Domov SPRÁVY Elektromobilita Kritikom vzali vietor z plachiet. Vyriešili najväčšie problémy e-áut

Kritikom vzali vietor z plachiet. Vyriešili najväčšie problémy e-áut

Foto: CATL

Svetovo najväčší výrobca batérií CATL predstavil na medzinárodnom autosalóne v Šanghaji tri dôležité inovácie: batériu poskytujúcu elektromobilu dojazd až 1500 kilometrov, batériu s ultrarýchlym nabíjaním 520 km za 5 minút a novú sodíkovo-iónovú batériu pripravenú do sériovej produkcie.

Čínsky výrobca batérií Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) predstavil na svojom podujatí Tech Day tri technológie batérií, ktoré potenciálne pretvoria konkurenčné prostredie medzi čisto elektrickými a hybridnými vozidlami.

Freevoy Dual Power Battery

Kľúčovou novinkou je inovatívna batéria Freevoy Dual Power Battery s dvojjadrovou architektúrou, ktorá poskytuje maximálny dojazd presahujúci 1500 kilometrov na jedno nabitie. Je to míľnik, ktorý stavia čisto elektrické vozidlá do priamej konkurencie s hybridnými modelmi. Dvojjadrový dizajn rozdeľuje jednu batériu na dve nezávislé energetické zóny – hlavnú energetickú oblasť a oblasť rozšírenia dojazdu – z ktorých každá využíva iné materiály článkov, aby využila svoje výhody. Tento revolučný prístup implementuje vysokonapäťové a nízkonapäťové komponenty, tepelnú ochranu proti úniku a dvojjadrové systémy tepelného manažmentu na zaistenie bezpečnosti, podobne ako koncept v dvojmotorovom dizajne lietadiel.

Foto: CATL

Batéria Shenxing druhej generácie

Spoločnosť CATL tiež predstavila svoju druhú generáciu superrýchlo nabíjanej batérie Shenxing, ktorá posúva hranice rýchlosti nabíjania s pozoruhodnými špecifikáciami. Nová batéria ponúka dojazd 800 kilometrov a vyznačuje sa špičkovou rýchlosťou nabíjania blížiacou sa k maximálnemu nabíjaciemu výkonu 1,3 megawattu. V praxi to znamená získanie dojazdu 2,5 kilometra za sekundu nabíjania, čo umožňuje vodičom pridať viac ako 520 kilometrov dojazdu len za päť minút po pripojení ku kompatibilným nabíjacím staniciam.

Batéria si prekvapivo zachováva výnimočné rýchlosti nabíjania aj v náročných podmienkach. Pri teplote -10 °C sa stále dokáže nabiť z 5 % na 80 % za 15 minút. Aj keď je batéria takmer vybitá, dokáže dodať výstupný výkon 830 kW. Predstavuje významný pokrok oproti prvej generácii batérie Shenxing uvedenej na trh v roku 2023, ktorá bola prvou lítium-železo-fosfátovou batériou na svete schopnou superrýchleho nabíjania poskytujúcou dojazd 400 kilometrov po 10 minútach nabíjania.

Foto: CATL

Sodíkovo-iónová batéria

Tretím veľkým oznámením bola sodíkovo-iónová batéria CATL, ktorej sériová výroba je naplánovaná na december tohto roku. Batéria bude kompatibilná s hybridnými aj čisto elektrickými vozidlami. Táto sodíkovo-iónová batéria dosahuje najvyššiu hustotu energie v odvetví, 175 Wh/kg, čo umožňuje plug-in hybridným vozidlám dosiahnuť čisto elektrický dojazd presahujúci 200 kilometrov a čisto elektrickým vozidlám dosiahnuť dojazd viac ako 500 kilometrov. Batéria podporuje superrýchle nabíjanie 5C a môže sa pochváliť pôsobivou životnosťou 10 000 nabití.

Snáď najdôležitejšie je, že sodíkovo-iónová technológia ponúka bezpečnostný výkon, ktorý ďaleko prevyšuje tradičné lítiové batérie. Spoločnosť CATL to preukázala testovaním vrátane viacstrannej kompresie, prieniku ihlou, prieniku elektrickou vŕtačkou a pílenia – všetko bez požiaru alebo výbuchu. Táto technológia rieši jeden z najvýznamnejších problémov majiteľov elektrických vozidiel: výkon v chladnom počasí. Zatiaľ čo lítiové batérie často trpia dramatickým znížením dojazdu a obmedzeniami výkonu v zimných podmienkach, sodíkovo-iónové batérie CATL si zachovávajú výnimočný výkon aj v extrémnom chlade. Testy ukazujú, že pri -30 °C sa batéria dokáže nabiť z 30 na 80 % len za 30 minút pri zachovaní 93 % svojej využiteľnej kapacity. Batéria naďalej poskytuje vynikajúce možnosti nabíjania aj v extrémnych podmienkach -40 °C.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJCarNewsChina
Predchádzajúci článokĽudia objavili kvality japonského SUV. Jeho predaj explodoval
Nasledujúci článokMG Cyber X je funky SUV s vyklápacími svetlami, navrhol ho Slovák
Vo svete motorizmu sa pohybujem približne 20 rokov. Hlavnou náplňou je online priestor www.startstop.sk a printový magazín Stop. Okrem áut sa rád venujem mojim dvom deťom, rád sledujem hokej a futbal.