Od roku 2027 sa majitelia áut v EÚ musia pripraviť na výrazne vyššie náklady na PHM. Palivá zdražejú, čoho dôvod treba hľadať v zavedení nového európskeho systému obchodovania s emisiami ETS 2. Výrazne ovplyvní cenu oxidu uhličitého (CO2) a tým aj cenu pohonných hmôt, píše merkur.de.
Chce vedieť, čo presne zmení ETS 2 a čo znamená pre vodičov? A prečo vlastne palivá zdražejú? V rámci nového systému ETS 2 už nebude cenu CO2 určovať štát. V prípade Slovenska dnes ani nemáme daň z CO2 v “klasickej” podobe ako napríklad v Nemecku.
Po novom však cenu za tonu emisií CO2 určí ponuka a dopyt na voľnom trhu. Cieľ Európskej únie? Výrazne znížiť emisie skleníkových plynov v doprave. Práve zvýšenie cien palív má byť očividne jedným z hlavných nástrojov na dosiahnutie tohto cieľa.
To v praxi znamená, že tankovanie bude drahšie – najmä pre tých, ktorí ešte stále jazdia na spaľovacích motoroch. Experti očakávajú, že cena za tonu CO2 presiahne 100 eur, pričom dnes sa pohybuje napríklad v Nemecku okolo 55 eur. To by mohlo zvýšiť cenu nafty a benzínu.
Môže to byť ešte horšie: Varovania expertov
Achim Wambach, prezident Centra pre európsky hospodársky výskum (ZEW) v Mannheime, upozorňuje, že cena CO2 sa môže vyšplhať až na 200 eur za tonu. V takom prípade by sme za liter paliva zaplatili aj o 60 centov viac.
Výpočty berlínskeho klimatického inštitútu MCC naznačujú ešte pesimistickejšie scenáre – pri zvýšenom dopyte po fosílnych palivách by mohla cena CO2 dosiahnuť až 300 eur za tonu. Friedrich Ebert Stiftung priznáva vo svojej štúdii, že prognózy sú veľmi nejasné: očakávané rozpätie cien CO2 v budúcnosti sa pohybuje od 60 do 380 eur za tonu.
Dôležité bude, ako dôsledne zrealizujú Brusel a členské štáty jednotlivé klimatické opatrenia.
Nielen tankovanie, ale aj kúrenie bude drahšie
Zvýšenie cien CO2 sa netýka len motoristov. Podstatne drahšie bude aj vykurovanie bytov a domov. Týka sa to najmä tých domácností, ktoré sú stále závislé od plynu alebo vykurovacieho oleja.
Podľa prieskumu spoločnosti Aira si len 5 % opýtaných uvedomuje, aké vysoké môžu byť náklady v budúcnosti, keď začne platiť nový spôsob výpočtu dane z CO2. Netušia to často ani Slováci.
Ak by cena CO2 dosiahla 300 eur za tonu, mohli by sa náklady na vykurovanie plynom v rodinnom dome zvýšiť až o 1 400 eur ročne. Hoci mnohí respondenti v európskych prieskumoch prejavujú ochotu zmeniť svoje správanie kvôli ochrane klímy, tretina opýtaných sa v tomto smere cíti bezmocne – či už kvôli nedostatku financií, alebo napríklad preto, že bývajú v prenájme a nemajú možnosť investovať do ekologickejších riešení kúrenia.

Dobrý úmysel, kontroverzná realizácia
Zvýšenie cien CO2 má motivovať k prechodu na ekologickejšie alternatívy ako elektromobily či verejná doprava. Odborníci však bijú na poplach a varujú, že príliš rýchly a prudký nárast cien by mohol viesť k odporu verejnosti voči klimatickým opatreniam.
Bez adekvátnej podpory sociálne slabších by mohol celý systém stratiť podporu obyvateľstva a tým aj svoj zmysel. Nový emisný systém ETS 2 má pred sebou ešte veľa výziev.