Vláda Slovenskej republiky prerokovala aktualizovaný zoznam prioritných dopravných stavieb a medzi vybranými projektmi chýba jeden z najambicióznejších plánov v oblasti cestnej infraštruktúry u nás – tunel Karpaty. Upozornili na to Hospodárske noviny.
Tunel Karpaty mal ako strategický projekt zásadne zlepšiť dopravné prepojenie na západe Slovenska a odľahčiť Bratislavu od dopravy. Aj napriek úvodnému nadšeniu ministra dopravy Jozefa Ráža sa to v praxi podľa všetkého tak skoro nestane.
Projekt tunela Karpaty má byť súčasťou diaľnice D4, ktorá by spojila Stupavu s bratislavskou mestskou časťou Rača cez Malé Karpaty. Náš nový najdlhší tunel s predpokladanou dĺžkou 11 až 12 kilometrov by tak vytvoril alternatívnu trasu ku vyťaženým diaľniciam D1 a D2, ktoré zažívajú v špičke dopravné kolapsy.
Odhadovaná hodnota projektu sa pohybuje už roky vo vysokých stovkách miliónov eur, pričom realizácia samotného tunela bola plánovaná na roky 2030 a ďalej.
Prečo sa tunel nedostal na zoznam priorít?
Tunel Karpaty síce dlhodobo rezonuje v odborných kruhoch aj na verejnosti, no v súčasnosti sa nachádza v rannej fáze príprav. Nemá ani definitívnu trasu, ani všetky vykúpené pozemky.
Navyše ide o projekt s veľmi vysokými nákladmi a technicky náročnou realizáciou.
Vláda sa preto zjavne rozhodla sústrediť na rýchlejšie a menej nákladné riešenia dopravnej situácie na Slovensku napríklad vrátane dokončenia rozostavaných častí D1 medzi Bratislavou a Košicami. Tunel Karpaty tak zostal mimo zoznamu TOP priorít.
Bude tunel Karpaty ešte niekedy reálny?
V aktuálnej ekonomickej situácii sa dá len ťažko predstaviť, že by Slovensko začalo stavať tak náročný tunel bez výraznej podpory z fondov EÚ. Ako alternatíva sa spomínala aj možná spolupráca s Čínou, ktorú už skôr navštívil i minister dopravy Jozef Ráž.
Vláda síce odkázala, že projekt pre tunel Karpaty teraz nemá najvyššiu prioritu, no nikto ho definitívne nezrušil.
Je možné, že sa do budúcna objaví medzi prioritami vďaka jeho neskoršej lepšej pripravenosti a jasnejšej vízii financovania. Dovtedy si budú musieť (nielen) Bratislavčania vystačiť s existujúcou diaľničnou sieťou.