Alternatívne palivo HVO 100, vyrábané zo spracovaných použitých rastlinných olejov a tukov, malo byť príspevkom k znižovaniu emisií a k udržateľnej mobilite. Ako to vyzerá v realite?
Nová štúdia vypracovaná pre organizáciu Nemeckú environmentálna pomoc (DUH) ukazuje, že v prípade HVO 100 ide o o problematické riešenie, ktoré môže byť v konečnom dôsledku dokonca škodlivejšie pre klímu ako tradičná nafta.
Skratka HVO znamená v angličtine “Hydrogenated Vegetable Oil”, teda v preklade do slovenčiny ide o hydrogenovaný rastlinný olej. V palive HVO 100 sa využívajú odpadové oleje a tuky, napríklad z gastronómie alebo domácností.
Číslo 100 označuje takzvanú čistotu paliva. HVO 100 nájdete už dnes v predaji aj na Slovensku, napríklad v obmedzenej miere v rámci známej siete OMV.
Ekologickí experti odhalili nasledovný problém: Podľa DUH pochádzajú až dve tretiny paliva HVO 100 v Nemecku zo zvyškov palmového oleja. Oficiálne údaje pritom hovoria, že nové ekopalivo dokáže priniesť až 90% úsporu emisií CO2 v porovnaní s fosílnou naftou. Toto číslo vychádza z dát nemeckého Spolkového úradu pre výživu a poľnohospodárstvo (BLE) z roku 2023.

Veľká klamlivá nálepka?
Štúdia, ktorú pre DUH vypracoval Inštitút pre energiu a environmentálny výskum v nemeckom Heidelbergu, spochybňuje oficiálne údaje o úspore emisií. Odpadové rastlinné a živočíšne tuky využívame v Európe i vo svete už dnes vo veľkej miere napríklad ako palivo na vykurovanie, ako základ čistiacich prostriedkov či v kozmetike.
Ak presunú firmy tieto objemy do výroby paliva, inde musia nahradiť nedostatok surovín často práve palmovým olejom. Palmový olej pritom spôsobuje masívne odlesňovanie v Indonézii a Malajzii, stratu biodiverzity a uvoľňovanie ďalších skleníkových plynov.
Vo výsledku tak môže byť HVO 100 ako palivo dokonca horšie pre klímu než klasická nafta. “Predstava, že nafta z fritézového oleja ušetrí 90 percent emisií CO2, nemá s realitou nič spoločné,” vyhlásil šéf DUH Jürgen Resch.
Organizácia žiada zastaviť podporu HVO 100 v Európe. Jej experti odporúčajú, aby sa všetci aktéri – vrátane vlády a podnikov – viac sústredili na rozvoj elektromobility a plnohodnotne udržateľných riešení pre verejnú dopravu.

Odvetvie sa bráni
Zástupcovia nemeckých pumpárov štúdiu kritizujú. Tvrdia, že DUH už dlhšie cielene a neférovo diskredituje HVO 100 a uprednostňuje elektromobilitu ako jedinú cestu pre budúcu mobilitu.
Podľa zástupcov čerpacích staníc stojí analýza na hypotetických modeloch a domnienkach o nahrádzaní ekologicky vhodných surovín palmovým olejom.
Táto diskusia každopádne ukazuje, že HVO 100 má aj úskalia a nie vždy predstavuje vhodné riešenie klimatickej krízy. Ekologická bilancia tohto paliva sa mení podľa pôvodu a dostupnosti použitých surovín.
Samozrejme, kritici trvajú na svojom a upozorňujú na riziko presunu emisií a možné zhoršenie globálnych environmentálnych problémov. Odborníci na palivá však stále vidia šancu, ako vďaka HVO tankovať ekologickejšie palivo do spaľovacích motorov.