Domov SPRÁVY News TEST FIAT 500e – elektrina po taliansky

TEST FIAT 500e – elektrina po taliansky

FIAT zatiaľ veľmi nekoketoval s elektrickým pohonom, čo sa však s druhou generáciou novodobej päťstovky podarilo prekonať. Áno, elektrický model FIAT 500e figuroval aj v prípade predchádzajúcej generácie, ale len na severoamerickom trhu. Teraz je tu však nástupca, ktorý ponúka lepší dojazd a modernejšie technológie. 

Láska na prvý pohľad

Elektrickú päťstovku sme dostali na test vo výnimočnej výbave „la Prima“, ktorá sa vymyká trom tradičnejším stupňom výbavy. Táto edícia sa vyznačuje radom exkluzívnych detailov. Tak napríklad sú to full-LED svetlomety s dizajnom Infinity, dvojfarebné 17“ zliatinové kolesá s diamantovou úpravou, chrómované rámčeky okien a bočných líšt. Nám sa aj napriek pohlaviu páčili predné svetlomety, ktoré s novou generáciou prišli s rozkošnými mihalnicami. V porovnaní s klasickou päťstovkou, na ktorú sa nový FIAT 500e dizajnovo veľmi podobá, je novinka dlhšia o 61 mm, rázvor má natiahnutý o 20 mm a je aj širšia o zásadných 56 mm a vyššia o 29 mm. Aj keď na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide o identické vozidlo, nie je tomu tak. 

Vzdušnejší interiér ako pri benzíne

Oproti spaľovacej verzii je interiér elektrickej päťstovky priestrannejší. Sedí sa tu lepšie, je tu viac miesta nad hlavou a aj vďaka lepšie ukotvenému volantu je tu príjemnejšia pozícia za volantom. Nám sa určite páči koncept verzie 3+1, keď na jednej strane karosérie pribudli protichodne sa otvárajúce dvere v druhom rade. Manipulácia s dieťaťom pri každodenných povinnostiach je tak výrazne jednoduchšia.

My sme preto radšej umiestnili sedačku na miesto spolujazdca, namiesto nakladania dieťaťa cez predné dvere do druhého radu. Súčasťou našej edície sú sedadlá, palubná doska a volant čalúnené eko kožou. Sedadlá sú navyše charakteristické monogramom FIAT. Nechýba štýlový dvojfarebný volant a exkluzívny štítok „la Prima“ na stredovej konzole. Pokiaľ ide o komfort, zmienku si zaslúžia v šiestich smeroch nastaviteľné predné sedadlá, koberčeky, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo a parkovacie senzory s 360° pohľadom „drone view“. Takže pri parkovaní vám pomôžu nielen kompaktné rozmery auta, ale aj systém kamier okolo vozidla. 

ssangyong-torres-evx

Elektrický mestský drobec

Netreba ani písať o tom, kde sa bude elektrická 500 cítiť najlepšie. Mesto je jej rajónom a tu prejde aj najviac kilometrov na jedno nabitie. K dispozícii sú dve batérie. Základná má kapacitu 23,8 kWh (využiteľných 21,3 kWh) a je spojená s elektromotorom s výkonom 70 kW/95 koní. My sme testovali tú väčšiu, ktorá má kapacitu 42 kWh (využiteľných 37,3 kWh) a silnejší je aj výkon elektromotora 87 kW/118 koní. Slabšia má dojazd 180 kilometrov, silnejšia slušných 320 kilometrov.

V praxi je to však tak, že v meste tých maximálne 300 kilometrov na plné nabitie prejazdíte. Mimo mesta to bude do 200 kilometrov. Vozidlo ponúka tri jazdné režimy, Normal, Range a Sherpa. Spotreba sa v meste v prípade prvých dvoch režimov pohybovala v rozmedzí 14-15 kWh/100 km. V režime Range jazdíte len pomocou jedného pedála a ak pustíte plynový pedál, auto dokáže úplne zastaviť. Režim Sherpa ponúkne najvyšší dojazd, no budete jazdiť bez kúrenia/klimatizácie. 

Nabíja ako po masle

Menšia kapacita batérie a vysoký nabíjací výkon spolu tvoria skvelú dvojicu. Do 70 % nabitej batérie sa auto nabíja výkonom 85 kW, nad 70 % je to stále slušných 50 kW. To znamená, že aj takmer vybitú batériu nabijete do pol hodiny. Systém rýchleho nabíjania ponúka, samozrejme, aj možnosť nabíjania cez noc doma v garáži, a to pomocou štandardne dodávaného kábla Mode 2 (3 kW) alebo počas dňa, po dobu strávenú v zamestnaní. Zásuvka Combo 2 umiestnená v pravom zadnom bočnom paneli umožňuje rýchle nabíjanie striedavým aj jednosmerným prúdom. 

Tak ako teda?

Nás si elektrická päťstovka získala hneď po prvých kilometroch. FIAT nás pozitívne prekvapil. Týždeň sme strávili s moderným mestským elektromobilom, ktoré ponúklo množstvo technológií väčších vozidiel. Auto napriek rozmerom dokáže ponúknuť použiteľné vnútorné rozmery a v elektrickej verzii si ho vieme predstaviť ako druhé auto v rodine, kedy viete bez problémov rozviezť dve deti po meste. 

TECHNICKÉ ÚDAJE FIAT 500e
Motor elektrický
Typ a kapacita akumulátora Li-ion, 42 kWh
Max. výkon 87 kW/118 k
Max. krútiaci moment 220 Nm
Dojazd 300 km
Pohon FWD
Prevodovka 1 – stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 3 632 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 683 mm
Výška 1 527 mm
Rázvor náprav 2 322 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 365 kg
Objem batožinového priestoru 185 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
Rozmer pneumatík 205/45 R17
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD
Elektromotor
Mesto: 14 kWh / 100 km
Diaľnica: 18 kWh / 100 km
Okresky: 15 kWh / 100 km
Dojazd 300 km
Maximálny nabíjací výkon 85 kW
Doba nabíjania 0 – 100% 40 min
Doba nabíjania 20 – 80% 30 min
CENA
Základná cena modelu 23 800
Základná cena testovanej verzie 34 900

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMáte strach zo servisných nákladov nového auta? Využite 5-ročný servis s cenovou garanciou
Nasledujúci článokHyundai Kona sa predstavuje v novej generácii