Domov SPRÁVY News Porsche ukázalo nové pretekárske špeciály 911 Cup a 911 GT3 R

Porsche ukázalo nové pretekárske špeciály 911 Cup a 911 GT3 R

Porsche 911 GT3 R
Foto: Porsche

Porsche predstavuje najnovšiu evolúciu svojho pohárového pretekárskeho vozidla 911 Cup pre súťažné série Porsche Mobil 1 Supercup, rôzne šampionáty Carrera Cup a ďalšie šampionáty schválené spoločnosťou Porsche. Tento nový model sa na štartovom rošte objaví od začiatku sezóny 2026. Najnovšia edícia vychádzajúca z generácie 992.2 modelu 911 sa vyznačuje množstvom detailných vylepšení.

Úsilie inžinierov sa zameralo na zvýšenie výkonu, udržanie rozumných prevádzkových nákladov a zjednodušenie ovládania pre jazdcov aj tímy. Atmosférický 4,0-litrový šesťvalcový boxer teraz dosahuje výkon 382 kW (520 k), čo je nárast o symbolických desať koní. Nové pretekárske vozidlo sa teraz oficiálne nazýva 911 Cup. Stuttgartský výrobca športových automobilov týmto spôsobom štandardizuje pomenovanie pretekárskych vozidiel pre svojich zákazníkov. Odteraz budú mať príponu „GT“ v kombinácii s číslom v označení iba vozidlá určené pre pretekárske série, v ktorých budú pôsobiť aj iní výrobcovia. Model 911 Cup je do značnej miery odvodený od modelov 911 GT s homologizáciou pre cestnú premávku a vyrába sa popri sériových vozidlách v hlavnom závode Porsche v Zuffenhausene. Od začiatku výroby koncom roka 2020 vyrobilo oddelenie Porsche Motorsport 1 130 kusov súčasného modelu 911 GT3 Cup. Doteraz bolo pretekárskych vozidiel Porsche 911 vyrobených celkovo 5 381 kusov.

Foto: Porsche

Upravený dizajn, vylepšená aerodynamika

Model 911 Cup sa vizuálne odlišuje od svojho predchodcu, najmä prednou časťou, ktorá teraz odráža dizajn modelu 992.2 GT3. Predný spojler sa skladá z troch samostatných častí, čo umožňuje vymeniť iba poškodené časti po kontakte so súpermi, čo pomôže znížiť náklady na balenie a prepravu náhradných dielov. Odstránenie denných svetiel slúži podobnému účelu: v prípade kolízie už nemôžu poškodiť chladiče za nimi, ani ich následná výmena nie je potrebná. Blatníky majú integrované lamelové vetracie otvory, ktoré napomáhajú prúdeniu vzduchu cez podbehy kolies a zvyšujú aerodynamický prítlak na prednú nápravu. Rovnaký účinok sa dosahuje aerodynamicky optimalizovanou spodnou časťou karosérie. Takzvané natáčacie lopatky, umiestnené za prednými podbehmi kolies, ďalej zlepšujú prúdenie vzduchu pozdĺž prednej časti. Interakcia týchto prvkov vedie k responzívnejšej prednej náprave, najmä pri vysokých rýchlostiach, čo umožňuje vodičovi presnejšie umiestniť pretekárske vozidlo pred každú zákrutu.

Agresívnejšie tvarovaná zadná časť 911 Cup prešla kompletným redizajnom. Zadné krídlo v tvare labutieho krku má prepracované spojenie s podperami krídel, čo uľahčuje nastavenie polohy a ovládateľnosť. Kryt motorového priestoru bol tiež dôkladne prepracovaný. Rovnako ako takmer všetky komponenty karosérie, vrátane dverí, je vyrobený z recyklovaného uhlíkového vlákna v kombinácii s epoxidovou živicou na biologickej báze.

Foto: Porsche

Motor

Vysokootáčkový vodou chladený šesťvalcový motor sa naďalej spolieha na prirodzené nasávanie. Energicky znejúci 4,0-litrový boxer motor zostáva založený na jednotke používanej v Porsche 911 GT3. Vo svojej najnovšej pretekárskej verzii obsahuje ďalšie komponenty zo sériového motora vrátane individuálnych škrtiacich klapiek optimalizovaných na prúdenie a vačkových hriadeľov s predĺženými otváracími časmi ventilov. Táto konštrukcia eliminuje potrebu centrálne umiestnenej škrtiacej klapky, čo umožňuje inštaláciu obmedzovača vzduchu, čo je požiadavka pre účasť v iných šampionátoch motoristického športu. Napriek nárastu výkonu o desať koní zostáva životnosť motora nezmenená: generálna oprava je potrebná až po 100 hodinách jazdy na trati. Aby sa splnili rôzne predpisy o hluku v závislosti od pretekárskej série, okruhu a miestnych predpisov, sú k dispozícii tri rôzne výfukové systémy.

