Po luxusnom SUV G9 Performance a menšom crossovery G6 sme v redakcii otestovali aj tretí model, ktorým čínska automobilka Xpeng vstúpila vďaka Hedin Automotive na slovenský trh.
Xpeng P7 je čínsky plne elektrický sedan, ktorý ponúka dlhý dojazd, vysoký výkon, futuristický dizajn a pokročilé technológie asistenčných systémov. Vznikol, aby v Číne znepríjemnil život Tesle Model 3, a preto na mnohých miestach nájdeme inšpiráciu práve americkým elektromobilom. Model P7 je spomedzi trojice modelov predávaných na slovenskom trhu služobne najstarším, čo je viditeľné predovšetkým na 400 V architektúre, zatiaľ čo modely G6 a G9 používajú 800 V architektúru.

Dizajn – vyzerá fakt cool
Úzky svetelný pás vpredu aj vzadu je typickou črtou mnohých čínskych elektromobilov. Hoci teda Xpeng P7 neprichádza s ničím prevratným, ako celok pôsobí veľmi dobre. Trúfli by sme si napísať, že priam európsky. Vozidlo vyzerá dynamicky, čomu prispieva postupne zvažujúca sa línia strechy v štýle kupé. Treba vedieť, že Xpeng P7 je sedan, takže aj keď batožinový priestor je skutočne hlboký, stále je limitovaný menším otvorom. Avšak všetko, čo sme v aute potrebovali previezť, vrátane detského kočíka, sme do kufra vtesnali. Podobne ako Xpeng G9, aj P7 využíva vysúvateľné kľučky dverí, ktorých zvuk pri zasúvaní, rovnako ako v prípade elektrických vozidiel Mercedes EQ, nie je práve najtichší. V cenníku P7 dokonca nájdete aj úplný úlet v podobe verzie Wing Edition, pri ktorej sa predné dvere otvárajú dohora ako pri slávnych talianskych športiakoch či elektrickom roadsteri MG Cyberster. Naša verzia Performance obsahovala tradičné dvere s bezrámovými oknami a jemným dovieraním. Súčasťou výbavy boli aj elegantné 19-palcové kolesá.

Pri európskych elektrických autách sme zvyknutí, že dvierka nabíjacích konektorov treba otvárať manuálne. Xpeng to tak nemá. Keď budete s rukou šibrinkovať pri dvierkach, nič sa nestane. Dvierka sa totižto otvárajú prostredníctvom kľúča, mobilnej aplikácie alebo cez hlavný displej na palubnej doske.

Interiér
Úroveň spracovania si drží vysoký štandard z vlajkového modelu G9. Nečakajte žiadnu lacnú koženku, ale sedadlá, palubná doska aj časti panelov dverí sú čalúnené jemnou a kvalitnou kožou Nappa. Máme skúsenosti, že niektoré nové vozidlá čínskej výroby zvláštne a niekedy aj nepríjemne zapáchajú, ale to nie je prípad tohto auta. Tu cítiť vôňu a kvalitu. Súčasťou štandardnej výbavy je veľké panoramatické strešné okno zasahujúce až nad hlavy zadných cestujúcich. Nenachádza sa tu síce žiadna roletka, ale prehrievaniu kabíny sa dá jednoducho zabrániť aktivovaním klimatizácie na diaľku prostredníctvom mobilnej aplikácie. Stačí niekoľko minút predtým, ako chcete v horúčave sadnúť do auta, zapnúť klímu a už len nasadnete do príjemne klimatizovaného prostredia.

Podobne ako Tesla, aj v Xpengu sa drvivá časť ovládania rieši prostredníctvom dotykovej obrazovky. Na volante sa však nachádzajú konfigurovateľné tlačidlá, prostredníctvom ktorých môžete ovládať hlasitosť rádia i teplotu klimatizácie. Navyše, keď sa naučíte využívať hlasové povely, ovládanie mnohých funkcií sa razom zjednoduší. Takže aj keď to na prvý pohľad pôsobí komplikovane, v skutočnosti to je ešte intuitívnejšie ako ovládanie fyzickými ovládačmi niekde na palubnej doske. Keďže volič smeru jazdy sa tu nachádza na stĺpiku riadenia, stredová konzola je čistá, poskytuje dve miesta na uloženie, resp. nabíjanie mobilných telefónov, dva držiaky na nápoje, širokú lakťovú opierku a veľkú odkladaciu schránku pod ňou, ktorá sa otvára zo strany vodiča aj spolujazdca.

