Domov TESTY Nové vozidlá Najlepšie PHEV na dlhé trasy? Toto na nás urobilo veľký dojem

Najlepšie PHEV na dlhé trasy? Toto na nás urobilo veľký dojem

Škoda Superb iV
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Môže moderný plug-in hybrid skutočne nahradiť naftový motor aj na dlhých cestách? Vyskúšali sme Škodu Superb iV na vyše 1000-kilometrovej trase z Bratislavy do Velden am Wörthersee a späť.

Pod kapotou nášho testovaného vozidla Škoda Superb iV v prevedení liftback sa nachádza preplňovaný benzínový štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k). Pomáha mu elektromotor s výkonom 85 kW, pričom ich spoločný systémový výkon dosahuje 150 kW (204 k) a krútiaci moment 350 Nm. To stačí na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Spojenie oboch pohonných jednotiek zabezpečuje šesťstupňová dvojspojková automatická prevodovka DSG. Vodič má na výber niekoľko režimov vrátane čisto elektrického (EV), hybridného alebo režimu pre dobitie batérie počas jazdy. Prevodovka spolu s pohonom pracuje vo veľmi dobrej súhre a prechod medzi jednotlivými režimami prebieha bez rušivých momentov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Základom je väčší akumulátor

Oproti predchádzajúcej generácii prišla zásadná zmena v oblasti akumulátora. Batéria má teraz kapacitu 25,7 kWh, z toho využiteľných je približne 19,7 kWh. To výrazne zvyšuje reálny elektrický dojazd, ktorý v mestských podmienkach môže dosiahnuť aj 130 km, a na okreskách či diaľnici sa drží v rozmedzí 100 až 110 km. V praxi to znamená, že množstvo bežných denných jázd sa dá absolvovať čisto na elektrinu, čo znižuje celkovú spotrebu benzínu. Pri plnom nabití a so zapnutým režimom EV zvládne Superb iV bez problémov aj mestský deň bez jediného spustenia spaľovacieho motora. Zároveň, vďaka rozšíreným nabíjacím možnostiam, sa batéria dá dobiť omnoho rýchlejšie než v minulosti.

Zásuvka pre nabíjanie sa nachádza na ľavom prednom blatníku. Na AC nabíjačke zvládne vozidlo nabíjanie výkonom až 11 kW, čo znamená plné dobitie približne za tri a pol hodiny. Novinkou je možnosť nabíjania jednosmerným prúdom (DC) s výkonom až do 50 kW. Vďaka tomu sa dá batéria nabiť z 10 na 80 % už za približne 25 minút, čo podstatne rozširuje využiteľnosť modelu aj na dlhších trasách a robí z neho plnohodnotného spoločníka aj mimo mesta. Zaujímavosťou je, že pri ideálnych podmienkach – plne nabitá batéria a plná nádrž – sa dojazd vozidla môže pohybovať až okolo 1 000 až 1 100 km bez potreby tankovania či nabíjania.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Interiér: priestor, komfort a Laurin & Klement detaily

Po nasadnutí je okamžite cítiť, že sa sedí v modelovej špičke značky Škoda. Verzia Laurin & Klement stavia na elegancii, ergonómii a materiáloch, ktoré sa bez problémov vyrovnajú vyššej strednej triede. Palubná doska dostala uhladený dizajn, kde kombinácia dekoračných prvkov, ambientného podsvietenia a mäkčených povrchov vytvára harmonický a reprezentatívny celok. Kožené čalúnenie sedadiel s perforáciou a decentným prešívaním pôsobí prémiovo nielen na pohľad, ale aj pri dotyku. Predné sedadlá ponúkajú široký rozsah elektrického nastavenia, pamäťové funkcie, vyhrievanie, ventiláciu a v neposlednom rade aj masážne programy. Masážna funkcia, ktorú sme opakovane využili počas diaľničnej trasy, má prekvapivo intenzívne nastavenie – nepôsobí len ako jemné vibrovanie, ale reálne uvoľňuje chrbtové svaly.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Z pozície vodiča je všetko tam, kde má byť. Digitálny prístrojový štít je prehľadný a dobre čitateľný aj na priamom slnku. Vďaka rozlíšeniu a grafickému spracovaniu poskytuje všetky dôležité údaje v reálnom čase – od hybridného toku energie až po detailné informácie o spotrebe. Stredovému panelu dominuje nový infotainment systém s 13-palcovou dotykovou obrazovkou. Reaguje svižne a ponúka jednoduché členenie menu. Klimatizácia sa jednoducho ovláda cez nove ovládače. Vo verzii L&K je štandardom aj prémiový audio systém CANTON, ktorý ponúka čistý kvalitný zvuk.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Priestor patrí medzi tradične silné stránky Superbu. Vpredu ani vzadu nie je núdza o miesto – ani vyšší pasažieri nebudú mať problém s hlavou či kolenami. V zadnej časti nájdeme nastaviteľné operadlá, výklopné lakťové opierky a vyhrievanie. Cestujúci vzadu tiež profitujú z detailov, ako sú vlastné ovládače klimatizácie, USB-C konektory a výsuvné slnečné rolety. Celý interiér je navrhnutý tak, aby pôsobil vzdušne, útulne a funkčne zároveň. Kvalita spracovania je na vysokej úrovni – všetky diely lícujú presne, nič nevŕzga a materiály pôsobia odolne aj na miestach, kde sa často dotýka ruka.

