Domov SPRÁVY News Porsche Cayenne: Všetko podstatné o novom SUV z Bratislavy

Porsche Cayenne: Všetko podstatné o novom SUV z Bratislavy

Porsche Cayenne
Foto: Porsche

Porsche Cayenne štvrtej generácie prináša plne elektrický pohon, v segmente luxusných SUV bezprecedentný výkon, vynikajúcu dynamiku a všestranné vlastnosti.

Nový Cayenne je najvýkonnejšie a najvšestrannejšie Porsche v dejinách značky. S výkonom 850 kW (1 156 koní) dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a poskytnúť dojazd 642 kilometrov. Cayenne bol v roku 2002 prvým modelom, ktorý značku Porsche preniesol do úplne nového segmentu trhu a po finančnej stránke ju aj zachránil. Teraz Cayenne vstupuje do novej, plne elektrickej éry a opäť vo svojom segmente stanovuje nové štandardy, čo sa týka jazdných vlastností a nabíjania.

Porsche Cayenne
Foto: Porsche

Plne elektrická rodina Cayenne bude spočiatku pozostávať z dvoch modelov: Cayenne Electric a Cayenne Turbo Electric, oba s pohonom všetkých kolies a systémom Porsche Traction Management (ePTM). Cayenne Turbo zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy, z 0 na 200 km/h za 7,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 260 km/h. Tento silný elektrický výkon je možný vďaka úplne novému pohonnému systému, ktorý pri aktivácii systému Launch Control dosahuje výkon 850 kW (1 156 k) a krútiaci moment 1 500 Nm. Variant Turbo je vybavený priamym olejovým chladením elektromotora na zadnej náprave, čo je inovácia prevzatá z motoristického športu. V bežnom jazdnom režime je k dispozícii výkon len 630 kW (857 k). Prostredníctvom funkcie Push-to-Pass je možné stlačením tlačidla aktivovať ďalších 130 kW (176 k) na 10 sekúnd. Základný model Cayenne má v bežnej prevádzke výkon 300 kW (408 k) a s funkciou Launch Control 325 kW (442 k) a krútiaci moment 835 Nm. Zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 230 km/h.

Porsche Cayenne
Foto: Porsche

Rekuperuje ako formula

Cayenne Electric s rekuperačným výkonom až 600 kW dosahuje úrovne Formuly E. V každodennom živote zvládnu vykonať približne 97 percent všetkých brzdných operácií výlučne elektromotory. Mechanické trecie brzdy zasahujú len zriedka. Pre Cayenne Turbo budú v tomto prípade k dispozícii aj príplatkové karbón-keramické brzdy (PCCB). Oba modely sú štandardne vybavené adaptívnym vzduchovým odpružením. Model Turbo je okrem toho vybavený aj zadným diferenciálom s obmedzeným preklzom (PTV Plus). Oba modely môžu byť vybavené riadením zadnej nápravy, ktoré natáča zadné kolesá o päť stupňov. Pre model Turbo je určený aj aktívny systém odpruženia, známy zo športových sedanov Porsche Panamera a Taycan, ktorý takmer úplne kompenzuje pohyby karosérie a zaisťuje výnimočnú stabilitu.

Porsche Cayenne
Foto: Porsche

Batéria a nabíjanie

Srdcom modelov Cayenne je nová vysokonapäťová batéria s kapacitou 113 kWh, ktorá pre Cayenne Electric poskytuje kombinovaný dojazd 642 km a pre Cayenne Turbo 623 km. Vďaka 800-voltovej technológii sa batéria nabíja jednosmerným nabíjacím výkonom až 400 kW. Stav nabitia je tak možné zvýšiť z 10 na 80 percent za menej ako 16 minút a energiu na dojazd 325 km je možné získať už do 10 minút. Automobily voliteľne podporujú aj indukčné nabíjanie s výkonom do 11 kW. Stačí s vozidlom zastaviť nad doskou na podlahe a proces nabíjania sa automaticky spustí. 

