Vlastníte najčastejší vodičák skupiny B? Zbystrite pozornosť. Meniť sa má zoznam vozidiel, ktoré môžete šoférovať. Počítajú s tým pravidlá EÚ. Aby sa tak naozaj stalo, vytýčili úradníci v Bruseli dodatočné podmienky. Najväčší rakúsky motoristický klub ÖAMTC privítal novú dohodu o reforme smernice EÚ o vodičských preukazoch. Viaceré návrhy rakúskej organizácie sa vraj stali súčasťou novej legislatívy.
Združeniu ÖAMTC sa pozdáva dohoda medzi Európskym parlamentom a členskými štátmi o reforme smernice EÚ o vodičských preukazoch. Nové pravidlá toho veľa zmenia aj pre vodičák skupiny B.
Podľa slov právničky ÖAMTC Ursuly Zelenka sa do upravenej legislatívy premietlo množstvo návrhov a požiadaviek motoristického klubu: „Teší nás, že mnohé naše návrhy sa objavili v texte smernice. Pre nás ako zástupcov záujmov spotrebiteľov je kľúčové zabezpečiť praktické a férové riešenia.“
Zmena hmotnostných limitov pre vodičáky
Aj chystané zvýšenie hmotnostných limitov pre najbežnejšiu skupinu vodičských preukazov, teda B, hodnotí odborníčka ÖAMTC ako významný míľnik.
Vďaka novej úprave budete môcť – za určitých podmienok a bez nutnosti vodičského preukazu skupiny C – viesť vozidlá do 5 ton aj s ťažkým prívesom.
To predstavuje značné uľahčenie situácie napríklad pre dobrovoľnícke organizácie, či už ide o záchranné zložky alebo hasičov, a to najmä pri cezhraničných zásahoch.
Reforma zároveň prinesie výhody aj pre milovníkov karavanov. Dva roky po získaní vodičského preukazu budú môcť viesť obytné vozidlá do 4,25 tony s prívesom, pokiaľ vodič absolvuje požadovaný výcvik alebo skúšku.
Ťažké elektromobily? Nový prístup
V rámci novej legislatívy sa tiež zohľadňuje vyššia hmotnosť vozidiel s alternatívnym pohonom, ako sú napríklad elektromobily. Ak má vozidlo alternatívny pohon, môže ho vodič šoférovať bez dodatočných školení či kurzov, a to do hmotnosti 4,25 tony.
Úradníci však stanovili podmienku čo sa týka vodičskej skúsenosti – minimom je aj v tomto prípade časová lehota aspoň dva roky od udelenia vodičského preukazu skupiny B.
Bude dôležité sledovať, čo sa teraz s týmto plánom Bruselu stane a ako ho neskôr Slovensko implementuje do svojej národnej legislatívy. Až potom budeme vedieť, čo všetko a odkedy sa pre domácich šoférov zmení. Zámery EÚ sú však jasné.