Obľúbené SUV XC90 je pre automobilku Volvo kľúčové, no všetko mohlo byť inak a dnes tu s nami byť nemuselo. Napriek tomu prichádza v novej generácii?
To, že elektromobilita je budúcnosť, asi netreba opakovať. Každému racionálne zmýšľajúcemu človeku musí byť jasné, že obdobie spaľovacích motorov je na začiatku svojho konca. Otázkou je len, ako dlho bude prechod na elektrifikáciu trvať. Po úvodnom nadšení v kombinácii s tlakom europoslancov prichádza vytriezvenie.

Aj napriek obrovskému posunu elektrifikovaných vozidiel počas uplynulej dekády stále nedokážu osloviť väčšinu populácie. Predaje stúpajú, ale celkový podiel vo väčšine krajín Európy nedosahuje ani dvojciferný percentuálny bod. Výsledkom sú reakcie automobiliek, ktoré prehodnocujú svoje rozhodnutia ponúkať výlučne čisto elektrické modely. To je aj prípad Volva, ktoré plánovalo nahradiť XC90 čisto elektrickou EX90.

Neuveriteľne nadčasový
Nové Volvo XC90 je presne také, aké by ste ho chceli. Vyzerá skvelo, ponúka obrovský vnútorný priestor, 7 miest, masívny výkon a prvotriednu bezpečnosť. Pravdou však je, že tak úplne nové zase nie je. Ide totiž o ďalší facelift. Ruku na srdce, povedali by ste, že toto auto má už viac ako 10 rokov?

Napriek tomu sa dizajn zaobišiel len s drobnými zmenami. Volvo to jednoducho vie a jeho autá su tak sofistikované a nadčasové, že nepotrebujú zásadné zmeny. Všimnúť si môžete pozmenený vzhľad svetlometov či samotnej masky chladiča. To isté platí aj o zadných skupinových svetlách.

Interiér je takmer identický, kľúčový je však novší infotainment. Ten je aktuálne rýchlejší, pričom Volvo vypočulo zákazníkov a na základe ich podnetov vykonalo nejaké úpravy. Napríklad voľba jazdných režimov má vyvedenú skratku tak, aby ste nastavenia nemuseli loviť v systéme.

Mladí by sa mohli učiť
Ak sa posadíte do vnútra XC90-ky, pripomeniete si, ako vyzerá kvalitný interiér. A to nemyslíme s nadnesením, Volvo jednoducho stále robí autá, ktoré sú kvalitné, materiály sú hutné, pevné a odolné. To, čo je v dnešných autách skôr raritou než pravidlom, bez ohľadu na triedu. Takto by mala vyzerať prémiová trieda, sofistikovaná a ušľachtilá. O mimoriadnej dávke nadčasovosti svedčia aj sedadlá. Automobilka ich predstavila už pred viac ako jedenástimi rokmi, pričom dodnes ich možno považovať za etalón triedy v ergonomike a bezpečnosti. Jediné, čo nám počas testu chýbalo, bolo pokročilé intuitívne ovládanie pomocou kocky, ktoré sme v premiére videli v prípade elektromobilu EX30 a má ho aj EX90.

Novinkou, ktorú si všimnete ihneď po zotmení, sú prepracované LED svetlomety. Ich dosvit a jas je famózny, rovnako ako šírka svetelného kužeľa. Pokojne by ste s nimi mohli osvetľovať futbalové ihrisko. Len škoda, že Volvo ich označuje ako Matrix LED, čo tak úplne nie je pravda, teda aspoň v našom uhle ponímania tejto technológie. Pri jazde po diaľnici totiž okolité autá nevyrezáva, ale jednoducho prepína medzi stretávacím a diaľkovým režimom. Svetelné divadlo, aké ponúka nemecké trio, tak rozhodne neočakávajte.

Každý si nájde to svoje
Vráťme sa však k samotnej motorizácii. XC90 si môžete zakúpiť vo verziách B5 a T8. Obe spája štvorvalcový benzínový agregát a pohon všetkých štyroch kolies. Avšak, kým B5 využíva kardan na pohon zadnej nápravy, nami testovaný plug-in hybrid má na jeho mieste atypickú batériu a o pohon zadnej nápravy sa stará výlučne elektromotor. Táto koncepcia zachovala totožný batožinový priestor, no najmä plnohodnotný tretí rad sedadiel tak, ako ho z XC90-ky poznáme. Mimochodom, ten integrovaný podsedák v strede druhého radu sedadiel tam stále je.

Ak vás zaujíma, ako modernizované Volvo XC90 jazdí, akú má spotrebu, výkon či koľko zvládne prejsť v čisto elektrickom režime, pozrite si našu videorecenziu na YouTube, kde sme sa tejto novinke venovali podrobnejšie.