Softvér infotainmentu je mimoriadne rýchly a ani raz sme nezaznamenali nejaké seknutie alebo čo i len najmenšie zaváhanie. Obrazovka je navyše zasadená hlbšie do palubnej dosky, čím vzniká priestor na pohodlné opretie ruky pri manipulácii s obrazovkou. Tá je združená s obrazovkou prístrojového panelu, takže je podobne veľká, čo je možno aj dôvod, prečo vozidlo nemá head-up displej. O príjemný zvukový zážitok sa stará audiosystém Dynaudio s priestorovým zvukom. Vo verzii Performance sú reproduktory audiosystému zabudované aj do sedadla vodiča, čo má pozitívny efekt najmä pri telefonovaní. Osobu na druhej starne linky lepšie počujete a konverzácia je tak prirodzenejšia.

Mobilná aplikácia a automatické parkovanie
Vyskúšali sme tiež prepojenie vozidla s mobilnou aplikáciou v našom telefóne. V aplikácii máte jednak prehľad o aktuálnom stave vozidla, ale môžete ho takisto na diaľku odomknúť, zamknúť, rozsvietiť alebo zatrúbiť. Tiež je možné vozidlom hýbať vpred a vzad, či ním zaparkovať bez toho, aby ste v ňom sedeli. Toto ovládanie pritom nie je vôbec komplikované. Hoci sa zdá, že ide len o frajerinu, ktorou sa pochválite medzi priateľmi, v úzkych priestoroch je takáto funkcia skutočne na nezaplatenie. Stačí prísť k parkovaciemu miestu, na displeji označiť priestor, kam chcete, aby vozidlo zaparkovalo, vystúpiť, na telefóne aktivovať automatické parkovanie a vozidlo už vykonáva parkovací manéver. Zaparkuje väčšinou pekne do stredu parkovacieho miesta a celkom rýchlo, takže tým nikoho nezdržujete. Samozrejme, aby vozidlo mohlo vykonať takýto manéver, je potrebné, aby bolo parkovacie miesto vyznačené príslušným značením. Používanie aplikácie má ešte tú výhodu, že vozidlo viete odomknúť len na základe priblíženia sa s mobilným telefónom. Kľúč v tom prípade ani netreba nosiť so sebou. Lebo klasický bezkľúčový vstup tu je trochu kostrbatý – kufor si síce otvoríte bezkľúčovo, ale dvere nie.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Prejav na ceste
Xpeng P7 je vybavený lidarom, takže poskytuje aj možnosti autonómnej jazdy. Na diaľnici spoľahlivo drží jazdný pruh a po aktivovaní smerových svetiel dokáže automaticky zmeniť jazdný pruh. V zakrútenejších úsekoch však používanie adaptívneho tempomatu nemalo príliš zmysel, keďže vozidlo zbytočne spomaľovalo. To robia aj niektoré európske vozidlá, ale pri Xpengu bol nepomer medzi polomerom zákruty a znížením rýchlosti očividný. Auto sa inak ovláda veľmi príjemne. Vo verzii Performance sa navyše môžete spoľahnúť na obrovskú zásobu výkonu, ktorá auto priam teleportuje tam, kam si želáte. Napriek dvojmotorovému usporiadaniu je pri bežných cestovných rýchlostiach Xpeng P7 mimoriadne efektívny.

Xpeng P7 má hardvér na to, aby bola jazda s ním zábavná. Má dva elektromotory, pohon všetkých kolies, kvalitné pneu Michelin Pilot Sport 4 (čiže žiadne gumy na zlepšenie valivého odporu, ale čistokrvné športové pneumatiky), dobre vyladené riadenie, no dovolí vám sa zabávať len v rámci limitov priľnavosti. Akonáhle by ste chceli od auta nejaké divokejšie manévre, prísna elektronika vás stopne. Auto sme tak nedokázali úplne nacítiť, ani sa nám nedostalo pod kožu, pretože limity správania má presne dané. Netreba ho preto vnímať ako športové vozidlo, ide skôr o reprezentatívny manažérsky sedan s veľkou výkonovou rezervou.

