Domov TESTY Nové vozidlá Mazda CX-80: Diesel alebo PHEV? Jazdili sme obe a máme verdikt

Mazda CX-80: Diesel alebo PHEV? Jazdili sme obe a máme verdikt

Mazda CX-80
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Mazda sa dlhodobo pohybuje v trochu inom rytme ako väčšina automobilového sveta. Kým iní prepadli honbe za downsizingom a turbodúchadlami, Mazda naďalej dôveruje atmosférickým motorom. Kým konkurencia zahltila trh veľkými SUV s neprirodzene strnulým charakterom, Japonci stavili na jazdnú dynamiku, eleganciu a precízny pocit z riadenia. Mazda CX-80 ako vlajková loď značky pre európsky trh pokračuje v tejto filozofii a robí to tak presvedčivo, že vás donúti prehodnotiť, čo vlastne od rodinného SUV očakávate. Pretože tu svoje nároky rozhodne znižovať netreba.

Naživo pôsobí CX-80 mohutne, ale nie zavalito. Niet divu, veď na dĺžku meria takmer presne 5 metrov a rázvor je dlhý viac než 3,1 metra. Je teda dlhšia než CX-60, ponúka tri rady sedadiel a dizajnom zostáva verná minimalistickej elegancii v štýle Kodo. Mazda CX-80 nie je dostupná v päťmiestnej verzii – na to slúži model CX-60.

Mazda CX-80
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Čo si však vybrať viete, je konfigurácia sedadiel v strednom rade. Buď zvolíte tradičnú lavicu s tromi miestami na sedenie, ale dve luxusné kapitánske kreslá. Čisté línie, dlhá kapota, jemne padajúca línia strechy a precízne tvarované LED svetlomety vytvárajú siluetu, ktorá pôsobí dospelo a prémiovo – bez nutnosti preháňať to s chrómom alebo falošnými výduchmi.

Mazda CX-80
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Z praktického hľadiska sme sa úplne neskamarátili so systémom bezdotykového otvárania a zatvárania dverí. Mazda CX-80 trpí podobnou chorobou ako mnohé Renaulty. Kým z pozície vodiča obídete auto k nabíjaciemu portu alebo pravým zadným dverám, vozidlo sa zamkne a trvá niekoľko sekúnd, kým sa zasa otvorí. Systému by prospelo, keby reagoval na trochu dlhší odstup od auta.

Mazda CX-80
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Interiér

Kabína vás privíta luxusne pôsobiacimi materiálmi, ergonomicky vyladeným usporiadaním a, našťastie, fyzickými tlačidlami tam, kde ich potrebujete. Žiadna “dotyková vojna” sa tu nekoná, Mazda zostáva verná funkčnému dizajnu. Potešia aj detaily, ktoré v moderných autách sú skôr na ústupe – schránka na strope na odloženie okuliarov alebo multifunkčný otočný ovládač infotainmentu na stredovom tuneli. Ten má svoje opodstatnenie, keďže displej infotainmentu je dotykový len vtedy, keď auto stojí.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Nastupovanie na zadné sedadlá je veľmi pohodlné, pretože dvere sa otvárajú takmer do pravého uhla. Zadná lavica je posuvná v rozsahu 12 centimetrov, takže sa dá variabilne prispôsobiť aj priestor pre prípadných cestujúcich sediacich v treťom rade. Napriek veľkým rozmerom vozidla CX-80 stále nedokáže konkurovať osobných dodávkam, takže tretí rad sedadiel je predsa len určený skôr osobám nižšieho vzrastu. Ale potešili USB-C konektory aj pre cestujúcich v treťom rade.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Batožinový priestor

Menšou záhadou nám bolo nízko otvárateľné veko batožinového priestoru. Pravdepodobne je takéto riešenie prispôsobené širokej skupine zákazníkov, aby lepšie dočiahli na tlačidlo zatvárania, ale neraz sa nám stalo, že sme si o zámok udreli hlavu. Vyšší jedinci si jednoducho musia dávať pozor na hlavu, obzvlášť ak manipulujú s vecami v kufri z chodníka. V konfigurácii so všetkými sedadlami v prevádzke má kufor objem skromnejších 258 litrov, no po sklopení tretieho radu dostanete solídnych 566 litrov, alebo až 687 litrov, ak sedadlá v druhom rade posuniete úplne dopredu. Po sklopení aj sedadiel v druhom rade vznikne priestor s objemom 1970 litrov. Čo je však výhodou PHEV a s naftovým šesťvalcom túto možnosť nedostanete, je zdroj elektrickej energie s výkonom 1500 W s dvojicou zásuviek v kufri.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pohon

Mazda CX-80 už prešla našim testom s naftovým šesťvalcom, ktorý nám učaroval svojou silou a mimoriadne priaznivou spotrebou. Papierovo však predsa len jeho výkon je nižší, než dokáže ponúknuť prémiová konkurencia. Spracovaním interiéru sa Mazda nemeckým súperom nielenže vyrovná, ale dokonca v mnohých ohľadoch prekoná. CX-80 nešetrí rozmanitosťou materiálov a vnímaná kvalita je skutočne vysoká.

