Domov TESTY Nové vozidlá 1677 úprimných slov o čínskom SUV, ktoré desí tradičné automobilky

1677 úprimných slov o čínskom SUV, ktoré desí tradičné automobilky

BYD Seal U DM-i
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Jazdiť na elektrinu a byť nezávislý na kvalite a hustote verejných nabíjacích staníc je legitímnou požiadavkou tej skupiny vodičov, ktorá chce jazdiť ekologickejšie a s nižšími prevádzkovými nákladmi, ale zároveň si chce ponechať časovú voľnosť a slobodu v rozhodovaní o tom, či jazdiť na elektrinu alebo fosílne palivo.

Práve tento mix vlastností sa v Európe dostáva do popredia predovšetkým nástupom tzv. super hybridov, čo je pojem, ktorý sa prvý raz objavil na čínskom automobilovom trhu. Do tejto skupiny môžeme zaradiť z elektrickej siete nabíjateľné vozidlá vybavené aj spaľovacími motormi, ktoré dokážu prenášať krútiaci moment priamo na kolesá, ale súčasne disponujú na pomery plug-in hybridov väčšou kapacitou batérie, ktorá im umožňuje dojazd na elektrinu viac než 100 kilometrov.

BYD Seal U DM-i
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ide o novú generáciu plug-in hybridov, ktoré sa nenápadne objavili na svetových trhoch, ale získavajú si čoraz väčšiu priazeň zákazníkov. Medzi odlišné znaky v porovnaní s pluginmi starších generácií patrí aj schopnosť rýchlejšieho jednosmerného DC nabíjania batérie. Okrem európskych automobiliek v tomto segmente trhu cítia šancu aj čínske automobilky, ktoré v tomto prípade nie sú zaťažené dodatočnými dovoznými clami, ktoré sa zatiaľ uplatňujú len na plne elektrické vozidlá.

BYD Seal U DM-i
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na jar tohto roka ohlásila oficiálny vstup na slovenský trh aktuálne najväčšia čínska automobilka – Build Your Dreams, skrátene BYD, ktorá svoj plug-in hybridný systém označovaný ako DM-i zdokonaľuje už od roku 2008. Na slovenský trh okrem iného vstúpila aj s plnoformátovým SUV Seal U DM-i, ktorý sme mali možnosť otestovať.

BYD Seal U DM-i
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Tri verzie, dve veľkosti batérie

Ide o plug-in hybrid vybavený 18 alebo 26 kWh batériou a 1,5-litrovým atmosférickým alebo prepĺňaným benzínovým štvorvalcom predávaným síce v troch rôznych verziách (Boost, Comfort a Design), ale všetky sú v prakticky plnej výbave a líšia sa len pohonom a veľkosťou batérie. Základný model Boost s cenou 38 490 € s DPH je vybavený 18,3 kWh batériou, pohonom predných kolies a systémovým výkonom 218 koní a 300 Nm. Druhá verzia Comfort má rovnaký výkon aj pohon predných kolies, avšak disponuje batériou s kapacitou až 26,6 kWh. Jej cena je 40 990 €. Vrcholný variant Design má menšiu batériu (18,3 kWh), no systémový výkon 324 koní a krútiaci moment 550 Nm prenášaný na všetky štyri kolesá. Cena tohto variantu je stanovená na sumu 45 590 €.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

My sme testovali variant Design, teda to najlepšie, čo Seal U DM-i ponúka. BYD svoj hybridný systém DM-i kombinuje s prevodovkou s plynulo variabilným prevodom, čo zvýrazňuje pocit jazdy s elektrickým vozidlom, takže jazda je za každých okolností plynulá. Ani pri prudkom zošliapnutí plynového pedálu sa nedostavuje vysávačový efekt známy skôr z japonských vozidiel vybavených prevodovkou typu CVT. Vozidlo okamžite reaguje, zrýchľovať začne na elektrinu a pokiaľ nepovolíte pedál akcelerátora, do hry sa zapojí aj spaľovací motor a začne prenášať krútiaci moment na kolesá. Pri bežnej jazde slúži spaľovací motor len ako generátor energie pre elektromotor.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Jednosmerné nabíjanie

Seal U Design používa vpredu elektromotor s výkonom 150 kW a vzadu s výkonom 120 kW, pričom preplňovaná spaľovacia jednotka má výkon len 96 kW. Takáto konštelácia pohonu sa však ukázala ako dostatočne výkonná a súčasne efektívna. BYD kladie dôraz predovšetkým na jazdu na elektrinu. V prípade poklesu nabitia batérie na úroveň okolo 20 % sa do hry takmer nepočuteľne začne zapájať aj spaľovací motor, ale len kvôli tomu, aby začal dobíjať batériu a udržiaval hladinu jej nabitia na úrovni okolo 20 – 22 %. V menu infotainmentu je možné nastaviť, že pri akej úrovni poklesu stavu nabitia batérie sa má aktivovať spaľovací motor, prípadne je možné zvoliť aj režim nabíjania batérie spaľovacím motorom, to však nedáva celkom ekonomický zmysel. Okrem palubnej nabíjačky s výkonom 11 kW je vozidlo vybavené aj CCS2 konektorom na rýchlejšie DC nabíjanie s maximálnym výkonom 18 kW.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Komfort jazdy