Výkon, spotreba a výbava
Xpeng P7 si môžete vybrať s dvoma pohonmi v celkovo troch verziách. Základom je variant Long Range s jedným elektromotorom s výkonom 276 koní a krútiacim momentom 440 Nm. Ten stojí od 48 990 €, z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h. Druhou možnosť je verzia Performance s dvoma elektromotormi s celkovým výkonom 473 koní, 757 Nm, ktorá zrýchľuje na stovku za 4,1 sekundy a maximálne to vytiahne takisto na 200 km/h. Cena P7 Performance je 54 990 €. Treťou alternatívou je už vyššie spomínaná verzia Wing Edition s dvoma elektromotormi a prednými dverami otvárajúcimi sa smerom nahor.

Všetky verzie sú vybavené batériou s využiteľnou kapacitou 82,7 kWh. Dojazd Long Ranhe je uvádzaný 576 km podľa WLTP, Performance prejde 505 km. Počas testovacieho týždňa sme sa priemernou spotrebou energie dokázali priblížiť oficiálnym údajom – dosiahli sme spotrebu 19,4 kW/100 km, zatiaľ čo oficiálne udávaný údaj je 19,2 kWh/100 km. Zaujímavosťou je, že v mestskej premávke sa nám nepodarilo dosiahnuť tak nízke hodnoty ako s väčším modelom G9, ale vďaka lepšej aerodynamike má P7 lepšiu spotrebu na diaľnici. Tam sa pohybuje na hodnote okolo 21 kWh/100 km pri dodržiavaní rýchlostných limitov, v meste sa dá jazdiť aj za 15 kWh/100 km, spotreba na okreskách je potom niekde uprostred. Kvôli 400V architektúre je nabíjací výkon tohto modelu len 175 kW, ale pri nabíjaní z 10 na 80 % kapacity batérie sa nezdržíte viac ako 30 minút.

Čo sa týka výbavy, už v štandardne sa vo vozidle nachádza všetko podstatné. Nájdete tu napríklad adaptívny tempomat so schopnosťou automatickej zmeny jazdného pruhu, 360-stupňovú parkovaciu kameru s automatickým parkovacím asistentom, systém sledovania mŕtveho uhla, navigáciu, hlasový asistent, 15-palcovú dotykovú obrazovku infotainmentu, elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru, funkciu V2L, vyhrievanie volantu a sedadiel vpredu aj vzadu i 7 airbagov. Príplatkové položky sú zahrnuté do balíka Premium Seat & Audi, ktorý obsahuje čalúnenie sedadiel kožou nappa, audiosystém Dynaudio s priestorovým zvukom Dolby Atmos, ventilovanie predných sedačiek a mäkké dovieranie všetkých dverí. Cena tohto balíka je 3 990 €. Jedinou farbou bez príplatku je biela, za čiernu, šedú a striebornú sa pripláca 790 € a za zelenú Kaitoke 1 090 €.

Xpeng P7 potvrdzuje náskok Číny ako technologického lídra
Kým u nás je Xpeng P7 novinkou, na domácom čínskom trhu ide v podstate o deduška. Aj preto automobilka pred niekoľkými týždňami prišla s náhradou, ktorá má ešte výraznejší dizajn, lepšie technológie a 12-minútové nabíjanie, no zatiaľ sa zdá, že tento model sa do Európy nedostane. P7 tak v plnej nahote ukazuje, aký náskok majú v elektrických vozidlách čínske značky pred zvyškom sveta. Pretože áno, v našom ponímaní je Xpeng P7 jeden z technologicky najdokonalejším elektromobilov na trhu, no v Číne je zastaralým, a preto sa výrobca poponáhľal s jeho náhradou.

Xpeng P7 je prémiovým produktom za neprémiovú cenu. Dynamika, výkon, výbava, spracovanie, to všetko je prémiové, ale zaplatíte za to rovnako, ako za vlajkovú loď nejakej európskej mainstreamovej značky. Typických elektrických sedanov nie je veľa, Tesla Model 3 je teda jedným z najžiadanejších, ale Xpeng Teslu prekonáva úrovňou spracovania a oficiálnym zastúpením so servisným zázemím. Vďaka nízkej spotrebe a rýchlemu nabíjaniu je vozidlo bez problémov použiteľné aj na dlhých diaľničných trasách.

Pokiaľ sa vám Xpeng P7 páči, ale kvôli karosérii sedan ste voči nemu zdržanlivejší, tak ľudia z Hedin Automotive avizujú, že začiatkom roka 2026 by mala na Slovensko prísť inovovaná verzia P7+, ktorá bude liftbackom. Ponúkne teda lepšie prístupný batožinový priestor.