Domov SPRÁVY News Poznáte príbeh Spirit of Ecstasy, najslávnejšej sošky na svete?

Poznáte príbeh Spirit of Ecstasy, najslávnejšej sošky na svete?

Foto: Rolls-Royce

Už od svojho vzniku sa značka Rolls-Royce spája s najväčšími osobnosťami moderného umenia. Géniovia ako Salvador Dalí, Andy Warhol, Henri Matisse, Pablo Picasso, Christian „Bébé“ Bérard či Cecil Beaton sa vozili vo vozidlách značky Rolls-Royce.

Laura Knightová, prvá žena zvolená za riadnu členku Royal Academy of Arts (Kráľovskej akadémie umení) a držiteľka oficiálneho šľachtického titulu dáma, dokonca využívala automobil Rolls-Royce ako svoje pojazdné štúdio. Sediac vo vnútri maľovala na dostihových okruhoch Epsom či Ascot. Značka priťahovala tiež významných zberateľov umeleckých diel z celého sveta, okrem iných napríklad Jacquelyn de Rothschildovú, Peggy Guggenheimovú a Nelsona Rockefellera.

So svetom umenia je najviac prepojená práve vlajková loď značky Rolls-Royce – model Phantom, ktorý v roku 2025 oslavuje svoju storočnicu. Za tento čas vzniklo osem generácií a tento automobil vlastnili viaceré slávne kreatívne osobnosti z moderných dejín. Samotný Phantom vystavovali v galériách po celom svete ako umelecké dielo. Je súčasťou inventára oficiálnych zbierok napríklad Saatchi Gallery v Londýne alebo Smithsonian Design Museum v New Yorku, ale aj mnohých ďalších súkromných galérií a výstavných siení.

Foto: Rolls-Royce

Pretrvávajúce prepojenie medzi modelom Phantom a svetom umenia odzrkadľuje dlhodobú tradíciu vzájomnej kultúrnej výmeny. Počas mnohých rokov Phantom inšpiroval tie najdivokejšie fantázie umelcov a postaral sa o nečakané a zároveň nezabudnuteľné spojenia.

Salvador Dalí, karfiol a zamrznutý Phantom

Keď si niekto užíva, že ho titulujú Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech, markíz z Dalí a z Púbol, je zrejmé, že obľubuje byť stredobodom pozornosti. Avšak tento španielsky umelec, na svete známejší pod skrátenou podobou svojho mena Salvador Dalí, prešiel veľmi svojráznu cestu doprostred žiare reflektorov. Svet umenia šokoval svojimi surrealistickými motívmi temných krajín, strašidelných zverov, podmanivého jedla a roztekajúcich sa hodín. Zo všetkého najviac však chcel predviesť svoj jedinečný, uletený a excentrický štýl čo najširšiemu publiku.

V zime roku 1955 dostal ponuku prednášať na parížskej univerzite v Sorbonne. Považoval to za skvelú príležitosť na vytvorenie nového hnutia v modernom umení. Dalí si od kamaráta požičal čierno-žltý Rolls-Royce Phantom a naplnil ho 500 kilogramami karfiolu. Po divokej jazde ulicami Paríža auto plné zeleniny zastalo pred bránami univerzity, Dalí roztvoril dvere dokorán a hlavy karfiolu sa rozkotúľali po chladnej decembrovej zemi. Zrejme len málokto z 2 000 účastníkov prednášky na tému „Fenomenologické aspekty kriticko-paranoidnej metódy“ si pamätá, o čom vlastne bola, ale na jeho legendárny príchod na miesto konania určite nikto nikdy nezabudne.

Foto: Rolls-Royce

Značka Rolls-Royce si od jedného súčasného umelca objednala jedinečné dielo inšpirované týmto momentom, ktoré by vzdalo hold účasti modelu Phantom na tejto odvážnej surrealistickej akcii. Neskôr prišiel ešte ďalší okamih, ktorým Dalí naveky poznačil históriu nie len modelu Phantom. Ilustrácia pre knihu Les Chants de Maldoror (Maldororove spevy) z roku 1934 zobrazuje surrealistickú interpretáciu automobilu Rolls-Royce Phantom. Dalí zobrazuje vozidlo opustené v nehostinnej zaľadnenej krajine, akoby od samoty zamrzlo.

