabezpečila publicitu a zákazníci meno vnímali ako záruku niečoho výnimočného. Citroën s týmto krokom otvoril dvere aj ďalším výrobcom. Napríklad Fiat pomenoval jedno zo svojich áut Stilo Michael Schumacher a Mitsubishi sa snažilo spojiť niektoré modely s menom Jackie Chan. No žiadna z týchto spoluprác nedosiahla takú dlhú životnosť a komerčný úspech ako práve Picasso.

V automobilových encyklopédiách nájdeme hneď niekoľko ďalších modelov, ktoré niesli mená zakladateľov automobiliek alebo úspešných pretekárov, ktorí boli nejakým spôsobom s danou značkou spojení. Menujme napríklad superšporty Ferrari Enzo, Lamborghini Gallardo Valentino Balboni alebo Bugatti Veyron. Históriu Ferrari Enzo pozná snáď každý, Balboni bol testovacím jazdcov značky Lamborghini a Veyron francúzsky pretekár, ktorý v 30. rokoch 20. storočia jazdil za Bugatti. Mini Cooper je pomenovaný po britskom inžinierovi Johnovi Cooperovi a Lotus Elise po Elise Artioli, vnučke vtedajšieho predsedu Lotus Group Romana Artioliho.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!