Pod Alpami sa v uplynulých dňoch písala história. Prerazením prieskumnej časti Brennerského základného tunela vzniká po prvý raz podzemné železničné spojenie medzi Rakúskom a Talianskom. Nový tunel v Tirolsku dokončia v roku 2031, informuje web nachrichten.at.
Slávnostného okamihu sa zúčastnili tisícky hostí i vysokí politickí predstavitelia. Talianska premiérka Giorgia Meloni aj rakúsky spolkový kancelár Christian Stocker zdôraznili význam projektu nielen pre svoje krajiny, ale aj pre celé európske spoločenstvo.
Samotné prerazenie sledovalo približne tisíc hostí prostredníctvom priameho prenosu v slávnostnom stane. Signál na spojenie podzemných chodieb dali súčasným stlačením červeného gombíka vrcholoví politickí predstavitelia. Následne sa stavbári z oboch strán symbolicky stretli priamo na hranici medzi oboma štátmi.

Milión kamiónov, ktoré nevyrazia na cesty
Tunel vytvorí prínos pre hospodárstvo, konkurencieschopnosť oboch krajín aj životné prostredie, keďže by mal odľahčiť preťaženú Brennerskú diaľnicu. Na koľaje sa vraj podarí presunúť až milión kamiónov ročne, ktoré by inak museli vyraziť na cesty.
Aj keď Brennerský tunel zníži počet nákladných áut na cestách, iba samotný tunel nevyrieši problém s tranzitom v danom regióne. Diaľnica už dávno prekročila kapacitnú hranicu. Zaťaženie obyvateľov i prírody zostáva príliš veľké.

Odborníci navyše upozorňujú, že na skutočný presun nákladnej dopravy z ciest na nákladné vlaky treba aj doplnkové trate umožňujúce prístup k železnici. Tie zatiaľ nie sú všade pripravené.
Prieskumnú štôlňu tunela s dĺžkou 57 kilometrov razili od roku 2007. Nachádza sa až 1 420 metrov pod povrchom hôr a po dokončení bude slúžiť ako odvodňovací, únikový a záchranný tunel.

Najdlhší železničný tunel sveta
Celý Brennerský základný tunel dokončia v roku 2031. Do prevádzky ho uvedú o rok neskôr. Dosiahne dĺžku 64 kilometrov, čím sa stane najdlhším železničným tunelom na svete.
Po jeho otvorení sa cesta medzi rakúskym mestom Innsbruck a talianskym Franzensfeste skráti z dnešných 80 na 25 minút.
Projekt s celkovými nákladmi 10,5 miliardy eur predstavuje kľúčový prvok európskej severojužnej železničnej osi medzi Mníchovom a Veronou.