Keďže Seal U jazdí väčšinu času na elektrinu, ticho v kabíne je skutočne pozoruhodné. Vpredu je použité zavesenie typu MacPherson a vzadu viacprvková náprava. Naladenie podvozka je vyslovene komfortné. V meste a na diaľnici ide o mimoriadne pohodlný koráb, ktorý cestujúcich hýčka kolísaním a pohojdávaním, čo sú však charakteristiky, ktoré najmä od prednej nápravy nie sú celkom žiaduce na nerovných okresných cestách. V zákrutách sa vozidlo prejavuje výraznejšími náklonmi a niektorí spolujazdci položartom hovorili, že pri dlhšej jazde by pravdepodobne dostali morskú chorobu. Spokojní sme boli s brzdami, ich účinkom aj dávkovaním. Pri prudkom brzdení sa však vozidlo výrazne nakláňa smerom dopredu, čo tiež svedčí i mimoriadne mäkkom nastavení tlmičov. Seal U je tak ideálnym vozidlom pre vodičov, ktorí jednoducho chcú pohodlnú prepravu a nepotrebujú rezať zákruty.

BYD Seal U DM-i
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Úroveň spracovania

Pri pohľade na cenu by sa mohlo zdať, že automobilka bude mať tendenciu na niektorých komponentoch šetriť. Kvalita spracovania a materiálov použitých v interiéri to však nie je. Či už sme si sadli za volant, na sedadlo spolujazdca alebo na zadné sedadlá, pri dotykoch s autom sme jednoducho nemali ten pocit, že by nás niekto z automobilky chce prekabátiť a podhodiť nám druhotriedne materiály a pochybné spracovanie. Na kvalite sa tu rozhodne nešetrilo a vozidlo pôsobí solídnym dojmom, porovnateľným s európskymi (polo)prémiovými konkurentmi.

BYD Seal U DM-i
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Volant je čalúnený jemnou kožou, to isté platí aj o sedadlách, paneloch dverí či konštrukčných častí palubnej dosky vrátane stredového tunela. Dekoratívne panely z čierneho klavírneho laku sa nachádzajú na menej exponovaných miestach, kde nehrozí ich rýchle poškriabanie. Stredová konzola je vyvýšená, takže pod ňou nájdeme trochu horšie prístupný odkladací priečinok. Na samotnej stredovej konzole sa nachádzajú dve indukčné nabíjačky na mobilné telefóny, subtílnejší volič automatickej prevodovky a niekoľko hardvérových tlačidiel na ovládanie klímy, hlasitosti rádia, vrátane ovládača jazdných režimov. Keďže sme testovali verziu s pohonom 4×4, zvoliť je možné aj režim pre jazdu na snehu alebo v blate.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Interiér

Volant netrpí žiadnymi dizajnovými experimentmi, jeho veľkosť, hrúbka venca aj tvar budú pravdepodobne vyhovovať väčšine zákazníkov. Ramená volantu majú integrované fyzické ovládacie prvky, vrátane ovládania adaptívneho tempomatu. Nachádza sa tu aj tlačidlo na otočenie centrálnej obrazovky z horizontálnej polohy do vertikálnej. V prípade používania aktívnej navigácie sme zvykli otáčať obrazovku práve do zvislej polohy, kedy sme mali lepší prehľad o nadchádzajúcej trase. Napriek veľkým rozmerom pri správnom nastavení sedadla displej nezasahuje do zorného poľa vodiča, ale jeho okraj je zarovno so spodnou hranou čelného skla.

BYD Seal U DM-i
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Priamo z volantu je takisto možné aktivovať 360-stupňovú kameru a to aj počas jazdy. V prípade, ak potrebujete nadobudnúť rýchly prehľad o dianí okolo vozidla, netreba sa brodiť v menu infotainmentu, ale jedným stisnutím tlačidla zobraziť pohľad z kamier na centrálnu obrazovku. Obraz jednotlivých kamier je na vysokej úrovni, v tomto ohľade sú čínski výrobcovia na skutočne špičkovej úrovni.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Hlasový asistent sa aktivuje zvolaním frázy Hey BYD a prostredníctvom hlasových pokynov (v angličtine) môžete otvárať/zatvárať jednotlivé okná i strechu, meniť teplotu klimatizácie, prispôsobovať hlasitosť audia alebo aktivovať ventilovanie sedadla. Čo je trochu škoda, zadávať cieľ do navigácie je potrebné urobiť manuálne. Menu infotainmentu je užívateľsky prívetivé, množstvo funkcií je dostupných na jedno kliknutie. Všetky verzie sú vybavené audiosystémom Infinity – v rámci porovnania s konkurenciou ide o lepší priemer.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Sedenie a výhľad z vozidla

