Subaru je vždy špeciálne. Ponúka prístup k navrhovaní auta, ktorý sa dnes už vytráca. Nejde totiž za povrchnými čačkami, ale za praktickou hodnotnou na každý deň. Bezpečnosť, priestor a schopnosť v teréne. Nové Subaru Forester v tom nie je iné.
Ani s novou generáciou sa nemenia základné ingrediencie. Dvojliter boxer bez turba s jemnou elektrickou pomocou. Nechýba bezstupňová prevodovka a symetrický pohon 4×4. Dizajn je naďalej svojský a od pohľadu je to Subaru. Nedá sa povedať, že by to hral vyslovene na krásu, ale je uhladenejší a v detailoch premyslenejší. Najlepšie to ilustrujú aerodynamické „žiabre“ na blatníkoch, ktoré znižujú hluk a spotrebu.

Terénny majster
V momente ako Forester zoberiete mimo cesty, doslova ožije. A nie len v extrémnych situáciách, ako pri krížení náprav alebo šplhaní do prudkých kopcov. Keď už ich ale spomíname, všetko, čo sme na neho vytiahli, zvládol. Kríženie bez problémov s minimálnym preklzom, stúpanie do kopcov so zmiešaným povrchom taktiež. V tom najextrémnejšom sme už museli aktivovať režim pre hlboké blato a sneh na voliči X Mode. Ten upravuje správanie elektroniky a citlivosť plynového pedálu. A s 22 centimetrami svetlej výšky sa o brucho príliš báť nemusíte.

Ale potom sú situácie, ktoré zažijete s oveľa vyššou pravdepodobnosťou. Napríklad jazda po poľnej ceste. S bežným autom by ste išli opatrne, ale s Foresterom môžete ísť ďalej tempom ako na ceste I. triedy. A tu sme ocenili odhlučnenie, ktoré je od podvozka výrazne lepšie zvládnuté a tiež sedačky s väčším pohodlím. Sú látkové, čo my vnímame ako plus, keďže v horúcom počasí sa nebudete tak pariť ako v kožených. Taktiež majú lepšie bočné vedenie a vyhovovala nám aj ich šírka a dĺžka sedáku.

Interiér bez šmrncu
Pri pohľade dovnútra sa opäť musíme vrátiť k úvodu. Subaru to nerobí pre pekné produktové fotky a páčiky na sociálnych sieťach, ale pre ľudí. Preto je interiér na pohľad fádny, ale taktiež jednoduchý na používanie. Dominantným prvkom je 11,6″ dotykový stredový displej, ktorý má však mimoriadne prehľadné používateľské rozhranie. Je síce pomalší, ale ponúka bezdrôtovú konektivitu. V jeho tesnej blízkosti sa nachádzajú hardwarové ovládače teploty a taktiež hlasitosti. Tým pádom pekne vyvažuje ergonómiu ovládania, aj keď väčšinu funkcií klimatizácie musíte ovládať cez displej. Ale zvyšok interiéru je v dnešnom ponímaní také malé retro. Analógové budíky, LED výstrahy namiesto head-up displeju. Kvalitou spracovania sa však drží vysoko a aj keď použité materiály nie sú exotické, sú príjemné na dotyk.

Spotreba bude vyššia
Nik nie je dokonalý a aj Forester má svoju chybičku. Teda ako pre koho a neuveríte, ako kedy. Ide so o 2,0 eBoxer, ktorý ponúkne len 136 koní. Zrýchlenie cez 12 sekúnd tiež nepatrí k najdynamickejším. Pritom podvozok, ktorý je jednoznačne ťahúňom auta, ponúka fantastickú stabilitu aj na asfalte. Sebavedome sme auto posielali do zákrut a neustále sme mali vysokú vieru v jeho schopnosti.

Len teda v meste sa Forester tak trochu trápi. Hlavne v zmysle spotreby, ktorá vie vyskočiť aj na 9 litrov. Samozrejme, je to veľké auto so stálym pohonom všetkých kolies. Lenže, v momente, ako vypnete klimatizáciu, už sa viete dostať aj na 7 litrov. Je to spôsobené mild-hybridným pohonom, ktorý dokáže poskytnúť aj krátku jazdu na elektrický pohon. V prípade, že aktuálne má Forester vysoký energetický výdaj na temperovanie interiéru, tieto elektrické jazdy budú výrazne obmedzené. Pri mimomestskom jazdení sa už spotreba zmestí pod 8, diaľnica bude okolo 9 litrov. V Amerike už však majú Forester hybrid. Nie mild, ale ozajstný samonabíjateľný hybrid. Úspora paliva má byť vraj 20 %, tak veríme, že čoskoro sa objaví aj na našom trhu.

Bezpečnosť na prvom mieste
Kamerový systém EyeSight teraz sleduje ešte viac a ešte presnejšie. Štandardne 9 airbagov, 5 hviezdičiek v testoch, ochrana posádky nad 80 %. Okrem toho je jeho karoséria ešte o ďalších 10 % tuhšia než pri predchodcovi. Po stránke priestoru, 508 litrov v kufri s dvojitým dnom, z ktorého ale trochu ukrojila batéria. Rázvor 267 cm, dostatok priestoru na nohy a aj na hlavu.

Základ úplne stačí
Nový Forester začína od necelých 40 000 eur. A netreba sa báť ani základnej výbavy, keďže už v nej dostanete vyhrievané predné sedadlá, dvojzónovú klímu či bezdrôtovú nabíjačku. Vyššie výbavy pridajú napríklad vyhrievaný volant, vyhrievané zadné sedačky alebo strešné okno, čo cenu zdvihne na 47 450 eur.