Mazda sa nikdy nebála experimentovať s netradičnými konštrukciami motorov.
Pokusy o oživenie Wankelovho motora, benzínový agregát so samovznietením či vysokokomprimačné benzínové jednotky schopné bežať na obyčajný 95-oktánový benzín a ešte omnoho viac, má táto značka vo svojom portfóliu. Teraz však prichádza niečo ešte odvážnejšie. Japonská automobilka získala patent na šesťtaktný motor, ktorý dokáže z benzínu oddeliť vodík, spaľovať ho a uhlík pritom ukladať bokom, píše portál carbuzz.
Výsledok je teoreticky fascinujúci. Motor jazdí na benzín, no eliminuje väčšinu emisií oxidu uhličitého, ktoré by inak unikli do ovzdušia. Aj keď systém znie ako budúcnosť, v praxi je nesmierne zložitý.
Ako funguje šesťtaktný cyklus
Bežný spaľovací motor funguje na štyri takty, ktorými sú nasatie, kompresia, zážih a výfuk. Mazda pridáva ďalšie dva kroky. Prvé tri prebiehajú podobne, nasaje sa vzduch, stlačí sa, zmes sa zapáli a piest sa pohne dole. Pri štvrtom takte s názvom rekompresia sa výfukové plyny neposielajú von, ale smerujú do špeciálneho zariadenia nazývaného reformer.
Do horúcich plynov sa vstrekne benzín a vďaka teplu a katalyzátoru sa rozdelí na čistý uhlík a vodík. Uhlík sa zachytí v úložnej jednotke a vodík sa využije ako nové palivo. Nasleduje piaty krok s názvom reexpanzia, keď sa zvyšný vzduch vráti do valca, a šiesty krok, ktorý všetko vypustí von podobne ako klasický výfukový zdvih.
Patent opisuje aj rôzne varianty cyklu vrátane jednoduchej verzie, kde sa otvára viac ventilov naraz. Stále však ide o veľmi komplexné riešenie, ktoré spája klasické spaľovanie s výrobou a spaľovaním vodíka priamo v motore.
Výhody a komplikácie
Najväčším prínosom by bolo, že auto jazdí na benzín a zároveň produkuje podstatne menej emisií oxidu uhličitého. Uhlík sa totiž nevyparí do ovzdušia, ale zachytí sa v zásobníku, ktorý by sa počas pravidelného servisu vyprázdňoval. V praxi by tak namiesto splodín v atmosfére vznikal pevný materiál, ktorý by sa dal bezpečne uskladniť alebo využiť v priemysle.
Na druhej strane sú tu obrovské technické komplikácie. Motor by potreboval ďalšie ventily, špeciálnu hlavu valcov, odolný reformer schopný znášať vysoké teploty, extra vstrekovače a malú nádrž na vodík. Konštruktéri by museli navyše zabezpečiť rovnomerné rozdelenie plynov medzi valcami. To všetko znamená vyššie výrobné náklady a riziko porúch.
Otvorená zostáva otázka efektivity. História ukazuje, že spaľovanie vodíka v motoroch nie je veľmi ekonomické.
Mazda je známa odvahou skúšať to, čo iní považujú za slepú cestu. Jej nový šesťtaktný motor, ktorý vyrába vodík priamo z benzínu, môže predĺžiť život spaľovacím motorom v ére elektrifikácie. Zároveň ale ide o jednu z najkomplikovanejších technológií, akú automobilový priemysel doteraz videl.