Mazda CX-80 interiér
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Náš testovací kus bol tento raz vybavený konzervatívnejším čiernym koženým čalúnením, ktoré je však v prípade prevozu detí určite praktickejšie ako elegantné biele spracovanie, hoci časti palubnej dosky nie sú čalúnené elegantnými japonskými látkami, ale čiernou kožou. Pod kapotou pracoval plug-in hybridný systém pozostávajúci zo známeho benzínového atmosférického štvorvalca s objemom 2,5 litra, 8-stupňovej automatickej prevodovky s elektronicky riadenou spojkou, elektromotora a 17,8 kWh batérie. Systémový výkon 327 koní a 500 Nm krútiaceho momentu sľubuje svižnú dynamiku a Mazda tieto čísla pretavuje do veľmi kultivovaného prejavu.

Mazda CX-80 motor
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Spotreba energie a benzínu

Auto zrýchľuje hladko, bez trhania či oneskorení, ktoré niekedy trápia iné PHEV modely. Elektrický režim vystačí tak do 50 km v reálnej premávke, čo v dnešnej dobe už nie je zase až tak veľa. Je to však spôsobené aj tým, že spaľovací motor sa aktivuje oveľa skôr, ako príde k vybitiu batérie. Veľká zásoba elektrickej energie je určená pre jazdu slimačím tempom v kolóne a na dynamické manévre.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V meste a pri každodennom dochádzaní môžete jazdiť za skutočne nízke prevádzkové náklady. Predpokladom však je prakticky dennodenné nabíjanie. Kombinovaná spotreba v hybridnom režime sa pohybovala okolo 7 l/100 km pri vybitej batérii, čo je vzhľadom na veľkosť a hmotnosť vozidla fajn výsledok.

Mazda CX-80 panel klimatizácie
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Podvozok a jazdné vlastnosti

Tu prichádza tá časť, kde CX-80 prekvapí aj skalných petrolheadov. Áno, váži takmer 2,2 tony. Áno, má tri rady sedadiel. Ale jazdí… no, ako Mazda. Riadenie je presné, podvozok čitateľný a odpruženie síce komfortné, no stále vie držať karosériu pod kontrolou. V zákrutách cítiť, že Mazda stavila na preferenciu zadného náhonu, čo prináša vyvážený a prirodzený jazdný prejav. Pochopiteľne, nejde o športové auto, no jazdná kultúra CX-80 je o triedu vyššie než pri väčšine konkurencie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Plug-in hybrid dokáže rýchlejšie akcelerovať, ale má nižšiu maximálnu rýchlosť. Treba sa však pripraviť na výstrednejší zvukový prejav spaľovacieho motora. Obe verzie majú štandardne pohon všetkých kolies. Mazda CX-80 však nie je úplne vozidlo vhodné do terénu a to ani do stredne náročného. Prekážkou je dlhý rázvor a nízka svetlá výška.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Zvoliť diesel alebo plugin?

Mazda CX-80 PHEV je v mnohých smeroch výnimočná. Kombinuje praktickosť a úžitkovosť veľkého SUV s jazdným pôžitkom a kultivovaným prejavom, ktorý by ste v tejto kategórii možno ani nehľadali. Páči sa nám užasne zladená kombinácia dlhého rázvoru (dlhšieho než má BMW X7), usporiadania sedadiel 2+2+2 a na vodiča orientovaného riadenia. Nie je to SUV pre každého – a to je vlastne jeho najväčšia výhoda.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Keďže sme vyskúšali obe predávané verzie, môžeme skonštatovať, že Mazda CX-80 je lepším vozidlo s naftovým šesťvalcom. Jednotlivé komponenty plug-in hybridného systému nespolupracujú so sebou tak hladko ako u konkurencie. Použitá batéria je príliš malá na to, aby jazda na elektrinu mala nejaké ekonomické opodstatnenie a hoci dynamika aj pružnosť PHEV je objektívne lepšia ako v prípade dieselu, za volantom PHEV skôr nadobudnete pocit, že pohon sa trápi. PHEV neponúka ani jednosmerné nabíjanie, takže naše odporúčanie je zvoliť skôr naftový šesťvalec. Ten je kultivovanejší a dokáže hýbať s CX-80 s takou spotrebou, ktorú od takto veľkého auta ani neočakávate.

TEST: Mazda CX-80 2025 - Toto luxusné  SUV dáva prémiovkám tvrdú lekciu!

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.9 / 5. Počet hodnotení 20

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBriti ospevujú tento hatchback. U nás prakticky vôbec nejazdí
Nasledujúci článokPovinná STK každý rok: Nový bič Bruselu vytrestá milióny vodičov
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.