Domov SPRÁVY Elektromobilita Švajčiarsko zamlčalo štúdiu o vplyve e-áut na životné prostredie

Švajčiarsko zamlčalo štúdiu o vplyve e-áut na životné prostredie

Švajčiarsky federálny úrad pre energetiku si objednal štúdiu o elektromobilite. Zaplatil za ňu v prepočte viac ako 105 000 eur, ale zo strachu pred kritikou sa ju rozhodol nezverejniť.

Švajčiarskemu online investigatívnemu portálu Republik sa podarilo získať kópiu štúdie prostredníctvom žiadostí o informácie na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Publikovaný článok zverejnili s titulkom Oficiálna autocenzúra.

Základná otázka bola jednoduchá: Kedy sa z hľadiska ochrany klímy oplatí prejsť z benzínového auta na elektrické? Švajčiarsky federálny úrad pre energetiku chcel vniesť v tejto problematiky viac svetla, pretože podobne ako na Slovensku, aj v bohatej alpskej krajine sa mnohí ľudia domnievajú, že je rozumnejšie jazdiť so spaľovacím motorom čo najdlhšie, pretože výroba elektrického vozidla by životné prostredie zaťažila oveľa viac. Úrad preto ešte v roku 2022 poveril výskumnú firmu Infras vypracovaním štúdie. Jej cieľom bolo poskytnúť odpoveď na túto otázku na základe vedeckých metód, aby sa verenosť bola rozhodovať na základe vedeckých faktov a nie domnienok.

Odpoveď prišla na jeseň 2024 a bola jasná: Kúpa elektromobilu sa z hľadiska klimatickej politiky oplatí takmer vždy. Štúdia, ktorú má švajčiarsky portál k dispozícii, uvádza, že v prípade viac ako 90 percent benzínových alebo naftových áut, ktoré sú v súčasnosti na cestách, by okamžitá výmena za nové, rovnako veľké elektromobily, znížila emisie CO2. Výnimku tvoria jedine spaľovacie vozidlá, ktorá jazdia absolútne minimálne. U nás by sme majiteľov takýchto áut nazvali ako sviatoční vodiči. Toto zistenie, samozrejme, nie je prekvapujúce, keďže k rovnakému záveru dospelo už niekoľko predchádzajúcich štúdií.

Ale až tu sa začína kauza, ktorá rozvírila pokojné hladiny švajčiarskeho verejného života, no zdvihla zo stoličiek aj motoristické médiá po celom svete. Federálny úrad pre energetiku sa rozhodol štúdiu nezverejniť.

Prečo prospech elektrických áut pre životné prostredie zamlčali?

Na základe zákona o slobode informácií Federálny úrad štúdiu síce pre portál Republik sprístupnil, ale napísal, že sa od jej záverov dištancuje: „Otázky týkajúce sa nákupu elektrických vozidiel sa od vzniku konceptu v roku 2022 zmenili a správa neposkytuje jasnú odpoveď na otázku, či má nákup nového elektrického vozidla a súčasný predaj ojazdeného vozidla na fosílne palivo pozitívny alebo negatívny vplyv na klímu.

Žurnalisti z Republik označili toto stanovisko za očividnú výhovorku. Píšu, že štúdia v skutočnosti poskytuje jasnú odpoveď. Navyše, elektrické vozidlá sa medzitým stali ešte efektívnejšími, čo by malo toto tvrdenie dnes ešte viac zvýrazniť. Zo spoločnosti Infras, ktorá štúdiu vypracovala, sa pre portál Republik odmietli vyjadriť. Členovia expertného panelu uvedeného v publikácii vyjadrili prekvapenie, keď boli kontaktovaní, že Švajčiarsky federálny úrad pre energetiku sa rozhodol štúdiu nezverejniť.

Foto: Audi

Aby novinári z portálu Republik zistili, prečo sa federálny úrad rozhodol štúdiu nezverejniť, podali druhú žiadosť podľa zákona o slobode informácií o získanie internej e-mailovej korešpondencie k tejto záležitosti. Tá ukazuje, že keď bola štúdia koncom minulého roka dokončená, zrazu vyvolala v úrade obavy. „Táto téma je potenciálne citlivá,” napísal projektový manažér rôznym zamestnancom začiatkom decembra 2024 po interných diskusiách a poznamenal, že odporúčania by mohli byť nesprávne interpretované v čase, keď federálna administratíva má tendenciu byť vnímaná skôr negatívne. Štúdia je jednoducho akademická, odpovedal vedúci komunikácie Federálneho úradu pre energetiku. V skutočnosti nikto nebude zvažovať, či vymeniť svoj päťročný spaľovací motor za elektromobil z klimatického hľadiska. Treba si dávať pozor, aby sme Federálny úrad pre energetiku neobvinili z elitárskych odporúčaní v zmysle ak nie je chlieb, tak jedz koláč.

Správne informácie nemôžu byť zatajované

Jednou z hlavných úloh federálneho úradu je práve poskytovať odporúčania potenciálnym kupujúcim automobilov, ktoré sa týkajú klimatickej politiky. Úlohou federálnej vlády je podľa Republik poskytovať informácie prostredníctvom kampaní ako Ride on Electricity, pričom jej ciele sú stanovené v pláne. Jeden z predbežných cieľov bol, aby každé druhé registrované vozidlo do roku 2025 bolo elektrické. To sa zatiaľ nepodarilo, keďže podiel elektromobilov na predaji nových vozidiel je v súčasnosti vo Švajčiarsku približne 30 %.

Túto epizódu okolo rozhodnutia o kúpe elektromobilov by niekto mohol ľahko odmietnuť ako vládnu frašku. Odhaľuje však hlbší problém: Vládna agentúra zatajuje informácie pred verejnosťou – zo strachu z negatívnej reakcie. Je neprijateľné, aby sa vedecké zistenia nezverejňovali zo strachu pred publicitou, hovorí Martin Winder zo Švajčiarskeho dopravného klubu: „Takéto štúdie sú dôležité, pretože odpovedajú na otázku, ako by sme sa mali správať, ak nechceme znečisťovať životné prostredie.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJRepublik
Predchádzajúci článokNová batéria od Huawei sľubuje dojazd 3000 km a 5-minútové nabíjanie
Nasledujúci článokŠkoda Superb pikap – špeciál pre nadšencov cyklistiky
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.