Domov TESTY Nové vozidlá Luxusnejšie ako X5, dynamickejšie než AMG, za cenu Hyundai. Na Slovensko prišlo...

Luxusnejšie ako X5, dynamickejšie než AMG, za cenu Hyundai. Na Slovensko prišlo auto snov

Xpeng G9
Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Xpeng je automobilkou, ktorá si špeciálne dáva záležať na technologickej výbave svojich vozidiel. Jej cieľom je časom ponúknuť plne autonómne vozidlá a aj model G9 je vybavený technológiami, ktoré v rámci všetkých platných európskych predpisov dokážu riadiť vozidlo s minimálnymi zásahmi vodiča.

Automobil dokáže automaticky meniť pruh na diaľnici, samostatne dokáže prejsť kruhovým objazdom, číta signály na semaforoch a vie automaticky zaparkovať. Používanie automatického parkovacieho systému je mimoriadne jednoduché. Keďže systém neustále sleduje a skenuje okolie vozidla, pri vyvolaní funkcie prakticky okamžite dostanete na výber zo všetkých voľných miest v okolí. Potom len stačí kliknúť na príslušné miesto na obrazovke a vozidlo začne s parkovacím manévrom. Samotné parkovanie je rovnako rýchle ako keby ovládal vozidlo človek a vozidlo zastane presne uprostred. Skutočne pôsobivé.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Na karosérii sa nachádza celkovo 12 kamier. Predné svetlomety majú široký svetelný kužeľ aj dlhý dosvit, avšak neponúkajú matrixovú funkciu. Čo je však väčší problém a touto funkciou sme neboli spokojní, je veľmi pomalé prepínanie medzi stretávacím ia diaľkovými svetlami. Na diaľnici Xpeng v tme osvetľoval prakticky každé druhé vozidlo idúce na opačnej strane, pretože reakcia na svetelné podnety bola príliš pomalá.

Xpeng G9 Performance
Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Nie všetko je dokonalé

Kryt nabíjacieho portu sa vysúva a zasúva elektricky prostredníctvom ovládania na dotykovej obrazovke alebo tlačidlom na kľúči. Pri jednom z nabíjaní sme batériu vozidlami z 18 na 80 % nabili za menej ako 20 minút s priemerným nabíjacím výkonom viac ako 200 kW. Dvere prekvapia v pozitívnom aj negatívnom zmysle. Všetky bočné okná sú bezrámové, čo na takomto SUV vyzerá obzvlášť dobre, no následkom toho je trochu vyšší aerodynamický hluk na diaľnici. Xpeng G9 sme jazdili po týždni strávenom s BYD Seal U a ten na diaľnici poskytoval o niečo lepší akustický komfort. Čo sa týka vysúvateľných kľučiek dverí, radšej by sme boli za klasické riešenie. Batožinový priestor má základný objem 660 litrov. Nabíjacie káble je možné prevážať v priestore dvojitého dna alebo pod prednou kapotou, kde sa nachádza ďalší, 71-litrový úložný priestor.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Čo sa týka úžitkových vlastností, konkurencia v tomto smere ponúka lepšie riešenia. Xpeng G9 nedisponuje výrezom na prepravu dlhších predmetov ani sklápateľným sedadlom uprostred, pretože zadné sedadlá sú delené v pomere 40:60. Po sklopení zadných sedadiel nevznikne rovná podlaha, ale dosť veľký schod. Úchyty ISOFIX na krajných zadných sedadlách sú mimoriadne ťažko prístupné. Na druhú stranu, zadné sedadlá poskytujú nadpriemerný komfort. Nielen z hľadiska priestoru, ale aktivovať si tu môžete vyhrievanie, ventiláciu aj masážny program. Majú polohovateľnú bedrovú opierku aj sklon operadla, nedajú sa však posúvať.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Infotainment a ovládanie

Xpeng, podobne ako aj mnohé iné svetové značky, upriamuje pozornosť na dotykovú obrazovku pred vodičom. Fyzické tlačidlá redukuje na minimum. Zopár sa ich nachádza na volante, tie klasické nájdete aj na paneli vodičových dverí, ale samotná palubná doska či stredový tunel sú vypracované bez nich. Tlačidlo výstražných svetiel sa nachádza na strešnom paneli. Aj také základné funkcie, ako je nastavovanie volantu alebo smerom fúkanie vzduchu z ventilácie, sa vykonáva prostredníctvom centrálnej obrazovky. Niektoré funkcie, ako napríklad nastavenie jazdných režimov, by mohli byť prístupnejšie.

Xpeng G9 Performance
Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Čo sa týka kvality spracovania, boli sme nadmieru spokojní. Interiér je veľmi príjemný a komfortný a nejednému z nás pripomínal Hyundai Santa Fe, ktorý má jeden z najlepších a najpríjemnejších interiérov súčasnosti. Infotainment má bleskurýchle reakcie a jednotlivé kamery špičkové zobrazenie. Na stredovom tuneli sa nachádzajú dva držiaky na poháre, dve bezdrôtové nabíjačky mobilných telefónov s chladením a masívna lakťová opierka potiahnutá jemnou kožou, ktorá je otvárateľná zo strany vodiča aj spolujazdca.

Displej pred spolujazdcom je takisto štandardom. Z pozície vodiča je jeho obraz takmer neviditeľný, takže spolujazdec na ňom môže sledovať počas jazdy filmy alebo iný zábavný audiovizuálny obsah. Súčasťou aplikácií môžu byť rôzne streamovacie platformy vrátane napríklad Disney+, Apple TV, Prime video alebo Youtube. K maximálnemu luxusu chýbajú obrazovky pre zadných pasažierov, ktoré sa nenachádzajú ani v príplatkovej výbave.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Dojazd a spotreba

Udávaný dojazd 520 km sa nám podarilo dosiahnuť. Xpeng G9 mimoriadne pozitívne prekvapil najmä v mestskej premávke. Tu totiž bez väčších problémov dokáže jazdiť so spotrebami od 11 do 15 kWh na 100 km, čo sú čísla, aké spravidla dosahujú malé mestské elektromobily. Na diaľnici sa reálny dojazd pohybuje okolo hodnoty 400 km, čo je o štvrtinu viac, ako sa nám podarilo dosiahnuť napríklad s modelom Kia EV9. Pri rýchlosti 130 km/h sa totiž spotreba energie pohybuje na úrovni 23,5 kWh/100 km. Hyundai IONIQ 5 s pohonom všetkých kolies jazdí pri tejto rýchlosti za cca 26 kWh/100 km, Mercedes EQS sa pohybuje okolo hodnoty 28 kWh a Kia EV9 atakuje 30 kWh/100 km.

Pokiaľ vás zaujímajú ešte podrobnejšie informácie o tomto vozidle, určite si pozrite našu videorecenziu.

Najlepšie nové auto, ktoré sme tento rok šoférovali! Xpeng G9

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.2 / 5. Počet hodnotení 65

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!