Domov SPRÁVY News Nový Compass je najaerodynamickejší Jeep všetkých čias

Nový Compass je najaerodynamickejší Jeep všetkých čias

Jeep Compass
Foto: Jeep

Jeep sa rozhodol novú generáciu modelu Compass predstaviť netradične – v aerodynamickom tuneli. Chce tak demonštrovať, že aj typicky hranatá karoséria môže byť aerodynamicky účinná a efektívna.

Nový Compass je najaerodynamickejším vozidlom, aké kedy nieslo logo Jeep. Novinka je postavená na koncernovej platforme STLA Medium, pričom dizajn vytvoril spoločný tím z Európy a USA. „Vďaka integrácii pokročilých aerodynamických riešení od prvých náčrtov sme vytvorili vozidlo, ktoré ponúka výrazne znížený odpor vzduchu, dlhší dojazd a lepšiu spotrebu paliva v celom modelovom rade, pričom zostáva verné DNA značky Jeep,“ hovorí Federico De Medio, globálny manažér programu syntézy vozidiel pre nový Jeep Compass.

Aerodynamické prielomy bez estetických kompromisov

Hlavnou výzvou bolo zosúladenie aerodynamickej účinnosti so vzpriamenými proporciami značky Jeep. Tímy inžinierov to dosiahli prostredníctvom inovatívnych dizajnových prvkov, medzi ktoré patrí napríklad aj úplne plochá spodná časť karosérie, ktorá je pre oči neviditeľná, ale je kľúčová pre riadenie prúdenia vzduchu pod vozidlom pre aerodynamickú aj terénnu ochranu. Compass takisto využíva aktívne klapky mriežky chladiča integrované do nárazníka, ktoré znižujú odpor vzduchu takmer o dva body pri vyšších rýchlostiach tak, že sa zatvoria, keď nie je potrebné chladenie. Aerodynamickou úpravou prešli aj kolesá. Vzadu môžeme nájsť ostré odtokové hrany, držiaky na bočných oknách, strešný spojler a funkčné vzduchové clony v zadných podbehoch kolies. Všetky tieto vylepšenia viedli k 10 % zlepšeniu koeficientu odporu vzduchu (Cx), čím sa dosiahla hodnota menšia ako 0,29.

Jeep Compass
Foto: Jeep

Hoci Jeep vyvíjal Compass s prihliadnutím na vysokú aerodynamickú účinnosť, povestné vynikajúce terénne vlastnosti vozidla zostanú zachované. Verzia s pohonom predných kolies má svetlú výšku 20 cm, predný nájazdový uhol 20°, prechodový uhol 15° a zjazdový uhol 26°. Verzie s pohonom všetkých kolies budú ešte schopnejšie vďaka upravenému dizajnu, ktorý zabezpečí 27-stupňový nájazdový uhol, 16-stupňový prechodový uhol, 31-stupňový zjazdový uhol, vyššiu svetlú výšku a brodivosť vodou vyššiu ako 50 cm. Podrobnosti o verzii s pohonom 4×4 Jeep zatiaľ nezverejnil.

Foto: Jeep

Tri druhy pohonu

V otázke pohonu Jeep z pochopiteľných dôvodov zablúdil do koncernových skladov. Základnou pohonnou jednotkou je preplňovaný 48V mild-hybridný trojvalec s objemom 1,2 litra a výkonom 145 koní. Výkonnejšou alternatívou je plug-in hybrid s preplňovanou jedna-šestkou s výkonom 195 koní. No a potom tu máme tri plne elektrické verzie s výkonovým spektrom od 213 do 375 koní. Práve pre najvýkonnejší variant využíva pohon všetkých kolies. Od iných modelov koncernu sa odlišuje novým, výkonnejším zadným elektromotorom s výkonom 49 kW a 232 Nm. V spojení so zadným reduktorom s prevodovkou 14:1 sa to premieta do pôsobivých 3100 Nm dostupných na zadných kolesách. To poskytuje maximálnu trakciu v najnáročnejších situáciách so schopnosťou zdolávať svah so sklonom 20 %, a to aj s nulovou trakciou na predných kolesách.

Jeep Compass
Foto: Jeep

Maximálny nabíjací výkon elektrických verzií je 160 kW, takže z 20 na 80 % sa vozidlo nabije v priebehu 30 minút. Palubná nabíjačka môže mať maximálny výkon až 22 kW. Dojazd Long Range variantu s pohonom predných kolies je 650 kilometrov. Jeep pri príležitosti predstavenia novej generácie modelu Compass uvedie na trh aj špeciálnu First Edition s 20-palcovými kolesami dostupnú pre motorizácie 48V mild-hybrid a EV s výkonom 213 koní. Prvé vozidlá budú zákazníkom v Európe dodané v poslednom kvartáli tohto roka.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Jeep
Predchádzajúci článokNové SUV za 18 000 € a nie je to Dacia. Je to dobrý nápad?
Nasledujúci článokTieto autá prudko strácajú hodnotu: Investícia do auta ako finančná katastrofa
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.