Foto: Porsche

Aerodynamika

S koeficientom odporu vzduchu 0,25 je nový Cayenne Electric jedným z najaerodynamickejších SUV vo svojej triede. Systém Porsche Active Aerodynamics (PAA) presne prispôsobuje aerodynamické vlastnosti vozidla príslušnej jazdnej situácii. Medzi aktívne aerodynamické prvky patria pohyblivé klapky chladiaceho vzduchu v prednej časti, adaptívny strešný spojler a inovatívne aktívne aerodynamické lopatky v zadnej časti modelu Turbo. Tie predlžujú bočné odtrhové hrany a zlepšujú charakteristiky prúdenia, čo vedie k zvýšeniu dojazdu, najmä pri vyšších rýchlostiach. Medzi ďalšie aerodynamické opatrenia patria vzduchové clony v prednej časti karosérie, takmer úplne uzavretá spodná časť karosérie, špeciálne aerodynamické kolesá a difúzor v zadnej časti.

Foto: Porsche

Rozmery a objemy

Nová generácia Cayenne je o 55 milimetrov dlhšia. Má dĺžku 4 985 mm, šírku 1 980 mm a výšku 1 674 mm. Najväčší rozdiel je v rázvore (3 023 mm), kde nárast o takmer 13 cm znamená viac miesta na nohy a pohodlia pre cestujúcich vzadu. Systém zadných sedadiel je štandardne elektricky nastaviteľný a ponúka flexibilné možnosti nastavenia od komfortnej polohy až po sklopenie pre zväčšenie objemu batožinového priestoru. Ten má základný objem 781 litrov, plus treba ešte pripočítať 90-litrový kufor pod prednou kapotou. Úžitkovú hodnotu nového vozidla podčiarkuje aj jeho ťažná kapacita, ktorá môže byť v závislosti od výbavy až 3,5 tony.

Foto: Porsche

Široký program individualizácie

Porsche takisto zdôrazňuje, že Cayenne ešte nikdy nebol tak komplexne a individuálne prispôsobiteľný ako práve nový plne elektrický model. Zákazníci si môžu vybrať z 13 štandardných farieb, deviatich dizajnov diskov kolies od 20 do 22 palcov, 12 kombinácií interiéru, ako aj z piatich interiérových paketov a piatich akcentových paketov. Vďaka programu Porsche Exclusive Manufaktur, rozšírenej ponuke exteriérových farieb Paint to Sample a programu Sonderwunsch je možné Cayenne prispôsobiť aj podľa svojich osobných želaní.

Foto: Porsche

Interiér a digitalizácia

Aj v oblasti digitalizácie posúva Cayenne Electric zážitok z jazdy na novú úroveň. Flow Display, teda elegantne zakrivený OLED panel, plynule prechádza do stredovej konzoly a umožňuje jasné oddelenie zobrazovacej a ovládacej oblasti. V kabíne ho dopĺňa plne digitálny prístrojový panel so 14,25-palcovou OLED technológiou a voliteľný 14,9-palcový displej pre spolujazdca. Spoločne vzniká najväčšia zobrazovacia plocha, aká sa kedy v Porsche našla. Po prvýkrát je v Cayenne k dispozícii aj head-up displej s technológiou AR, ktorý vizuálne predstavuje 87-palcovú zobrazovaciu plochu 10 metrov pred vozidlom. Všetky displeje sú plynule zabudované do architektúry interiéru. Naproti tomu tlačidlá a ovládacie prvky pre obzvlášť často používané funkcie, ako je klimatizácia a hlasitosť audiosystému, sú analógové. Masívna opierka ruky umožňuje vodičovi ergonomicky ovládať digitálne aj analógové prvky i v obzvlášť dynamických jazdných situáciách.

Porsche Cayenne
Foto: Porsche

Prostredníctvom centra aplikácií Porsche je možné priamo do vozidla integrovať množstvo aplikácií tretích strán. Nachádzajú sa tu tak rôzne funkcie streamovania a hrania hier. Nový systém Voice Pilot vďaka umelej inteligencii rozumie zložitým, vzájomne prepojeným otázkam, rozpoznáva kontext a reaguje ako skutočný partner v konverzácii. Umožňuje ovládanie navigácie a prístup k rozsiahlym online informáciám. S digitálnym kľúčom Porsche sa smartfón a inteligentné hodinky stávajú kľúčmi od vozidla, ktoré je možné digitálne zdieľať so siedmimi ďalšími používateľmi.

Nový plne elektrický Cayenne je možné objednávať už teraz. Modely so spaľovacími motormi budú v predaji aj naďalej.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!