V prípade, ak holdujete kempovaniu, určite ste už počuli o strešných stanoch. Jednoduchá manipulácia, veľa miesta. Ale aké sú negatíva a reálne skúsenosti? A ako zvládne elektromobil takúto aerodynamickú brzdu na streche?
Naše skúsenosti s kempovaním sú celkom veselé, nakoľko to skončilo buď nezvládnutou stavbou stanu, prípadne kompletným vytopením. Preto sme ani na sekundu nezvažovali nejaký dobrodružný pobyt v prírode, to necháme expertom. My sme sa rozhodli pre turisticky obľúbené Bojnice. V letnej sezóne sa cenovky za bežnú izbu v hoteli v priemere šplhajú k rovnej stovke, takže kempovanie môže byť zaujímavá alternatíva.

Ekonomická dovolenka
My sme si zvolil kemping na Ihrisku pod Farou, ktorý sa nachádza tesne vedľa centra mesta. Na noc je to pri kratšom pobyte 33 € (nad 4 noci 25 €) a máte k dispozícii elektrinu, vodu, sprchy a toalety. Parádny výhľad na Bojnický zámok je extra bonus. Lenže sa tam najprv musíme dostať.
Maximálne 120 km/h
Na to poslúžila Škoda Enyaq 85x. Ak nerátame verziu RS, vrchol ponuky vo výbave Maxx s cenou štartujúcou od 51 020 €, testovaný kus za 67 109 €. 82 kWh batériu sme pri odjazde z Bratislavy mali nabitú na 90 %. S jednou zachádzkou sme do Bojníc prišli so spotrebou na úrovni 21 kWh na 100. Spotreba je citeľne vyššia vzhľadom na to, že viac ako polovica cesty bola na okreskách, kde by Enyaq bez strešného stanu poľahky podliezol hranicu 20 kWh. Okrem odporu vzduchu zvýšil aj hluk v kabíne, avšak nie do neúnosných hodnôt a znížil maximálnu rýchlosť na 120 km/h. Niektoré fóra uvádzajú, že zvládne aj 130 km/h, ale riskovať sme to nechceli. S extra záťažou musíme pochváliť podvozok Enyaqu, ktorý skvelo absorboval nerovnosti a napriek vyššiemu ťažisku poskytoval dobrú oporu v zákrutách.
Minútový stan s matracom
Poďme ale k stanovaniu. Za bežných okolností prekérna disciplína je v prípade stavby strešného stanu značky Thule Sweden otázkou minúty. Jedine pri ťahaní za rebrík a rozkladaní musíte byť veľmi opatrný, aby ste neobili bočné dvere svojho auta a taktiež je potrebné si nechať priestor na manévrovanie na spolujazdcovej strane. Ale ak toto zvládnete, môžete rovno “bývať”. Teda pokiaľ ho pred vami neskladal niekto extra šikovný a celý tento proces 100-krát neskomplikoval, ale to je príbeh na video.

Vnútorný priestor stanu je fantastický. Nám príroda nadelila možnosť spoľahlivo overiť výšku do 180 centimetrov, ale dovolíme si povedať, že priestor na extra 20 centimetrov tu je. Veľkou výhodou je vstavaný matrac, takže neležíte na holej zemi. Premyslený zipsový systém umožňuje dovnútra pustiť nielen svetlo, ale taktiež vzduch cez okná so sieťkami proti hmyzu. Pre maximálne prúdenie vzduchu počas horúcich dní je možnosť otvoriť obe strany stanu. Škoda ponúka aj kopec značkového kempingového príslušenstva, nám sa najviac zišla lampička so solárnym nabíjaním.

Hlavné nevýhody
V porovnaní s napríklad karavanom, je tu samozrejme nižší teplotný a akustický komfort. Taktiež súkromie je horšie, aj keď stan úplne nepresvitá. To však platí pre stany všeobecne. Asi ako najväčšie mínus v prípade strešného stanu môžeme označiť mobilitu, respektíve imobilitu. V prípade, že počas pobytu niekam chcete ísť s autom, musíte všetko zložiť, pozapínať a dvakrát si rozmyslíte, či sa vám do toho naozaj chce. Taktiež sa úplne jednoducho neschováte do tieňa. Možno niekomu napadne otázka stability. Počas noci sme nemali pocit nakláňania, ale je pravda, že sme nezažili veterné počasie ani búrku. Vždy sa však viete rýchlo schovať do auta. Niekomu ešte možno napadne, že strešný stan vás pripraví o atmosféru stanového mestečka na festivaloch, kde sa s autom nedostanete. Nuž, je to o osobných preferenciách.

Komfort a rýchlosť má svoju cenu
My sme, naopak, ocenili jednoduchšiu manipuláciu a hlavne komfort vstavaného matracu. Netreba zabúdať ani na priestorové výhody, keďže kufor máte plne k dispozícii pre batožinu, alebo iné kempingové vybavenie. Na margo vplyvu na spotrebu, cesta naspäť priniesla hodnotu 19,9 kWh. Počas niečo vyše 320 najazdených kilometrov sme nabíjali iba raz a to počas nakupovania. Ak by sme z Bratislavy vyrazili s plne nabitým autom, zrejme by sa nám celý výlet podaril prejsť bez nabíjania. Záleží teda od vašich preferencií, či chcete byť počas výletu mobilný, alebo viac preferujete komfort. A taktiež cenovky, pretože tento konkrétny stan stojí 1 900 €.

















































