Domov SPRÁVY News Nové nariadenie EÚ zničí množstvo skvelých áut

Nové nariadenie EÚ zničí množstvo skvelých áut

Foto: Marek Gorozdos, úprava startstop.sk

Hluk vozidiel sa stal jednou z najdiskutovanejších tém v oblasti dopravy. Kým emisie a bezpečnosť premávky majú dlhodobo dominantnú pozornosť, práve hluk je faktor, ktorý ľudia pociťujú v každodennom živote najviac, najmä keď bývajú v blízkosti ciest.

Na zníženie akustického zaťaženia vznikla v EÚ nová technická norma UN R51.03, ktorá je najkomplexnejším a najprísnejším súborom pravidiel pre meranie hluku vozidiel za posledných 40 rokov. Dôsledkom platnosti novej normy bude však aj to, že viacero populárnych športovo orientovaných vozidiel zanikne.

Norma UN R51.03 (oficiálne Regulation No. 51 – Uniform Provisions concerning the Approval of Motor Vehicles having at least Four Wheels with regard to their Sound Emissions) je technická norma, ktorá stanovuje maximálne povolené hodnoty hluku pre osobné, úžitkové a nákladné vozidlá, presné postupy merania hlučnosti, doplnkové testy simulujúce reálnu jazdu v meste a požiadavky na zvukové systémy pre elektromobily. Norma vstúpi do platnosti 1. júla 2026 a každé nové vozidlo bude musieť byť od tohto dátumu v súlade s touto normou.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Predchádzajúca norma R51.02 bola v praxi dosť zastaraná. Moderné autá s preplňovanými motormi, hybridnými pohonmi či aktívnymi klapkami vo výfukoch dokázali prechádzať testami pomerne jednoducho, hoci v reálnej premávke pôsobili oveľa hlučnejšie. Nová norma preto reaguje na existujúce zmeny v konštrukciách motorov a vychádza v ústrety obyvateľov miest, ktorí žiadajú zníženie hlukovej záťaže. R51.03 núti výrobcov správať sa realistickejšie a neoptimalizovať zvukový prejav vozidiel len „na test“.

Ako sa meria hluk podľa UN R51.03

Testovanie je zložitejšie ako kedysi. Základ tvoria tri typy meraní. Prvým je Pass-by noise (jazda popri mikrofónoch), pri ktorom vozidlo akceleruje na definovanom úseku pri presne stanovených rýchlostiach. Mikrofóny sledujú maximálny hluk pri prejazde. Druhým je ASEP, teda Additional Sound Emission Provisions, ktorý je novinkou. Ide o sériu meraní v rôznych rýchlostiach, zaťaženiach a stupňoch zrýchlenia, aby sa zabránilo optimalizácii výkonu len pre jednu situáciu. Tento test tak odhalí, či vozidlo nie je príliš hlučné aj pri prudšom zrýchlení. Tretím je test pre elektromobily, ktorý stanovuje, aby elektromobily pri nízkych rýchlostiach vydávali umelý zvuk, aby boli dobre počuteľné pre chodcov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Postupné sprísňovanie limitov

UN R51.03 má viacero fáz s postupným znižovaním limitov hluku až do roku 2036. Každá fáza znamená ďalší pokles hluku o 1 – 2 dB, čo sa môže zdať málo, ale v decibeloch ide o významný rozdiel. Portál Auto.cz píše, že nové limity nebudú pôsobiť spätne, takže staršie autá nikto nebude premeriavať a vodiči týchto vozidiel nebudú musieť vykonávať žiadne dodatočné úpravy. Regulácia sa týka iba novo typovo schvaľovaných vozidiel a po prechodnom období, ktoré skončí budúce leto, aj novo registrovaných kusov.

Na nové normy budú musieť zareagovať aj výrobcovia vozidiel a jedným z prvých je Mercedes-Benz. Ten sa vyjadril, že výroba modelov AMG C 43 4MATIC, GLC 43 4MATIC a GLA 35 4MATIC bude ukončená v priebehu februára 2026 a modely C 63 SE Performance a GLC 63 SE Performance postihne rovnaký osud ku koncu mája.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!