Robustnejšia štvorlamelová pretekárska spojka zo sintrovaného kovu teraz preberá prenos výkonu na sekvenčnú šesťstupňovú prevodovku s dvojitým radením. Táto modernizácia umožňuje zvýšiť otáčky motora, ktoré boli predtým počas štartu obmedzené na 6 500 ot./min, čím sa ešte viac zlepší akustický efekt na začiatku pretekov. Zavedená bola aj funkcia automatického reštartovania motora. Tá sa aktivuje hneď, ako vodič stlačí pedál spojky po náhodnom zastavení motora. Okrem toho nová stroboskopická funkcia na brzdových svetlách teraz upozorňuje vodičov idúcich za ním, najmä počas fázy štartu. Táto funkcia nahrádza predchádzajúce používanie výstražných svetiel pre túto bezpečnostnú aplikáciu.

Foto: Porsche

Brzdy

Brzdový systém prešiel komplexnou modernizáciou. Predná náprava má teraz 380-milimetrové kotúče, ktorých prierez sa zväčšil z 32 na 35 milimetrov. Táto zmena umožňuje väčšie chladiace kanály pre vlastné vetranie, čím sa zlepšuje odvod tepla. Presunutím centrálneho vodného chladiča do zadnej časti krytu brzdového kotúča bolo možné chladiaci vzduch smerovať k brzdám cez strednú prednú časť. Okrem toho sa zmenšil vonkajší priemer krytu brzdového kotúča, čím sa zväčšila trecia plocha medzi kotúčom a brzdovou doštičkou. Výsledkom je efektívnejšie spomaľovanie vďaka širším brzdovým doštičkám, zvýšená odolnosť počas vytrvalostných pretekov a výrazne predĺžená životnosť jednotlivých komponentov.

Pretekársky ABS systém Bosch M5 bude teraz montovaný priamo z výroby do všetkých vozidiel 911 Cup. Disponuje vylepšenými schopnosťami spracovania údajov na interpretáciu vstupov z nového akceleračného senzora, ktorý ponúka dodatočnú detekciu signálu. Pokročilý softvér dokáže tiež upozorniť vodiča v prípade úniku v ktoromkoľvek z dvoch brzdových okruhov. Okrem toho sa zväčšila nádržka na brzdovú kvapalinu, vďaka čomu je vhodná pre preteky na dlhé trate. Nastavené dorazy riadenia umožňujú elektronicky podporovanému posilňovaču riadenia dosiahnuť menší polomer otáčania, čo uľahčuje manévrovanie na úzkych mestských okruhoch. Zväčšený uhol riadenia tiež umožňuje vodičom účinnejšie pôsobiť proti pretáčavosti.

Zjednodušené ovládanie počas pretekov a v boxoch

Pokiaľ ide o riadenie, prepracovaný volant kombinuje atraktívnejší dizajn s praktickými výhodami. Napríklad centrálne otočné ovládače slúžia na nastavenie zásahu ABS a kontroly trakcie. Novo navrhnuté farebne podsvietené ovládacie tlačidlá zlepšujú čitateľnosť príslušných označení. Centrálny ovládací panel vedľa sedadla zostáva pre jazdca ľahko dostupný. Teraz má osem fyzických spínačov namiesto desiatich. Tlačidlo v pravom dolnom rohu otvorí na displeji ďalšiu stránku ponuky, ktorá umožňuje širokú škálu podrobných nastavení zvnútra vozidla vrátane rýchlosti v boxoch, mapovania výfukových plynov a resetovania uhla riadenia. Vďaka tomu nie je potrebné pripájať notebook a zjednodušuje sa obsluha tímov. Dodatočné penové polstrovanie na vnútornej strane priečky dverí poskytuje dodatočnú ochranu pre ruky, nohy a chodidlá jazdca.

Predstavenie pretekárskeho vozidla Porsche 911 GT3 R nájdete na nasledujúcej strane

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!