Laurin & Klement výbava zároveň ponúka jemné vizuálne akcenty – vyrazené logo na operadlách, špecifické dekory a nápis na prahoch dverí. V kombinácii s tichou jazdou v elektrickom režime vytvára interiér atmosféru, ktorú by si mnohí spájali skôr s luxusnými limuzínami než s praktickým liftbackom. Superb iV vo verzii Liftback ponúka kufor s objemom 510 litrov, čo v praxi znamená, že bez problémov pobalíme batožinu pre štvorčlennú rodinu – kufre, ruksaky, menšie tašky, dokonca aj detský kočík.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Simply Clever: drobnosti, ktoré spríjemňujú jazdu

Škoda sa dlhodobo profiluje ako značka, ktorá kombinuje funkčnosť, premyslený dizajn a praktické riešenia pre bežného používateľa. V prípade modelu Superb iV vo výbave Laurin & Klement to platí dvojnásobne. Zákazníci tu nájdu množstvo „Simply Clever“ detailov.

Medzi stálice patrí známa škrabka na ľad vo veku palivovej nádrže, ktorá zostáva jedným z najpraktickejších riešení v zimných mesiacoch. V batožinovom priestore nájdeme sklápacie háčiky na zavesenie tašiek, suchý zips pre fixovanie menších predmetov a praktické rozdeľovače, ktoré udržiavajú náklad na mieste aj pri svižnejšej jazde. Pre vyšší komfort a poriadok poslúžia aj sieťky po bokoch kufra a dvojité dno, ktoré ukrýva nabíjacie káble. V interiéri sa tiež nachádzajú detaily, ktoré sa prejavujú až počas jazdy. Napríklad vstavaný lievik v uzávere nádržky ostrekovača, ktorý zabraňuje rozlievaniu kvapaliny pri dolievaní.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Z hľadiska digitálnych možností pribudla nová funkcia nastavenia predvoleného správania vozidla po naštartovaní. Vodič si môže zvoliť, či má auto uprednostniť elektrický režim, aktivovať hybridný mód alebo začať deň s dobitím batérie počas jazdy. Táto funkcia sa hodí najmä v meste, kde môže vozidlo fungovať ako čisto elektrické, bez toho, aby si vodič musel zakaždým meniť režim manuálne. Superb iV tiež ponúka plánovanie nabíjania a predklimatizovanie kabíny cez mobilnú aplikáciu. To znamená, že si vodič môže napríklad naplánovať nabíjanie v čase nižšieho tarifu alebo vychladiť interiér ešte pred nastúpením do auta počas horúceho letného dňa.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Aj v oblasti bezpečnosti prichádza Superb s praktickými prvkami: výstražné dvere s integrovanými svetlami upozornia ostatných účastníkov premávky, keď sa cestujúci chystajú vystúpiť. Samozrejmosťou sú dáždniky v predných dverách – vďaka nim sa vodič ani spolujazdec nemusí vystavovať dažďu pri vystupovaní či nastupovaní.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 18

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
Predchádzajúci článokNajlacnejšie PHEV v SR stojí menej ako naftová Octavia, prejde vyše 1000 km
Nasledujúci článokMnoho turistov ich prehliada. TOP 5 málo známych krás Liptova
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.