Andy Warhol a viac ako len 15 minút slávy

Dalí trávil jesene a zimy v New Yorku, kde býval v apartmáne hotela St Regis na Manhattane. Práve tu sa v roku 1965 spoznal s mladým vizuálnym umelcom Andym Warholom. Tento zásadný okamih v histórii umenia zaznamenal britský fotograf David McCabe, ktorý neskôr spomínal: „Dalí urobil z tohto stretnutia divadlo. Andy bol šokovaný.“ Warhola mnohí považovali za prirodzeného nasledovníka Dalího a stal sa z neho jeden z najvplyvnejších umelcov 20. storočia. Na rozdiel od svojho mentora však aj vlastnil Rolls-Royce Phantom, konkrétne model z roku 1937, okolo roku 1947 prerobený na shooting brake. V roku 1972 Warhol a jeho agent, Švajčiar Bruno Bischofberger, prechádzali okolo starožitníctva v Zürichu, ktoré to auto práve malo v ponuke. Warhol ho bez váhania kúpil a dal ho poslať do New Yorku. Vlastnil ho do roku 1978, potom ho predal svojmu priateľovi a manažérovi Fredovi Hughesovi.

Rolls-Royce Phantom, na ktorom jazdil Andy Warhol. Foto: Rolls-Royce

Značka Rolls-Royce oslovila jedného súčasného umelca s požiadavkou pretvoriť jeden Phantom v štýle pop-art, aby vyjadroval dlhodobý vplyv tohto výrazného umeleckého smeru, ktorý sa z klubu Studio 54 na Broadwayi prepracoval až do hlavného prúdu kultúry.

Charles Sykes a Spirit of Ecstasy

Tradícia spojenia a spolupráce s celosvetovo najuznávanejšími a provokujúcimi kreatívnymi dušami siaha až do samotného začiatku značky Rolls-Royce. Vtedy jeden skvelý umelec vyformoval jej nesmrteľný symbol. Od roku 1911 zdobí automobily Rolls-Royce najslávnejšia soška na svete, ktorá je s nimi jednoznačne spojená – Spirit of Ecstasy. Tento hlavný pilier identity značky vytvoril talentovaný a umelecky plodný Charles Robinson Sykes.

Autoportrét Charlesa Sykesa. Foto: Rolls-Royce

po absolvovaní Royal College of Art v Londýne ho v roku zamestnal John Douglas-Scott-Montagu, druhý barón Montagu z Beaulieu, aby vytváral ilustrácie pre jeho magazín The Car Illustrated. Neskôr Montagu požiadal Sykesa o sériu malieb zobrazujúcich jeho vlastné vozidlá Rolls-Royce Silver Ghost. Tieto obrazy zaujali Clauda „CJ“ Johnsona, prvého obchodného riaditeľa značky Rolls-Royce, a následne si od Sykesa pre katalóg značky na sezónu 1910-11 objednal šesť olejomalieb, ktoré vyobrazovali automobily Rolls-Royce prichádzajúce na rôzne miesta, ako napríklad pred budovu opery, na golfové ihrisko či k rieke, kde práve migrujú lososy.

Pozlátená šoška Spirit of Ecstasy. Foto: Rolls-Royce

Krátko nato sa CJ uzniesol, že Rolls-Royce potrebuje svoj oficiálny symbol. Preto požiadal Sykesa o vytvorenie sošky inšpirovanej starogréckym majestátnym dielom Níké zo Samothraké, ktoré obdivoval v múzeu Louvre v Paríži. Sykes zachytil jeho podstatu, vytvoril však viac éterickú postavu, ktorá lepšie vyjadrovala jeho zážitok z jazdy v automobile Rolls-Royce. CJ bol z výsledku nadšený a v roku 1911 uzavrel so Sykesom exkluzívnu dodávateľskú zmluvu. Od toho dňa Sykes osobne dohliadal na svojich zamestnancov vo výrobe, v roku 1928 ho vystriedala jeho dcéra. Až kým v roku 1948 Rolls-Royce neprevzal výrobu sošky do vlastných rúk, každý majiteľ modelu Phantom vlastnil aj originálne dielo od Sykesa, čo mnohí zrejme ani len netušili.

Sykes sa najviac preslávil svojou prácou pre Rolls-Royce, avšak aj mimo nej to bol úspešný umelec. Jeho diela sú dodnes veľmi cenené a patria do zbierok viacerých významných kultúrnych inštitúcií vrátane Britského múzea či Victoria and Albert Museum v Londýne.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!