Pochváliť musíme pozíciu za volantom aj výhľad smerom vpred. Výhľad vzad je trochu obmedzenejší kvôli malej ploche zadného okna, nezabudlo sa však na stierač. Digitálne vnútorné spätné zrkadlo sa vo výbave nenachádza. Sedáky na sedadlách vpredu aj vzadu sú dostatočne dlhé, čo prispieva ku komfortu na dlhých trasách, pretože stehná majú výbornú oporu. Horšie na tom je využiteľnosť odkladacích priestorov vo dverách. Tie vzadu sú veľmi malé a prakticky nepoužiteľné, vpredu je to predsa len trochu lepšie, kompenzuje to však hlboká odkladacia schránka pod lakťovou opierkou. Čo sa týka predných sedadiel, majú integrovanú opierku hlavy (nie je nastaviteľná nezávisle od operadla sedadla). Takéto riešenie nemusí vyhovovať každému, preto je žiaduce si to vopred vyskúšať, či vám takéto riešenie bude vyhovovať.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Spätné zrkadlá majú veľkú plochu a vozidlo je vybavené asistentom upozorňujúcim na prítomnosť iných vozidiel v mŕtvom uhle. Predné sedadlá sú vyhrievané aj ventilované, funkcia masáže sa tu nenachádza. Panoramatické strešné okno je tienené roletkou a zasahuje až nad hlavy zadných cestujúcich. Predná časť sa dá vyklopiť, takže do vozidla môže prúdiť čerstvý vzduch.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Priestor na zadných sedadlách je plne porovnateľný so Škodou Kodiaq, na rozdiel od nej má však BYD trochu vyššie položenú podlahu. BYD na Škodu aj ostatných konkurentov však stráca objemom batožinového priestoru, ktorý je v základnej konfigurácii len 425 litrov. Je predovšetkým krátky. Evidentne tu v BYD uprednostnili pohodlie zadných pasažierov a kvôli plug-in hybridnému systému je aj priestor pod podlahou plytký. Nabíjací kábel je preto potrebné voziť v kufri. Zadné sedadlá sa nedajú posúvať, ale operadlá je možné polohovať, takže aspoň čiastočne je možné prispôsobiť tvar batožinového priestoru aktuálnym potrebám.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Spotreba a dojazd

V hybridnom režime sa spotreba Seal U mimo mesta a diaľniciach pohybuje v rozmedzí 6 až 7 litrov na 100 km. V mestskej premávke sme počas prázdnin dosiahli v uliciach Bratislavy spotrebu aj 5,2 l/100 km. Čo sa týka dojazdu vozidla na jedno nabitie a natankovanie, tu by sme upriamili pozornosť na diaľkový test, ktorý usporiadalo české zastúpenie značky BYD pre tamojšie motoristické médiá – cestu z Česka do Chorvátska. Napríklad redakcia portálu fDrive s vozidlom BYD Seal U DM-i vo verzii Comfort, teda s väčšou batériou, prešla 987 kilometrov, pričom ešte niekoľko desiatok ďalších by bolo možné absolvovať. Dojazdom sa teda teda Seal U plne vyrovná naftovým SUV, no oproti nim má tú výhodu, že okolo 80 km zvládnete prejsť len čisto na elektrinu, čo je porcia, ktorá dokáže pokryť denné potreby mnohých vodičov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Záverečné hodnotenie

BYD Seal U DM-i je najpredávanejším modelom najväčšej čínskej automobilky. Už len táto skutočnosť hovorí sama za seba. Ide o 4,78 metra dlhé SUV s vynikajúcim pomerom ceny a výbavy, pretože už od sumy menej ako 40-tisíc eur môžete mať nadpriemerne priestranné SUV s plnou komfortnou i technologickou výbavou, ktorá u konkurencie stojí o tisíce až desaťtisíce eur viac. Nad konkurenciou tiež vyčnieva v oblasti kvality spracovania, účinnosťou hybridného systému a dojazdom na elektrický pohon. Niektorých vodičov však môže vyrušovať až prílišné sústredenie sa na komfort jazdy, kvôli ktorému je riadenie bez citu a pohyby karosérie sú na zvlnenom povrchu nekontrolovateľné, čo môže naštrbiť dôveru v stabilitu vozidla vo vyšších rýchlostiach.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Za cenu 45-tisíc eur však dostanete luxusný cestný koráb s 5-hviezdičkovou úrovňou bezpečnosti podľa Euro NCAP, výkonom viac ako 320 koní, schopnosťou zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako 6 sekúnd, pohonom 4×4 s výbornou trakciou na mokru i mimo asfaltových ciest. Vďaka veľkej batérii je možné každodenné cesty absolvovať len na elektrický pohon a keď na to príde, je tu možnosť nabíjania batérie aj jednosmerným prúdom.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!