Povedzme si úprimne, elektrické autá nie sú to najzábavnejšie na svete. Väčšina z nich pôsobí ako domáce spotrebiče na kolesách. Praktické, tiché, ale bez emócie. A potom sa z ničoho nič objaví Renault 5 E-Tech a zrazu je všetko inak.

Začnime s dizajnom. Už ste o ňom asi veľa počuli, ale to, ako Renault dokázal preniesť krabicový vzhľad pôvodnej 5 do moderných čias, si zaslúži potlesk. Je to jeden z mála prípadov, kde retro nie je len póza, ale premyslený návrat ku koreňom. Úroveň rešpektu k histórii je tu na úrovni Mustangov, 911-iek a samozrejme Mini, ktoré je zároveň priamym konkurentom.

Len si predstavte, že by vám niekto pred desiatimi rokmi povedal, že Renault sa bude biť s Mini o najštýlovejšie mestské auto. Obe ponúkajú ohromné množstvo vizuálnej personalizácie, vrátane veselých farieb alebo rôznych vzorov na kontrastné lišty a strechu. Nová päťka je jednoducho to auto, na ktoré sa po zaparkovaní budete usmievať a pozitívne reakcie dostanete aj od svojho okolia. Dokonca aj funkčne to celé funguje, keďže zvnútra je dobrý výhľad na cestu, nemáte taký tankový pocit ako z úzkeho čelného skla v Mini. Full-LED svetlá už v základe poskytujú výborný dosvit a áno, aj ten funky svetelný prvok na kapote má zmysel. Slúži ako ukazovateľ nabíjania a je to ďalší z tých malých detailov, ktoré robia R5-ku výnimočnou.

Interiér zo 70. rokov, ktorý funguje v roku 2025
Sedadlá ako z minulého storočia – vrúbkované, šedé, nostalgické. Ale zároveň pohodlné, s dobrou oporou, ako sa patrí pre moderné štandardy. A celý interiér je plný podobných detailov, ktoré robia radosť. Poteší aj výber materiálov. Koženka nie je na sedadlách, ale na palubovke, takže sa nemusíte v lete potiť a na palubovke je zas ľahšie udržiavateľná než látka. Všetko pôsobí kvalitne a premyslene, keďže každý ovládací prvok máte vždy po ruke. Ovládanie klimatizácie, hlasitosť, alebo aj okamžité vypnutie asistentov jazdy jedným tlačidlom. Základ multimédií je špičkový, nakoľko rozhranie je jednoduché a nechýba bezdrôtová konektivita. Len čo s cenou?

Cena postavená vyššie, ale nie prémiová
Základ začína na 27 500 €, čo je o zhruba 5-tisíc menej než trojdverové elektrické Mini (v čase písania testu nie je k dispozícii cenník pre 5-dverový variant). My sme síce testovali najvyššiu výbavu, ale pri pohľade do cenníku musíme povedať, že úplne stačí výbava Techno. Obsahuje 10″ displej so službami od Google, väčší prístrojový štít, adaptívny tempomat, indukčnú nabíjačku, elektrickú ručnú brzdu, auto-hold, 18” disky a ešte vám zostane dosť peňazí na zimný balík Winter Comfort za 500 eur.

Malá batéria, veľká zábava
Renault 5 E-Tech môžete mať so 40 alebo 52 kWh batériou. Menšia zvláda nabíjací výkon 80, väčšia 100 kW. V oboch prípadoch nabitie z 10 na 80 % zaberie zhruba polhodinu. Tieto kapacity nesľubujú žiadne diaľničné výpravy. Spotreba na rýchlostných cestách vyskočila na 23 kWh a reálny dojazd padá niekde tesne nad 200 km. Ako jediné auto v rodine to bude obmedzujúce a na túto pozíciu si R5 ani netrúfa. Ak si ho zvolíte ako druhé auto na mestské a prímestské jazdenie, tu doslova žiari. V meste sme jazdili za 12,8 kWh, čo dáva teoretický dojazd 400 km. Nádherne odladený brzdový pedál, sympaticky dávkovateľná rekuperácia a hlavne ľahkosť je to, čo prispieva nie len lepšej spotrebe, ale hlavne zábave za volantom.

Renault 5 E-Tech sa nehrá na hlúpe papierové hodnoty a šialené zrýchlenia, ktoré aj tak každého prestanú po chvíľke baviť. Renault sa vrátil späť na začiatok a navaril auto, ktoré síce má “iba” 150 koní, ale jeho hmotnosť udržal na úrovni 1,5 tony. Stovka síce za 8 sekúnd, ale v zákrutách je to za sekundu úsmev na tvári. Jeho agilita nám pripomenula výborne jazdiacu Hondu e, ktorá na to išla podobným štýlom. Renault je však predokolka, ale výkon dokáže krásne dávkovať a s týmto auto nás bavila každá jedna zákruta. Doslova nás šokovalo, ako dobre je naladená už táto “obyčajná” päťka a to sme ešte nesedeli v ostrom Alpine.

Naplnil očakávania?
Na rozdiel od spomínanej Hondy tu je už Renault ďalej a okrem schopnejšieho dojazdu a nabíjania ponúka aj viac miesta, spolu s 326-litrovým kufrom. Výsledkom je tak auto, ktoré síce nezastúpi spaľovák, ale Renault v tomto prípade nechcel priniesť revolúciu v dojazde, ale vo vnímaní elektromobilu. A hlavne, konečne mu dokázal dať dušu. Úplne tak rozumieme rozhodnutiu poroty v prestížnej európskej ankete Car of The Year, že tento Renault ohodnotili toľkými bodmi, že mu to prinieslo titul Auto roka 2025.

TECHNICKÉ ÚDAJE | Renault 5 E-Tech |
Kapacita akumulátora | 52 kWh |
Max. výkon | 150 koní |
Max. krútiaci moment | 245 Nm |
Dojazd | 410 km |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 3 922 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 774 mm |
Výška | 1 498 mm |
Rázvor náprav | 2 540 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 450 kg |
Objem batožinového priestoru | 326 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8 s |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 12,8 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 23 kWh / 100 km |
Okresky: | 15,1 kWh / 100 km |
Maximálny nabíjací výkon | 100 kW |
Doba nabíjania 20 – 80% | 30 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 27 500 eur |
Základná cena testovanej verzie | 34 500 eur |
Páčil sa vám tento článok?
Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0
Ohodnotte tento článok!
Mrzí nás že ste neboli spokojný...
Pomôžte nám zlepšiť sa!
Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!