Domov SPRÁVY News Pýcha Európy je v troskách. Nové čínske motory sú neuveriteľne efektívne

Pýcha Európy je v troskách. Nové čínske motory sú neuveriteľne efektívne

spaľovací motor s vysokou tepelnou účinnosťou
Foto: Chery

Nemožno poprieť, že náskok čínskych automobiliek v oblasti elektromobility je veľký a európske značky majú čoraz väčší problém sa presadiť vo vysoko konkurenčnom boji.

Pri spaľovacích motoroch to bolo doteraz naopak, čo súvisí s dlhým historickým vývojom spaľovacích motorov na starom kontinente. Lenže čoraz viac investícií smeruje do elektromobility a spaľovacie motory sa už nevyvíjajú takým rýchlym tempom ako kedysi. Čínske koncerny Chery a Dongfeng však ukazujú, že technológie spaľovacích motorov, najmä v oblasti tepelnej účinnosti, sa stále majú kam posúvať.

Hoci čoraz viac výrobcov sa orientuje na zdokonalenie technológií pre plne elektrické autá, aj spaľovacie motory určené najmä pre integráciu do hybridných systémov sa môžu ďalej zlepšovať. Svedčí o tom najnovší motor od skupiny Chery, ktorá pre vozidlá značiek Omoda a Jaecoo, ktoré pôsobia aj v Európe a na Slovensku, predstavila na medzinárodnom samite spaľovací motor so 48-percentnou tepelnou účinnosťou. Spoločnosť je totiž presvedčená, že hybridy zostanú v nasledujúcich rokoch najpraktickejšou cestou k znižovaniu globálnej spotreby energie, kým automobilový priemysel definitívne neprejde na výhradne plne elektrické vozidlá.

spaľovací motor od spoločnosti Chery
Foto: Chery

Dosiahnutie 48-percentnej tepelnej účinnosti predstavuje významný technologický skok. Súčasný priemer v odvetví je okolo 38 až 43 %. V praxi sa každý získaný percentuálny bod premieta do zhruba 2,5-percentného zníženia spotreby paliva. Okrem účinnosti zohráva vyšší tepelný výkon priamu úlohu aj pri znižovaní emisií CO2. Predstavený motor má niekoľko úplne nových, priam radikálnych technických inovácií. Disponuje kompresným pomerom až 26:1 (kompresný pomer vyjadruje, vyjadruje, koľkokrát sa zmes vzduchu a paliva stlačí vo valci počas kompresného zdvihu piesta), 35 % recirkuláciou výfukových plynov (EGR) a pokročilými tepelnoizolačnými nátermi. Všetky tieto technológie spolu znižujú tepelné straty a zvyšujú účinnosť spaľovacieho cyklu.

Zatiaľ čo motor so 48 % tepelnou účinnosťou je stále vo vývoji, súčasná výrobná technológia spoločnosti Chery pozostáva z hybridného systému SHS (Super Hybrid System) kombinujúceho 1,5-litrový motor TDGI s Millerovým cyklom s dvoma elektromotormi a inteligentnou prevodovkou DHT. Tepelná účinnosť tohto spaľovacieho motora dosahuje 44,5 %.

Vysokoúčinný motor aj od Dongfengu

Aj koncern Dongfeng predstavil nový spaľovací motor určený do hybridných pohonných systémov, ktorý dosahuje tepelnú účinnosť 48,09 %. Ide o štvorvalec s objemom 1,5 litra, pričom kľúčom k dosiahnutiu tak vysokej tepelnej účinnosti je vysoký kompresný pomer presahujúci 15,5:1 a systém vstrekovania s tlakom 500 barov. Kľúčové komponenty špecifické pre hybrid, vrátane turbodúchadla s variabilnou geometriou, boli optimalizované tak, aby sa zabezpečilo plynulé prúdenie vzduchu v celom rozsahu otáčok motora.

Foto: Dongfeng

Mechanické straty znižuje aj integrované olejové čerpadlo elektromotora a tepelne nastriekaný náter otvoru valcov spolu s viac ako 10 ďalšími, nateraz nešpecifikovanými inováciami. Dongfeng tvrdí, že zvýšením účinnosti motora je pri rovnakej veľkosti palivovej nádrže možné dosiahnuť predĺženie dojazdu až o 10 %.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 62

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!